• oktobermamman93

mat för kattunge?

våan kattunge som börjar bli rätt stor nu, är jämt dålig i magen.. någon som har tips på ett bra foder till katter som inte så fruktansvärt dyrt, sen undrar jag om de e samma sak med katter som med hundar att de ska ha "kattunge"-foder så valpar behöver valpfoder??

• Svar på tråden mat för kattunge?
  • Lindha B

Kattungar och valpar ska alltid ha ett valp/kattunge foder.

• Sissan

att köpa ett dyrare foder blir billigare i längden eftersom du slipper mer problem i framtiden av olika hälsoskäl,, hills är att rekomendera det finns även för känsliga magar och ja självklart ska kattungar ha kattungefoder..

• Sissan

Hills är ett kanonbar märke,, finns hos vetrinär om du ska ha speciallfoder
     eller hos större zooaffärer
    du har väl vaccinerat din kattunge med va??   

• FlitigaLis

Ett dyrare foder innehåller mer näring och katten behöver inte alls äta lika mycket..

• oktobermamman93

okej tips på märke?

FlitigaLis skrev 2012-03-11 10:27:37 följande:
    Ett dyrare foder innehåller mer näring och katten behöver inte alls äta lika mycket..
  • Maho81

Håller med ovanstående skribent. De måste ha rätt foder för att utvecklas som de ska inuti, annars kan man få rätt mycket problem med täta besök hos veterinär. Sen har jag en liten undran: varför skaffa sig ett djur om man inte är villig (för snål/fattig) att skaffa ett vettigt lite dyrare foder till djuren som verkligen innehåller det den behöver för att må optimalt. Skulle aldrig ge mina 4 katter och 1 hund ett sämre foder än Royal Canin, Hills, Proplan osv. Tex kostar en 15 kg säck med Proplans kattfoder ca 779:- och till mina 4 katter räcker det väldigt länge, ca 2,5 månad. Hur många månader räcker det då till din katt? Ca 10 månader, vilket betyder 77,90:-/månad. Royal Canin Bas 10kg kostar ca 669:- och lär räcka ca 8 månader åt dig, alltså ca 83:-/månad. Det kostar att ha djur, men de mår bättre än bra av bra foder. Billiga foder är baserade på spannmål och innehåller ytterst lite kött (protein) vilket djuren behöver, de är trots allt köttätare.

• Sissan

kanoners oktobermamam många skaffar katter och tror att det e "billiga" slit och släng" och det e kraftigt upprörande

det e alltid bäst att köpa ett foder hos en vetrinär eller stor zookedja än en vanlig ica precis som flitalis säger de äter mindre, får bättre mage och mår bättre pga att det är ett helkostfoder.. 

• Majsan70

Hur gammal är din kattunge och vad ger du den att äta i dag? Vad hade uppfödaren för mat o bytte du foder när katten kom hem till dig?

Vad man skall ge katten varierar med olika människor. Själv föder jag upp katter och mina får Royal Canin genom hela livet varvat med burkmat och rått kött.  Det mår mina katter utmärkt av.

Kattungarna får upp till ca 3-4 månaders ålder RC Baby cat och sen går jag över till RC kitten tills de är ca året gamla om de bor kvar härhemma. Kitten varvar de såklart med vuxenmaten som är RC extreme hairball controll.

Man kan aldrig byta mat rakt över så byter du foder måste du smyga över fodret under några veckors tid.

Svar på tråden mat för kattunge?