• Anonym (rådvi­ll mamma)
    Äldre 11 Mar 11:44
    1197 visningar
    1 svar
    1
    1197

    allergisymptom på blivande 2åring?

    hej!
    Igår var vi hem till våra vänner som har en hund och en katt.
    vi själva har inga djur pga att jag har allergier (mamman).

    katten var mestadels ute under de timmar vi var där och hunden befann sig på övervåningen pga min hundallergi (de brukar ha honom hos killens föräldrar när vi kommer, men nu var de inte hemma).. så jag kände ju av allergin trots medicin+astmamedicin...

    nåväl, när vi varit där i typ 2½h så börjar vår minsting att hosta..
    han har inte hostat sedan sin senaste förkylning (är nog på gränsen till förkylningsastma..)
    han höll på tills vi åkte hem..

    nåväl, kan man misstänka ev astma mot något utav djuren?
    bör vi ringa läkaren för ett pricktest? jag vill ju gärna veta om vi bör undvika öht att vistas där med sonen..

    vi har kraftig hundallergi på bådas sidor med därtillhörande astma...
    men allergier brukar väl inte komma såhär tidigt? eller?
    mina allergier började när jag kom i puberteten vid 9års ålder, mot kaniner- vi hade haft kanin bara 2-3år tidigare!

     

  • Svar på tråden allergisymptom på blivande 2åring?
  • Äldre 15 Mar 20:10
    #1

    Hej! Om hostan försvann när ni kom hem så verkar det som om det var något som han reagerade på och det kan mycket väl vara pälsdjursallergen.
    Allergi mot pälsdjur tar tid att utveckla, det går fortare förstås om pälsdjur finns hemma och speciellt om någon förälder också har allergi. Först kommer symtomen och det kan ta upp till flera år att utveckla allergi som man kan diagnostisera via pricktest eller blodprov. Har man symtom varje gång man träffar på pälsdjur så ska man dock räkna sig som allergisk eftersom man troligtvis i en framtid kommer att påvisas allergisk via provtagning.
     Att få allergi vid ETT besök hos någon som har pälsdjur låter närmast omöjligt, reaktion med hostan tycker jag låter som känslighet och frågan är om inte sonen har blivit utsatt för pälsdjursallergen tidigare och på grund därav och er allergi därför är känslig när han träffar på pälsdjur igen. Oftast kan man diagnostisera pälsdjursallergi först vid tidigast 3 års åldern.
    Mitt förslag är att era vänner istället besöker er så både ni själva och ert barn slipper få allergiska besvär.
    vänliga hälsningar Anitha     

Svar på tråden allergisymptom på blivande 2åring?