• ZuMa

Disken blir inte ren?!

Vi har en diskmaskin, som har fungerat klockrent utan problem. Men sista tiden så har vi märkt att disken inte blir lika ren längre. Det är framförallt plast, som inte blir rent. Det blir som en fet hinna på det. Vad kan det bero på? Lampan för salt lyser just nu, men det ska väl inte ha någon betydelse när man använder exempelvis Yes maskindisk (har för mig att det står på deras påse att man inte behöver bry sig om salt i maskinen).

• Svar på tråden Disken blir inte ren?!
  • hon mot strömmen

Köp diskmaskinsrengöring  och kör på varmaste programmet.  Jag har i salt även om det finns i tabletterna. Kör ta bort diskarmen och isär den och gör ren. Kör även disken på varmaste programmet någon gång mellan åt.

• ZuMa
    hon mot strömmen skrev 2012-03-11 12:27:25 följande:
    Köp diskmaskinsrengöring  och kör på varmaste programmet.  Jag har i salt även om det finns i tabletterna. Kör ta bort diskarmen och isär den och gör ren. Kör även disken på varmaste programmet någon gång mellan åt.

Ja, vi brukar ha salt i också. Men det har funkat bra utan tidigare, så det borde inte bero på det. Får prova att köra en rengöring då.
  • Pinot noir

Om det bara är plast som inte blir ren och får som en fet hinna så kan det bero på själva plasten att den åldrats. Annars kan du prova salt i maskinen, köra en rengöring eller byta diskmedel.

Svar på tråden Disken blir inte ren?!