• Anonym (CSN)

CSN?? nytt lån med en gammal skuld

Hej!

Har en enkel fråga kring CSN ! Om man strulat till det för sig och fått studiebidrag för högskolestudier men inte lämnat i uppgifter och blivit återbetalningskyldig ! Vilket man sedan skött till punkt och  pricka enligt avbetalningsplanen! Och nu kommit på att man ska studera på annan ort med fullt lån och bidrag  och har kvar på gamla skulden att betala i dagsläget är det 1000 kr månaden ! Enligt mail från CSN så ska man fortsätta betala , kan man inte söka nedsättning eller frysa inbetalningarna till CSN under studierna (räknar med 4år studier) ??

Tack på förhand ! Inget klankande på att man strulat med ekonomin tidigare tack!

• Svar på tråden CSN?? nytt lån med en gammal skuld
  • Scratt

Jag bara favoritar, då jag tror att vi är i samma sits. Fast jag visste inte att man kunde få nytt lån och bidrag om man inte fixat sina studier tidigare

• Marilyn

Har du ett återkrav måste du betala tillbaka detta, trots att du tar nya studiemedel. Är det det ordinarie lånet så får man normalt sett anstånd på det. Du kan ansöka om en betalningsplan för återkravet, men det låter som du redan gjort det?

• Anonym

ETT återkrav får man ha, har man däremot två så får man inte studielån. Däremot kan ju de att du inte har studiereslutat när du studerat tidigare göra det svårt att få studielån.

• Anonym

Pratade med csn om detta nu i veckan...

Börjar du plugga igen och har veckor kvar att ta ut på csn och du blir beviljad då kommer din skuld att bli vilandes eller att du får mindre månadskostnad på gamla lånet. 

Men som ovan har skrivit så kan det bli svårt att bli beviljad lån på nytt när man har strulat till det innan. 
    Då kan det bli så att du får skriva personligt brev till CSN och förklara varför och varför man har missat så mycket.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-11 14:44:54 följande:
    Pratade med csn om detta nu i veckan...

Börjar du plugga igen och har veckor kvar att ta ut på csn och du blir beviljad då kommer din skuld att bli vilandes eller att du får mindre månadskostnad på gamla lånet. 

Men som ovan har skrivit så kan det bli svårt att bli beviljad lån på nytt när man har strulat till det innan. 
    Då kan det bli så att du får skriva personligt brev till CSN och förklara varför och varför man har missat så mycket.

räcker inte med personligt brev längre utan orsaken ska styrkas med t ex läkarintyg eller annat.. dvs de e väldigt svårt få igenom oavsett.
  • Anonym

Ja det där med läkarintyget glömde jag skriva...  

Ja det har blivit grymt svårt att få lån nu...

Hörde med CSN om det fanns möjlighet att få upp några extra veckor hos dom då jag bara har 3 på gymnasie kvar och ska börja skola nästa vecka.
    Men han jag pratade med sa att även om man kom in med papper och läkarintyg så är det 99% säkert att man inte får de...

Ska vara mycket som ska stämma om man ska få upp veckor... då ska det vara något stort som ligger bakom...  

Svar på tråden CSN?? nytt lån med en gammal skuld