• Anonym (?)

Löneutmätning.

Min sambo har löneutmätning. Och han har bytt jobb men inte fått ngt från KF ännu och lön är om ca 2 veckor. Tror ni att dom hinner dra ngt denna månad? Ska han inte få ett beslut och sen ska han inte ha tid att överklaga?

• Svar på tråden Löneutmätning.
  • Ida881

Tycker dte mest logiska skulle vara att man fick veta ett tag  innan men jag inte. hoppas ngn annan kan hjälpa dej.

• Zombie

Om han redan har en löneutmätning så spelar det ingen roll om han byter jobb , det bara flyter på då !

• Anonym
    Zombie skrev 2012-03-11 15:47:42 följande:
    Om han redan har en löneutmätning så spelar det ingen roll om han byter jobb , det bara flyter på då !
    Nja, om företaget sköter betalningen till KF så flyter det ju inte bara på, självklart måste KF och det nya företaget ha kontakt med varandra för att betalningen ska kunna ske.

Om han får ut hela sin lön, se då till att sätta undan samma belopp som borde dras av KF, så att ni har de pengarna om de krävs in.     
  • Zombie

Dom brukar få reda på det innan man typ byter då gamla arbetsgivaren ska lämna över till kf att han slutar !

• Anonym (?)

Okej men han har inte ännu inte fått ngt från kf. Så tror ni dom hinner dra denna månad? Måste inte han ha tid att överklaga summan lr ngt sånt?

• Zombie

Har dom inte redan gett utslag då så dom redan dragit på lön innan då ?

• Waldo

Nej, det tar ett tag innan han kommer att få en ny utmätning hos det nya företaget.

En utmätning fungerar så att det är företaget som sköter utmätning och inte KFM.
    Och det innebär att sålänge din sambo inte själv anmäler att han byter företag så kommer det att dröja tills KFM gör en ny sökning på honom mot skatteregister för att se om han jobbar, är arbetslös, eller vad man nu kan dra pengar ifrån.

Dessutom ska det sättas igång en utredning med hans nya lön och det nya lönekontoret den processen får man räkna ta en "lönemånad"

Det är absolut inte så¨att man kommer att bli krävd på dessa pengar retroaktiv.
    Löneutmätningen avslutas och en ny påbörjas när man får kontakt med nya företaget, eller om han själv anmäler det         

• Anonym (?)

För han slutade på det andra företaget i dec. Januari kunde de inte dra då det va semstersterersättning och ob han fick. Men eftersom han inte fått ngt beslut ännu på den nya lönen. Så lär dom intet hinna dra av denna lön som kommer denna månad? Det är mindre än två veckor kvar?

Måste dom inte meddela den nya utmätningen en tid i förväg och han ska kunna "överklaga" .

• Zombie

Så har det inte funkat för mig , jag har bytt jobb under pågående utmätning , min arbetsgivare kontaktade kf o talade om att jag slutade så dom inte kunde dra då jag inte jobbade kvar , då kollade kf min nya lön direkt o inget avbrott blev det o det var bra för då minskade ju skulden fortare ! Detta är ca två år sen nu! Jag är idag anmärkningsfri o skuldfri :)

• Anonym (?)

Okej, men har för mej att sist fick han ju ett papper där det stod hur stor utmätningen skulle va på innan dom kan dra från lönen.
    Gött och inte ha ngt där :).

Själv har jag inget där heller :). Synd bara att sambon har, men det är förhoppningsvis snart borta :).

• Waldo
    Zombie skrev 2012-03-11 18:56:56 följande:
    Så har det inte funkat för mig , jag har bytt jobb under pågående utmätning , min arbetsgivare kontaktade kf o talade om att jag slutade så dom inte kunde dra då jag inte jobbade kvar , då kollade kf min nya lön direkt o inget avbrott blev det o det var bra för då minskade ju skulden fortare ! Detta är ca två år sen nu! Jag är idag anmärkningsfri o skuldfri :)
    Då har du haft ett lönekontor som har varit överambitösa.

Men för att det inte ska bli någon form av avbrott i utmätningen innebär det att man har kontaktat din nya arbetsgivare i förväg och tagit in dina löneuppgifter INNAN du har börjat arbeta där
  • Zombie

Var det dom gjorde när dom fick veta att jag byter jobb :) men jag tycker det var bra

Svar på tråden Löneutmätning.