Rottis77 skrev 2012-03-11 19:25:00 följande:
Det har kommit nya studier på att det är JÄTTE svårt att banta en hund på torrfoder då det behövs så mycket kolhydrater för att få ihop kulorna och det vet man ju själv hur lätt det är att banta med pasta, ris mm, INTE lätt alls!
Däremot sägs det vara mycket lättare med färskfoder och finns ju dessutom utan spannmål, testade själv med min tik när hon blivit lite för rund pga barnens "golv rester" och på 2 veckor lyckades jag få ner henne 1 kg, och då är det bara en 10 kg hund!
Så testa färskfoder!
Jag tycker det pratas om det hela tiden att det skulle vara svårt men ser faktiskt inte problemet. Jag har fått hem en del skapligt feta hundar både stora och små och fått ner dom i vikt med bantnings/light torrfoder. Fördelen med foder med lågt energiinnehåll är ju att hundarna får äta sig mätta, på vanligt foder blir fodergivan så liten så hundarna är ständigt vrålhungriga
Enklast är ju att öka motionen men när hundarna redan motioneras över 3 h/dag och har fri tillgång till bus i trädgården så känns det inte aktuellt med mer promenader.