• YummyMami

Min hund börjar bli fet, så hjälp!

Min hund fick tidigare äta precis så mycket han vill och det var inga problem. Sen blev han kastrerad och ja, det blev problem. 
    Jag köpte en jättesäck Eukanuba hundfoder för ett bra tag sen, vilket jag delade upp i massa fryspåsar så nu har jag inte mängderna han ska ha. Jag kommer byta maten till kastratmat sen när han har ätit upp det han har, men tills dess är de ju bra om han inte behöver placeras på en skateboard på sina promenader.

Så hjälp, hur många dl ska en 4-5 kg hund äta må tro? 

Mest bara om kanske cancer igen.. nertystad.bloggplatsen.se/
  • Svar på tråden Min hund börjar bli fet, så hjälp!
  • Smulan 89

Sök på hundmatens hemsida efter hur mycket foder din hund ska ha. Alla foder har sin tabell. Vi har bara torrfoder till våra hundar. Ett bra torrfoder räcker som enda mat. Undvik matrester till att börja med om du ger hunden det.

• Smulan 89
    Smulan 89 skrev 2012-03-11 15:19:36 följande:
    Sök på hundmatens hemsida efter hur mycket foder din hund ska ha. Alla foder har sin tabell. Vi har bara torrfoder till våra hundar. Ett bra torrfoder räcker som enda mat. Undvik matrester till att börja med om du ger hunden det.

En hund borde inte ha fri tillgång till foder. De kan inte hantera det. Mn valp har fri tillgång, eftersom hon inte äter ens det hon ska ha varje dag.
  • YummyMami
    Smulan 89 skrev 2012-03-11 15:20:46 följande:
    En hund borde inte ha fri tillgång till foder. De kan inte hantera det. Mn valp har fri tillgång, eftersom hon inte äter ens det hon ska ha varje dag.
    Så var min oxå innan kastreringen. Har googlat om matmängd men inte lyckats finna
  • dezibel

Ca 1-2 dl beroende på hur mycket du motionerar hunden och beroende på vilket foder det är. Min kastrerade tik(7kg) som promeneras minst tre timmar per dag men som lägger på lätt får 2 dl lightfoder per dag.
    Eukanuba har ett bra bantnings/lightfoder som heter Overweight/sterilized och James Wellbeloved har jättebra lightfoder.

• Rottis77

Det har kommit nya studier på att det är JÄTTE svårt att banta en hund på torrfoder då det behövs så mycket kolhydrater för att få ihop kulorna och det vet man ju själv hur lätt det är att banta med pasta, ris mm, INTE lätt alls!

Däremot sägs det vara mycket lättare med färskfoder och finns ju dessutom utan spannmål, testade själv med min tik när hon blivit lite för rund pga barnens "golv rester" och på 2 veckor lyckades jag få ner henne 1 kg, och då är det bara en 10 kg hund!

Så testa färskfoder! 

• kutiom

Du skrev att du hittade, hur mycket kom du fram till att han skulle ha? Bara lite lätt nyfiken

Min åttakilos tik, ett åring, äter knappt två deciliter per dag men reglerar detta själv. Ingen fri tillgång till mat dock.

När min stora tik gick upp i vikt efter sterilisering minskade jag helt enkelt hennes portioner vilket funkade fint. Varför skulle detta inte gå just bara för att det är torrfoder?

• dezibel
    Rottis77 skrev 2012-03-11 19:25:00 följande:
    Det har kommit nya studier på att det är JÄTTE svårt att banta en hund på torrfoder då det behövs så mycket kolhydrater för att få ihop kulorna och det vet man ju själv hur lätt det är att banta med pasta, ris mm, INTE lätt alls!

Däremot sägs det vara mycket lättare med färskfoder och finns ju dessutom utan spannmål, testade själv med min tik när hon blivit lite för rund pga barnens "golv rester" och på 2 veckor lyckades jag få ner henne 1 kg, och då är det bara en 10 kg hund!

Så testa färskfoder! 
    Jag tycker det pratas om det hela tiden att det skulle vara svårt men ser faktiskt inte problemet. Jag har fått hem en del skapligt feta hundar både stora och små och fått ner dom i vikt med bantnings/light torrfoder. Fördelen med foder med lågt energiinnehåll är ju att hundarna får äta sig mätta, på vanligt foder blir fodergivan så liten så hundarna är ständigt vrålhungriga

Enklast är ju att öka motionen men när hundarna redan motioneras över 3 h/dag och har fri tillgång till bus i trädgården så känns det inte aktuellt med mer promenader. 
  • YummyMami
    kutiom skrev 2012-03-12 00:54:35 följande:
    Du skrev att du hittade, hur mycket kom du fram till att han skulle ha? Bara lite lätt nyfiken

Min åttakilos tik, ett åring, äter knappt två deciliter per dag men reglerar detta själv. Ingen fri tillgång till mat dock.

När min stora tik gick upp i vikt efter sterilisering minskade jag helt enkelt hennes portioner vilket funkade fint. Varför skulle detta inte gå just bara för att det är torrfoder?

Min får stora kulor och av det 75g ska det tydligen vara och i dl blev det ca 1,5dl.
Svar på tråden Min hund börjar bli fet, så hjälp!