• MoaElis

Är det olika ip nummer på olika datorer?

Eller är det samma på alla datorer i samma hushåll? Någon som vet?

• Svar på tråden Är det olika ip nummer på olika datorer?
  • Smulan 89

Det är olika ip-nr på olika datorer. Det är som datorns identitet, precis som ditt personnummer.

• MoaElis
    Smulan 89 skrev 2012-03-11 15:16:23 följande:
    Det är olika ip-nr på olika datorer. Det är som datorns identitet, precis som ditt personnummer.
    Ok, tack för svaret!
  • SoStylish
    Smulan 89 skrev 2012-03-11 15:16:23 följande:
    Så är det iof inte alls. IP-adressen har ingenting med din dator att göra.
  • Michiyo
    SoStylish skrev 2012-03-11 15:37:34 följande:
    Så är det iof inte alls. IP-adressen har ingenting med din dator att göra.
    vi kan ju göra det komplicerat om vi vill det..

varje dator har eget personnummer som kallas "mac adress"

sen så läser routern detta och tilldelar varje dator ett eget ip nummer som fungerar på det lokala nätverket.. sen tilldelar din internetleverantör dig ett annat ip nummer som syns när du är och surfar på olika hemsidor..

det lokala ip nummret kan man ställa in så att datorn alltid har samma ip nummer men detta kan dock orsaka problem i dagens läge genom att det blir konflikter.. (förr i tiden var man tvungen att tilldela egna nummer då man oftast satt på hubbar och switchar)

fast för att svara på din fråga.. jo varje dator har eget ip nummer (lokalt) sen har varje "hushåll" eget ip nummer. 
  • Saheell
    Michiyo skrev 2012-03-11 15:45:56 följande:

sen så läser routern detta och tilldelar varje dator ett eget ip nummer som fungerar på det lokala nätverket.. sen tilldelar din internetleverantör dig ett annat ip nummer som syns när du är och surfar på olika hemsidor..

det lokala ip nummret kan man ställa in så att datorn alltid har samma ip nummer men detta kan dock orsaka problem i dagens läge genom att det blir konflikter.. (förr i tiden var man tvungen att tilldela egna nummer då man oftast satt på hubbar och switchar)

fast för att svara på din fråga.. jo varje dator har eget ip nummer (lokalt) sen har varje "hushåll" eget ip nummer. 
    Precis vad jag tänkte skriva.
  • SoStylish
    Michiyo skrev 2012-03-11 15:45:56 följande:

Det är korrekt ja! Det jag mest ville få fram och som jag antog att TS undrade över var att bara för att du sitter på samma dator så betyder inte det att du alltid har samma IP-nummer. Men jag kanske inte utvecklade det tillräckligt mycket!
  • Michiyo
    SoStylish skrev 2012-03-11 16:04:26 följande:
    Det är korrekt ja! Det jag mest ville få fram och som jag antog att TS undrade över var att bara för att du sitter på samma dator så betyder inte det att du alltid har samma IP-nummer. Men jag kanske inte utvecklade det tillräckligt mycket!
    jag förstod dig som att ip nummer och datorer inte hade någon koppling alls... har träffat ganska många som tror att ip nummer är bara över internet så att säga^^ man blir yrkesskadad efter ett tag :p
  • MoaElis

Nu hänger jag inte riktigt med... Jag tänkte mer, om det är två i samma hushåll som har ett konto här men stitter vid olika datorer, är det olika ip nummer då?

• Greger b

Men vad  är detta för resonemang?  IP-adressen får man ju tilldelad av ISP-n, Dvs internetleverantören.
    I vårt fall har vi Tre.se

Vi har en dongel kopplad till vår router, och routern tilldelar alla våra tre datorer samma IP-adress. Vi har mobilt bredband.

• Nicke

Det är mycket vanligt idag att man delar på ett och samma IP utåt om man har en router hemma.

• Nicke

Har man mobilt bredband så är det inte helt ovanligt att man delar samma IP ut mot nätet med hundratals (tusentals?) kunder.. samtidigt alltså.

• Frontline
    MoaElis skrev 2012-03-11 17:09:18 följande:
    Nu hänger jag inte riktigt med... Jag tänkte mer, om det är två i samma hushåll som har ett konto här men stitter vid olika datorer, är det olika ip nummer då?
    Ja ni har samma ip här och alla andra sidor som ni surfar runt på, sen har ni varsitt internt ip nummer "mac adress"i till varje dator som är i hushållet.
    Den ip brukar vara typ 192.168.1.100

Ditt ip som du får från din ISP kan du kika här vad det är för nått www.ipnr.nu/
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • sportpappa
    MoaElis skrev 2012-03-11 17:09:18 följande:
    Det beror på hur ni är uppkopplade och från var man observerar era datorer. Inifrån ert nätverk så har ni 2 IP-adresser, men utifrån ert nätverk så har ni en IP-adress.

Vanligast är att varje hushåll har en accesspunkt som alla datorer i hushållet är kopplade mot. Det kan vara trådlöst eller med en sladd. Den accesspunkten har en IP-adress ut mot nätet som ni får via den operatör ni använder och det är den IP-adressen som syns när ni surfar runt på olika forum och andra siter.
    Innan för accesspunkten, dvs. i hushållet så har ni ett eget litet nätverk med helt egna IP-adresser. De IP-adresserna syns inte utåt. Vanligast är att de börjar på 192.168. Vad som kommer sen beror på hur accesspunkten är konfigurerad.

MAC-adress och IP-adress är inte samma sak. MAC-adressen är en unik identifierar för varje nätverkskort. Varje nätverkskort tilldelas sedan en IP-adress.
  • Isfjord
    Niklas2k skrev 2012-03-11 17:32:39 följande:
    Har man mobilt bredband så är det inte helt ovanligt att man delar samma IP ut mot nätet med hundratals (tusentals?) kunder.. samtidigt alltså.

De olika datorerna i nätverket innanför routern har alltid olika IP, annars vet inte routern vilken dator som är vilken. Hade ni samma IP och du går in på en hemsida skulle de andra datorerna få upp samma hemsida i så fall.  Men eftersom datorerna har olika IP vet routern var den ska skicka informationen.

Sedan har alla era datorer som delar internetuppkoppling samma IP ut mot nätet, men den kan ingen annan ha samtidigt av samma anledning. Ingen alls i hela världen kan ha samma IP som du i samma ögonblick, däremot kan den som kopplar upp fem minuter efter att du kopplat ner få samma som du hade alldeles nyss.

Om det är som du säger skulle det bli kaos. Tänk dig att femtio personer har samma telefonnummer, ringer du en av dem skulle det ringa hos alla femtio. Och alla femtio skulle kopplas upp på telefonmöte....    
  • Nicke
    Isfjord skrev 2012-03-12 19:58:23 följande:
    De olika datorerna i nätverket innanför routern har alltid olika IP, annars vet inte routern vilken dator som är vilken. Hade ni samma IP och du går in på en hemsida skulle de andra datorerna få upp samma hemsida i så fall.  Men eftersom datorerna har olika IP vet routern var den ska skicka informationen.

Sedan har alla era datorer som delar internetuppkoppling samma IP ut mot nätet, men den kan ingen annan ha samtidigt av samma anledning. Ingen alls i hela världen kan ha samma IP som du i samma ögonblick, däremot kan den som kopplar upp fem minuter efter att du kopplat ner få samma som du hade alldeles nyss.

Om det är som du säger skulle det bli kaos. Tänk dig att femtio personer har samma telefonnummer, ringer du en av dem skulle det ringa hos alla femtio. Och alla femtio skulle kopplas upp på telefonmöte....    
    Det är för att operatören har "routern" förstås. Alla kunder befinner sig i samma nät. På så sätt så kan flera abonnenter dela på samma ip.
    Det är väl inte helt vanligt idag då folk önskar öppna portar och liknande.

Jättebra att alla kör med tekniska beskrivningar. Frågan var egentligen rätt enkelt ställd.
  • Nicke

Så visst går det. Risken finns att det blir mer poppis nu iom bristen på ipv4-adresser om operatörerna inte är snabba nog med ipv6. Hur som helst så behöver jag ingen lektion i ämnet.

Svar på tråden Är det olika ip nummer på olika datorer?