• Liten latte

Hur uttalar man Eurasier?

Har under en längre tid funderat på att skaffa en Eurasier..allt jag läst om den låter så bra, och känns som det är rätt hundras för mig. MEN jag vet inte hur man uttalar namnet! Nån som gör det?

• Svar på tråden Hur uttalar man Eurasier?
  • dezibel

Precis som det står, inga krussiduller!

• Michiyo

jag utalar det som "erasier" 

och det är en helt underbar hund ras ^^ 

• Liten latte

Ok, alltså som eu...? Det är så jag sagt det iaf. Men har varit osäker..tänkte ifall man ska säga det som "jurasier", som typ engelskans europe..

Skönt när man får klarhet i såna här grejer! =) 

• Liten latte
    Michiyo skrev 2012-03-11 15:41:30 följande:
    jag utalar det som "erasier" 

och det är en helt underbar hund ras ^^ 
    Har du en? Ja den verkar vara fantastisk..!! 

• dezibel
    Liten latte skrev 2012-03-11 15:49:08 följande:
    Ok, alltså som eu...? Det är så jag sagt det iaf. Men har varit osäker..tänkte ifall man ska säga det som "jurasier", som typ engelskans europe..

Skönt när man får klarhet i såna här grejer! =) 
    Jag säger det precis som det står, Eu...   Jag har aldrig hört något annat heller varken av hundägarna själva eller på utställning mm men tydligen finns det fler varianter eftersom Michiyo säger nåt annat .

Jag tycker rasen är otroligt vacker men har förstått att dom kan vara väldigt reserverade och rätt skarpa om dom känner sig trängda vilket kan vara bra att vara medveten om.
  • karlino

Jag brukar säga som det stavas men andra brukar säga som på engelska, men jag tycker det då låter som titeln på en skräckfilm jag sett någongång.

Jag har en sådan hund och de är fina både utseendemässigt och till egenskaperna. Blir gosigare och gosigare  med tiden. Väldigt lättlärda och smarta med men det är inte alltid att de tycker att du vet bäst hehe.. Bra vaktundar med. 

• Michiyo
    dezibel skrev 2012-03-11 16:25:08 följande:
    Jag säger det precis som det står, Eu...   Jag har aldrig hört något annat heller varken av hundägarna själva eller på utställning mm men tydligen finns det fler varianter eftersom Michiyo säger nåt annat .

Jag tycker rasen är otroligt vacker men har förstått att dom kan vara väldigt reserverade och rätt skarpa om dom känner sig trängda vilket kan vara bra att vara medveten om.
    tror det är en dialekt fråga :p som här säger man "eropa" om europa.. så antagligen därför.. har inte tänkt på hur andra ställen utalar namnet..
    Liten latte skrev 2012-03-11 15:50:41 följande:
    Har du en? Ja den verkar vara fantastisk..!! 
     har ingen men var fodervärd åt en för ett ganska bra tag sen.. ägaren kunde inte ha henne just då och jag ville veta om jag verkligen ville ha just den hunden.. satt i val och kval över eurasier eller samojed... men ska skaffa mig en eurasier om ca 2 år då jag och min man bestämmt vart vi ska bo.. vet inte om vi vill bo i sverige eller inte än^^ men vi har 2 år på oss att bestämma oss.
  • Liten latte
    karlino skrev 2012-03-11 16:32:23 följande:
    Jag brukar säga som det stavas men andra brukar säga som på engelska, men jag tycker det då låter som titeln på en skräckfilm jag sett någongång.

Jag har en sådan hund och de är fina både utseendemässigt och till egenskaperna. Blir gosigare och gosigare  med tiden. Väldigt lättlärda och smarta med men det är inte alltid att de tycker att du vet bäst hehe.. Bra vaktundar med. 

Hehe, lite egen vilja alltså?
    Vakthund, det är bra. Men är dom överdrivet vaktande så dom skäller så fort nån går utanför ytterdörren? 
  • Liten latte

Verkar ju vara lite olika med uttalen..Men då är det inget som är fel alltså?
    Kommer nog fortsätta med eu-rasier i så fall... =) 

Svar på tråden Hur uttalar man Eurasier?