• litengunnarolle

Är Snö of Sweden silver?

Hej!

Jag har inte så stor koll på det här med äkta smycken då jag inte är allergisk mot något och inte behöver bry mig om det, men nu ska jag köpa en present åt svärmor som är lite känslig. Så jag undrar - är Snö of Sweden av äkta silver?

• Svar på tråden Är Snö of Sweden silver?
  • Aquavit

Skulle tro att det är silverpläterad metall. Men kikade i deras katalog, därs står det att det är nickeltestat, antar att det betyder att det ska vara nickelfritt.

• litengunnarolle

Okej, tack så mycket! :) Då borde det funka som present till henne :)

• Sinne12

ALLA smycken som säljs ska sedan många år vara nickelfria/nickeltestade, och det ska anges om de innehåller nickel. Undantaget då smycken i metaller som man vet innehåller nickel, t ex ett tennhalsband. Men då ska det stå det är tenn.

• Elinsk

Alla smycken är inte alls nickelfria. Ofta står det "nickelfree" men det betyder att de har under en viss "halt" nickel. (ofta EU-gräns) Och silversmycken innehåller ofta lite nickel också, om de är stämplade med 925. Sen finns det några test man kan kolal nickelhalt med, men det är väl om de avger nickel i en viss mängd? Inte om de innehåller det?

Snö har inte äkta silversmycken vad jag vet. Mina är i alla fall inte "stämplade".

Eller har jag fel?

• Elinsk

Kom på en till sak nickeltestat är inte detsamma som nickelfritt. Inte alltid i alla fall.

• litengunnarolle

Okej, får kanske ge dem till henne och säga som det är, att jag inte är hundra på att de är nickelfria. Kan hon inte använda dem så är det ju synd, men inget att göra åt. Har ju hittat så vackra örhängen att jag också tycker om dem ;)

Svar på tråden Är Snö of Sweden silver?