• helenphan

Designstudent söker familj med barn som har högfungerande autism eller aspergers för examensarbete!

Hej kära föräldrar!
    mitt namn är Hélen Phan, jag är 22 år och läser mitt sista år på kandidatprogrammet för produktdesign vid Linnéuniversitetet i Nybro Pukeberg.
    Just nu håller jag på med mitt examensarbete där jag vill designa en leksak som ska förena ett autistiskt barn och ett icke-autistiskt barn i lek. Man kan säga att leksaken ska agera som ett kommunikationsmedel för barnen.
    Fokuset ska ligga på det visuella och ögonkontakt.

Det jag söker är en eller två familjer med ett autistiskt barn i den biologiska åldern 2-5 år med högfungerande autism eller aspergers utan andra funktionshinder/utvecklingsstörningar som är villiga att ställa upp i mitt examensarbete. Det jag kommer att göra är att observera barnet och därefter testa leksaksmodeller på barnet som jag kommit fram till och ser hur det funkar.
    Detta kommer att dokumenteras via fotografi och videoinspelning, sekretess diskuteras med familjen.

Jag söker familjer i Skåne eller Kalmar-området!

Målet är att motivera, stimulera och attrahera det autistiska barnet till lek med ett icke-autistiskt barn via leksaken utan något som helst tvång. Det är lusten i barnet som ska bestämma!

Om ni vill kontakta mig angående detta och ställa upp, skriv i tråden eller mejla mig på:

hp22ed@student.lnu.se

Hoppas att ni ställer upp! tack!

p.s. fann inget passande ämne, så det fick bli allmän debatt, dock är inte trådens syfte att debattera!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-11 20:08
    skulle vilja ändra efterlysningen till MINST 2 familjer som är villiga att ställa upp!
    Om det råkar vara så att ditt barn är 1-2 år äldre än kriteriet och du är villig att ställa upp så är detta också okej! Det är bara att kontakta!=)

• Svar på tråden Designstudent söker familj med barn som har högfungerande autism eller aspergers för examensarbete!
  • LadyLi

Låter som en fantastisk produkt.Hoppas du hittar någon som ställer upp!

• helenphan
    LadyLi skrev 2012-03-11 20:00:57 följande:
    Låter som en fantastisk produkt.Hoppas du hittar någon som ställer upp!
    tack!:)
  • Zvartaliljan

Har en dotter som fyller 6 i Maj med mild autism och hennes stora svårighet ligger just inom kommunikation och lek med andra barn, den biten är så gott som obefintlig så det låter ju jättebra med en produkt som kan hjälpa henne. Vi ska flytta till Söderåkra nu så vi skulle kunna ställa upp.

• helenphan

Hej, trodde att denna tråd var död sen länge så har råkat glömma av den...
    Måste tyvärr tacka nej då jag redan har händerna fulla av familjer plus barnhab som hjälper mig. Men det var snällt att du ville ställa upp=) tack för ditt engagemang i alla fall!

Så jag får officiellt förklara denna efterlysning som stängd!

Svar på tråden Designstudent söker familj med barn som har högfungerande autism eller aspergers för examensarbete!