• Luckime

HJÄLP - jag orkar inte plugga mer all tips uppskattas

seriöst jag behöver hjälp, jag läser 3 kurser på högskolan men klarar inte MERGråter

jag ahr svårt att komma till ro när det gäller mina studier

jag har skjutit upp flera veckors arbete och orkar inte längre

idag är det sista inlämningdag och jag lovade plugga

men det har jag inte gjort.

hur finner man motivation och glädje i arbete som görs?

nu vill jag inte höra att man ska göra det roligt för jag försöker men det funkar inte

enda dagne är jag i full gång men så tappar jag allt, både ork och humör

jag hittar inget studieteknik som underlättar och planering gör jag men följer inte

snälla snälla ni som kanske förstår exakt VAD jag går igenom dela med er erfarenheter, tips m.m

jag uppskattar allt - men just nu HATAR jag mig själv i denna sits...

• Svar på tråden HJÄLP - jag orkar inte plugga mer all tips uppskattas
  • Luckime

snälla någon som vill ge mig rååååååådRynkar på näsan jag sitter här o mår dåligt.

jag påbörjar alltid något men kan inte avsluta, inkl mina studier.

ja e såå trött på att vara mig själv nu. ni som studerar, hur upplever ni era studier?

vad motiverar er?

hur lägger ni upp alla studierna?

• Luckime

någon snäll människa med ett svar?

• Inversable
    Luckime skrev 2012-03-11 20:53:24 följande:
    jag påbörjar alltid något men kan inte avsluta, inkl mina studier.
    Om det är så att allting du gör aldrig blir avslutat så kanske du behöver hjälp på ett djupare plan. Om ni har nån studenthälsa eller liknande så kanske du kan söka hjälp där hos kurator eller liknande. En annan sak är väl om det du gör inte är rätt för dig, då kanske det är en bra ide att ta ett snack med studievägledaren.

När du gör en studieplanering  hur ser den ut? Är den väldigt översiktlig eller väldigt detaljerad? Jag brukar försöka dela upp det så att man vet t.ex. hur många sidor av kurslitteraturen man ska läsa per dag. Det kan också underlätta att sätta sig på t.ex. biblioteket att läsa där många andra gör samma sak. Har du några kompisar på din utbildning som du kan plugga ihop med? Det kan sporra och ge hjälp och man kan diskutera saker direkt som man fastnar på i litteraturen och inte riktigt förstår.
  • Elaifiknow

Vad är målet med dina studier? Har du något tydligt mål, t ex någon form av examen?

• lovemark79

Mähh, det är ju bara att köra på!

Haha näedå, jag vet exakt hur svårt det är med motivaton och studieteknink.

Det gäller mest att lära sig hur hjärnan fungerar. För mig var det glad musik och glada färger som gällde, och både ljud och färger är lätta för hjärnan att komma ihåg. Vid inlärning inför tentor osv så brukade jag loopa en favvolåt inför varje moment, då kan man tänka på den låten och det hjälper hjärnan på traven att relatera till läsminnet och vad du läser för tillfället. Vidare brukade jag färglägga de viktiga delarna av texterna i olika färger, bara för att hjälpa till bildminnet. Så hög musik och lite färgglada pennor är mitt heta tips. Sen är det ju rent allmänt rent vedertaget att om man mår bra i kroppen i övrigt är det lättare. Lite socker, god motion och bra mat kommer man ju väldigt långt med. Pallar du inte nu, gå ut i solen! så får du lite energi att sätta dig framåt eftermiddagen.

• katalysator

Jag tror att ett stort problem för dig är att du upplever att du aldrig blir färdig med någonting. Det gör att man lätt fastnar i en nedåtgående spiral och känner att man är dålig och inte orkar. Jag brukar göra så här:

Skriv en "att göra"-lista för varje dag. Fyll den inte med fler saker än det är rimligt att klara av. Du får känna efter hur mycket ork du har varje dag och då kommer du snart hitta en balans i hur många uppgifter du kan sätta upp per dag. Jag brukar ha 8 "slots" per dag, där en uppgift kan få ta 1-3 slots beroende på hur stor/jobbig den är. En "slot" har inte en fast tid, utan jag bedömer snarare hur mycket ork det kräver. Det kan se ut till exempel så här:

Måndag
    Tvätta
    Betala räkningar
    Läsa kapitel 5-7
    Gå på föreläsningen
    Läsa dötrista kapitel 8
    Spela Skyrim
    Ringa Anders
    Köpa nya strumpor

Tisdag
    SKRIVA SEMINARIEUPPGIFTEN (=3 slots)
    Gå och träna
    Fika med Sara
    Svara på mormors mail
    Kolla på senaste Dexter
    Söka tre jobb

Du kan ha flera dagars listor "öppna" samtidigt så att du kan fylla på dem så fort du kommer på nya saker du ska göra senare i veckan, så blir du mindre stressad än om du måste komma ihåg dem i huvudet. Blanda stort och smått. En sak är jätteviktig: skriv även upp roliga saker som du planerat att göra! Det handlar om att få överblick på hur mycket tid (och ork!) du har varje dag, och även roliga saker tar ju ork från dig. Använd inte roliga saker som belöningar, utan se dem istället som ett sätt att komma igång om du känner dig omotiverad! Har du väl strukit "spela tv-spel" eller "fika" från listan, och känt att du klarat av någonting den dagen, är det lättare att komma igång även med de tråkiga punkterna. Det är också ett sätt att balansera kraven du har på dig själv så att du inte bara tvingar dig att göra trista saker. 

• katalysator

Och just det, en viktig sak till: Ge inte upp om det går dåligt en dag. Det dyker alltid upp saker i sista minuten, så det är helt okej att flytta eller kasta om uppgifter Glad

• skruttan8

Vad läser du för kurser? Vad är det tänkt att du ska "bli"? HAr man ett mål är det lättare att se framåt och få en mer positiv känsla för studierna. Jag upplever det som att de som läser strökurser ofta har svårare att motivera sig. Men du får sätta upp mål för varje dag och skjut inte på det och ge dig små belöningar då du fixat dagens uppgifter.

Svar på tråden HJÄLP - jag orkar inte plugga mer all tips uppskattas