• zingoalla

Vad för skor nu?

Dilemma. Vad köper man för skor nu till en 2 1/2 åring. Det smäller väl snart till o blir varmt ( bor i blekinge)
    Har kollat kavat sortiment , gillar deras vinter skor o tänkte kanske köpa vårskor. Vore ju brabom man inte behövde köpa flera olika. Ska man köpa typ gympa, skinn, eller klarar det sig med canvas? Vad hade ni satsat på nu?

• Svar på tråden Vad för skor nu?
  • gravid

Jag har med funderat och det är jättesvårt.
    Finns ju fodrade gummistövlar. Det funderar jag på..
    Bor i Skåne.

• Lind a

Ännu använder vi ecco goretex vinterfodrade kängor och de får de ha mars ut gissar jag.
    Har köpt ett par viking gore-tex nu som de ska ha på dagis när våren kommer. De är ju som gympaskor men står emot vatten och andas så inte jättevarma. Sen köper jag ett par vanliga gympa skor som de kan leka i när det är torrt. Gummistövlar när det är plaskblött

• ZuMa

Under våren - sommaren - hösten tycker jag att det är bra med följande skosortiment:

* Ett par gympaskor/promenadskor: lågskor, men lite kraftigare. De funkar bra under våren, innan det blir riktigt varmt. Och om man vill så kan man ju köpa de lite större (under förutsättning att barnen kan gå i de ändå) så de även passar under hösten. sen funkar de bra att dra på sig under sommaren också, när det är lite kallare väder. Typ när det är lite blött uta pga regn, men inte regnar så man behöver stövlar.

* Ett par tunna tygskor 

* Ett par sandaler/crocs

* Ofodrade gummistövlar        

Ungefär en sån skogarderob har våra barn haft varje år, och det har räckt gott och väl. (Sen kanske man får komplettera vid behov. Min 8-åring sliter mer på skor, så han brukar få lite fler par av ovanstående. Lillebror, 3 år, brukar klara sig med ett par av varje.)

• zingoalla

Tack för era tips. Kollade kavat hemsida o det finns mycket o välja på. Får nog besöka en butik o klämma känna lite.

• zingoalla

Haha att det ska vara så svårt. Igår var det 15 grader varmt här. Kollade på ett par kavat blixten igår, men funderar ändå på hur länge till dom verkligen används. Var lite svårt med storlek oxå dotterns fot 14,5 vilket hamnade lite mittemellan stl

• MammaTillFelicia

nu bor jag visserligen i norrland...  men jag skulle satsat på ett par typ gympaskor och ett par gummistövlar! Är det torrt blir det skorna är det slask gummistövlarna!

• Indianica

Den är 4 grader här, isigt och snöslask. Det blir sådana där fodrade allvädersstövlar här.

• ZuMa
    zingoalla skrev 2012-03-13 08:56:08 följande:
    Haha att det ska vara så svårt. Igår var det 15 grader varmt här. Kollade på ett par kavat blixten igår, men funderar ändå på hur länge till dom verkligen används. Var lite svårt med storlek oxå dotterns fot 14,5 vilket hamnade lite mittemellan stl

Såna skor är oftast väldigt användbara länge. Jag skulle prova ett par i stl. 26 (166mm), för då kan hon säkerligen ha de hela våren, hela sommaren och hela hösten. En barnfot växer ungefär 1,5 cm/år. Och oftast växer ju fötterna mest under sommaren, och då kommer de antagligen att passa precis under hösten lagom fram tills det är dags för vinterskor igen.
  • Lind a

Är du allvarlig när du menar att barnet ska ha en sko 2,1 cm för stora!???? Stackars barn!!! 1,5 säger man på vinterkängor så man ev ska ha tjocka strumpor. Köpte just nya skor, 9 mm större än foten. De vila ju nästan ifram. Små barn knyter ofta tårna.

• ZuMa
    Lind a skrev 2012-03-13 14:05:42 följande:
    Är du allvarlig när du menar att barnet ska ha en sko 2,1 cm för stora!???? Stackars barn!!! 1,5 säger man på vinterkängor så man ev ska ha tjocka strumpor. Köpte just nya skor, 9 mm större än foten. De vila ju nästan ifram. Små barn knyter ofta tårna.

Ja, jag är allvarlig! Men det beror helt och hållet på vilken typ av sko det handlar om. Vi har haft skor som varit runt 2 cm större än foten utan problem, och vi har provat skor som varit 1½ cm större med stora problem. Det är därför man provar skor!Flört Innermåttet säger egentligen inte så jättemycket om hur skon sitter på foten.

Kavat själva rekommenderar 15-20 mm på stövlar och kängor. Och på promenadskor 10-15 mm. Sen kan det även vara så att en barnfot gör ett rejält växtskutt, så skorna kanske passar alldeles perfekt inom en månad.  
  • Lind a

Ja alla gör vi som man vill, men synd om barnen att springa runt med för stora skor. Skulle jag själv inte vilja göra. Köper hellre 3 par på kort tid isf.

• ZuMa
    Lind a skrev 2012-03-13 15:22:48 följande:
    Ja alla gör vi som man vill, men synd om barnen att springa runt med för stora skor. Skulle jag själv inte vilja göra. Köper hellre 3 par på kort tid isf.

En sko som är 1,5 cm större än foten är också "för stor". Likaså en sko som är 9 mm. En sko passar när den är 0,5 cm större än foten.

Varför är det synd om ett barn som har en sko som är 2 cm större än foten? Om skon sitter bra på foten ändå? Barnet kan springa utan att snubbla (dvs. det blir inga "clownskor")? Jag sätter inte på mina barn skor som de inte kan gå och springa i, det vore ju ganska korkat att göra det. Men det behöver inte per automatik innebära att skorna inte får vara större än 1,5 cm större än foten utan vilken typ av sko det är och hur den sitter på foten!  Återigen: det är därför man bör PROVA skorna ordentligt innan man köper.  
  • eviz08

Jag håller med om att det är omöjligt att veta vad man ska köpa för skor, just nu kör jag fodrade stövlar (som vi hade i höstas), men det kanske är för varmt snart...lågskor känns lite väl tidigt för...

• Duckan

Bor i Stockholm, barmark och ganska varmt så till helgen blir att köpa gympaskor.

Svar på tråden Vad för skor nu?