• Gummsan

Snart 8-årig tjej. Hur är era?

Min tjej blir 8 i maj. Hon har ett väldans temperament. 
    Hon gapar och skriker, sparkar och bråkar med sina småsyskon.
    Hon är tyken och elak. Sen kan hon tvär vända och spela på samvetet
    om att ingen tycker om henne och det är bättre att man tar med någon
    annan hem. Hon är väldigt aktiv och har svårt att varva ner. Även förstå
    vad som är roligt och inte, hon kan sitta på lillasyster och skratta medan lillasyster
    försöker få av henne och säga: "Men jag busade bara"... Hon ljuger en hel del med.
    Jag älskar min unge ni får inte tro annat.
    Jag bara undrar finns det fler? Hur ska man göra? Hon är mitt första barn och
    det känns som jag tappar greppet....... Hjälp alla föräldrar där ute....

☆ ♥Flicka-04♥ ☆ ♥Flicka-08♥ ☆ ♥Flicka-09♥ ☆ ♥Flicka-10♥ ☆ ♥+2Bonus Killar-96 & -98♥ ☆ ♥Fröet i Magen♥ ☆
  • Svar på tråden Snart 8-årig tjej. Hur är era?
  • Erki

Min dotter har precis fyllt 8 och är likadan!
    Glömmer allt och struntar totalt i vad man säger. Säger emot massor
    Detta gör att vi hamnar i en ond cirkel med massa tjafs flera ggr/dag :(
    Vi vet ju att bråk inte löser några problem och vi har sagt många ggr att vi ska strunta i att säga till hela tiden för att vända den onda cirkeln men det går i kanske 1 dag sen är vi där igen.
    Tror det händer väldigt mycket både i kropp och knopp på dem så jag försöker se det som att det är inte hennes fel men det är svårt. Har tyvärr inga mer tips än att det kommer bli bättre (har jag hört iallafall även om det är svårt att tro just nu :)

• Ronja2003

Hej !!

Har själv lite av samma problem som ni har med era 8 åringar.

Ibland så kan min Stora 8 åring vara jätte go och snäll och hjälpsam och allt vad det heter. Sen ena stunden så vänder det och hon är enromt störig och bråkig och lyssnar absolut inte på vad man säger till henne och ingenting hjälper i vad man säger till henne.

Det är som hon slår lock för örona och inte hör på vad man säger. Och bråkar och kastar saker omkring sig och gör presic som hon själv vill.

Ändå så säger man i från. Och man blir bara argare och argare och till och med lessnare ibland och känner vad är det för fel man gör som förälder undrar jag själv på ibland.

Jag själv har ju dessutom funktionshinder av klass ahdh men bara för det så är jag ju inte sämre mamma för det. Men man blir ju otroligt ledsen ibland när hon gör som hon själv vill och hon inte vill lyssna på en vad gör ni med era barn för att det hela ska blir bra.

Vissiligen förstår jag att dom försöker att testa oss föräldrar och ser vad våra gränser går. Men hur mycket orkar ni ?.

Tips och råd är alltid värt....

• Indianica

Min åttaåring är i den berömda "mellan barndom och tonårsfasen"- och det märks! Det är jobbigt i den fasen ibland och somliga dagar är värre än andra. Man får härda ut, liksom vid alla andra faser de haft.

Att ljuga ofta kan dock vara ett symptom på att något inte står rätt till på ett djupare stadium. Har hon flera småsyskon? Känner hon sig förbisedd? Visst kan man härröra många knepiga beteenden till åldern, men ibland ligger som sagt djupare saker bakom.

• cyptic

Hej!

Vi har samma problem. Dottern är 8 år och lyssnar inte på något överhuvudtaget. Hon har varit extremt envis och haft ordentliga utbrott genom hela sin uppväxt men bara i hemmet. Så fort hon bestämt sig för något och vi säger nej så faller rasar hon totalt, gör allt för att få sin vilja igenom och är även utåtagerande. Hon gör sådant som hon vet vi inte gillar så som slår i saker och visar att hon ska förstöra prylar etc. Jag är medveten om att man ska tala sansat och vara metodisk, lugn osv men det är en stor utmaning när man har ngn som skriver åt en och inte lyssnar på något man säger eller exvis bara tar på sig skorna och går ut etc. Tacksam för råd och tips.

Svar på tråden Snart 8-årig tjej. Hur är era?