Anonym (avis) skrev 2012-03-12 14:49:19 följande:
Nej jag tycker inte det är någon positiv svartsjuka.
Jag går och oroar mig för att hon ska träffa någon annan. Det är litet som med fobier, jag vet ju att det är fel, men jag kan liksom inte rå för det.
Min vän är otroligt rädd för spindlar men han vet att en vanlig svensk spindel inte kan skada honom!
Jag är rädd för att min fru ska bli kär i andra män, välja andra män, men jag vet egentligen att hon älskar mig!
Vad är det för hjälp man kan få?
Nej du missförstår mig, menar inte hur du tycker det känns, för all svartsjuka upplevs negativ för de flesta människor.
Ska försöka förklara skillnaden på positiv och negativ svartsjuka:
NEGATIV SVARTSJUKA: "den dåliga/svarta svartsjukan". Man (psykologer/forskare alltså, inte du själv) anser att svartsjukan bottnar sig i hur du blivit uppfostrad, antingen genom familjen, vänner eller erfarenheter av tidigare förhållanden. Andra orsaker är dåligt självförtroende.
När du lider av negativ svartsjuka är du RÄDD FÖR ATT DIN PARTNER SKA BEDRA DIG, alltså att du inte litar på henne/honom.
Fördelen, om det nu finns en sådan, är att negativ svartsjuka kan botas med terapi, ensam- som parterapi. Du får då träffa en leg. psykolog som går igenom varför du känner som du gör och du får (enkelt beskrivet) "lära dig att tidigare erfarenheter inte har med ditt nuvarande förhållande att göra". Förutsatt att det inte är din nuvarande som faktiskt orsakar din misstro vill säga.
POSITIV SVARTSJUKA: "neandertalar-svarsjukan".Man anser att den bottnar sig i vad som endast kan beskrivas som genetik, "i ryggraden". Teorin är alltså att den hjälpte våra förfäder (kvinnliga likväl som manliga) att hålla motståndare borta, och på så sätt garantera att det var deras egna barn som fortlevde, garantera att deras gener fortlöper om du så vill.
När du lider av positiv svartsjuka är du RÄDD FÖR ATT NÅGON ANNAN SKALL CHARMA DIN PARTNER, svårt att beskriva kort, men helt enkelt så litar egentligen den positivt svartsjuke på sin partner (om den positivt svartsjuka är lugn och reflekterar över situationen) men bara tanken på att ex. en annan ska "stöta" på din partner gör dig "rosenrasande", vilket även då i längden gör att du mår dåligt.
Konkret (enkelt beskrivet): negativ svartsjuka lider du av när du egentligen inte litar på din partner, positiv svartsjuka lider du av när du egentligen litar på din partner men är extremt rädd för att förlora densamme.
Positiv svarsjuka är nånting (vad man anser hittills) man inte kan bota. Det är tanken att "vi alla föds med någon slags grad av svartsjuka". Däremot kan man dämpa även dem med pro-. hjälp eller att man aktiverar sig på olika sätt.
Här handlar det alltså om att dämpa effekterna av din svartsjuka, snarare än att bota den. "lättaste sättet" är att då förklara för din partner att du litar på henne/honom (vägrar använda hen än så länge) men tanken på att andra stöter på henne/honom gör att du mår dåligt. Att öka förståelsen från din partners sida är viktigt helt enkelt.
När man haft samtal med sin partner ska man gå vidare med att lära känna dem man kan tänkas vara svartsjuk på (eget tips). Då kanske man "inser" att de nog inte är så farliga hot iallafall.
Det är inte lätt att avgöra vad man lider av, och många riskerar att sätta sig själv i facket POSTIV SVARTSJUK då det lättare går att förklara, samt låter bättre för din partner. Gör dock inte detta misstag om du kan tänkas lida av NEGATIV SVARTSJUKa, för då ändras inga beteenden och du riskerar att hamna i en stark maktlös nedåtgående spiral.
För övrigt kan jag säga att jag själv lidit av den negativa svartsjukan (i en specifik relation då jag aldrig byggde upp förtroende för henne), men även har en hög grad av positiv svartsjuka (kan bli tokig när jag uppfattar att nån stöter på min partner) som jag helt enkelt får inse att det är mitt problem, men redan från början säger att det inte är min partner jag är orolig för, utan snarare att "neandertalaren" inom mig blir arg.
Bästa sättet för mig har då varit (som sagt) att träffa dem jag tror mig vara svartsjuk på och inse att de inte är så farliga. När partnern ex. är på krogen blir ofta som i mitt fall den positivt svartsjuka nästan illamående, eftersom det kan tänkas att nån kommer stöta på min partner, men det får man lära sig leva med. Antingen gå ut själv samtidigt eller vara med kompisar på annat sätt, eller skaffa konkreta hobbies som kräver lite ensam tid (haha , det där lät fel).