Ert barn konverterar till islam - gör ni skillnad på son och dotter?
Ponera att ert barn konverterar till islam - förhåller ni er olika till detta beroende på om det är er son eller er dotter som gör det?
Ponera att ert barn konverterar till islam - förhåller ni er olika till detta beroende på om det är er son eller er dotter som gör det?
Personligen hade jag sett det med helt andra ögon om det var min dotter som konverterade till islam än om det var min son.
Enligt min erfarenhet och tolkning är islam en religion där mannen betraktas som mer myndig, kompetent, rättvis och intelligent än kvinnan. Mannens röst väger mer än kvinnans och mannens har större möjligheter till ett socialt liv än kvinnan. Så om min son vill bli muslim så, ja, varför inte? Han får rätten till att komma hem till ett dukat bord och han kommer automatiskt få rollen som familjens överhuvud. Njut av ditt privilegium, min son.
När det gäller min dotter så hade jag blivit mycket mer upprörd och bekymrad. Hon hade tagit in ett steg i en värld där hennes intellekt hade förringas, där hennes ord och tankar aldrig kommer tas på samma allvar som en mans. Hon hade blivit strängt socialt kontrollerad för att inte dra vanära över hennes man och tro. Hon hade behövt klä sig i slöja och hennes uppgift hade blivit att sköta hemmet och serva hennes man. Jag hade blivit bekymrad över att hennes självbild hade blivit skev och varit än mer orolig för barnbarnen, speciellt om hon hade fått döttrar.
Det är mina tankar, vad är era?
Jag hatade avskytt båda delarna, så nej jag hade nog inte gjort någon skillnad mellan dem.
Nu har jag visserligen ingen son men jag vet ändå att det inte skulle göra nån som helst skillnad!
Det vore lika illa oavsett.
Jag skulle faktiskt tro att sonen hade blivit maktgalen, krigisk och förtryckande, medan jag skulle ha fruktat att dottern fastnat i ett destruktivt förhållande. Tyvärr hade det varit min ryggmärgsreaktion.
Ja. Jag blir besviken i båda fallen och försöker stoppa det, men jag tar i ännu hårdare om det gäller dottern eftersom hon hamnar i underläge...
Jag skulle förhålla mig på samma sätt till både min son och dotter ifall de väljer den islamiska tron. Hoppas bara att de är ordentligt pålästa så de vet vad de ger sig in på. Negativ hade jag inte varit utan hoppats på att de är lyckliga i sitt val och konverterat för sin egen skull och för en ev partners skull. Detta hade gällt oavsett vilken religion de väljer. Har också uppfostrat mina barn att respektera alla oavsett religion, berättat och läst om olika religioner tillsammans med dem. Sedan är det upp till dem vilken tro de väljer, då jag anser att religion är något ytterst personligt.
Jag har själv sökt mycket information om islam då min man är muslim, så jag vet att den inte är värre än kristendomen tex.
Jag skulle inte göra skillnad mellan dem. Jag skulle bli lika besviken/ledsen ändå, eftersom jag inte tror att religion för med sig någonting gott i de flesta fall. Jag skulle såklart inte uttala mina åsikter kring det, om de är lyckliga med sina beslut och vet vad de ger sig in på.