• CaCC

Synkrav för att bli polis?

Jag har många gånger velat söka in till polishögskolan men har inte gjort det på grund av synkraven. Jag måste ha glasögon eller linser för att kunna läsa, köra bil eller ja det mesta. Är det någon som har koll på hur det ser ut på den biten nu om man söker, är det krav på att man ska kunna köra bil och allt utan glasögon eller linser?
    Tacksam för svar.  

• Svar på tråden Synkrav för att bli polis?
  • Fröken Kex

Kolla nyheterna idag... de sänker kraven för att bli polis. Det låter i mina ögon rätt orimligt att poliser inte får ha glasögon...

• CaCC
    Fröken Kex skrev 2012-03-12 11:07:48 följande:
    Kolla nyheterna idag... de sänker kraven för att bli polis. Det låter i mina ögon rätt orimligt att poliser inte får ha glasögon...

Jo jag hörde om det och det var därför tanken kom upp i mitt huvud. Men jag förstår inte vad de menar med det som står på ansökningskraven

"På intyget ska det framgå att synskärpan är minst 0,1 på vardera ögat utan korrektion (fri visus) och minst 0,8 på vardera ögat med korrektion (visus)." 

• Catbride

Att kunna se 0,1 utan glasögon innebär att man inte ligger högre än ca -2.5 (närsynt). Man ska kunna se de näst största bokstäverna på tavlan hos optiker. Att se 0.8 med glas innebär att du ska se den 8e raden. Tionde raden motsvarar 1.0 (full skärpa). Om du nu vill bli polis, har du inte funderat på att bli av med ditt synfel. (laserbeh)? Vad har du för styrka på linserna?

• Inversable
    CaCC skrev 2012-03-12 11:16:45 följande:
    Jo jag hörde om det och det var därför tanken kom upp i mitt huvud. Men jag förstår inte vad de menar med det som står på ansökningskraven

"På intyget ska det framgå att synskärpan är minst 0,1 på vardera ögat utan korrektion (fri visus) och minst 0,8 på vardera ögat med korrektion (visus)." 
    Det lättaste måste ju vara att fråga din optiker om du uppfyller kraven eller inte.
  • Inversable
    Catbride skrev 2012-03-12 11:22:34 följande:
     Om du nu vill bli polis, har du inte funderat på att bli av med ditt synfel. (laserbeh)? Vad har du för styrka på linserna?
    Bara  man är medveten om att det finns risker med det. Har tre vänner som har gjort laseroperationer av synfel. Två gick det bra för och de har inga problem alls och de är jättenöjda såklart. Den tredje gick det riktigt illa för och h*n har en för alltid sämre syn än innan operationen plus att personen får ta olika slags droppar i ögonen flera gånger om dagen livet ut.
  • Betty Ballbreaker

Kravet innebär att det inte gör nåt om du ser svindåligt utan linser eller glasögon (korrektionen) så långe du ser bra när du använder linser eller glasögon.

• Catbride

Självklart ska man sätta sig in i vad en laserbeh har för risker. Det passar inte alla ögon! Finns oxå olika risker med olika behandlingar, så det är värt att läsa på och fråga mycket! Men kan vara ett alternativ för dem som absolut vill bli polis och inte ser tillräckligt bra.

• CaCC
    Catbride skrev 2012-03-12 11:22:34 följande:
    Att kunna se 0,1 utan glasögon innebär att man inte ligger högre än ca -2.5 (närsynt). Man ska kunna se de näst största bokstäverna på tavlan hos optiker. Att se 0.8 med glas innebär att du ska se den 8e raden. Tionde raden motsvarar 1.0 (full skärpa). Om du nu vill bli polis, har du inte funderat på att bli av med ditt synfel. (laserbeh)? Vad har du för styrka på linserna?

Tack för förklaringen. Det gjorde mig klokare Jag bytte glasögon för några månader sedan och jag har Sphere -1.5 och Cylinder -2.25 på båda ögonen, så det borde ju ligga inom ramen för att jag kan söka då?
    Har haft tankar många gånger på att operera ögonen, men jag vågar inte ta den risken och sen är det ju rätt dyrt också.  

• Catbride

Du har ju en hel del astigmatism (cylinder), den sätter oxå ner synskärpan en del. Svårt att säga vad din okorrigerade synskärpa är. Gå till en optiker och be att få göra en undersökning för att söka till polishögskolan (brukar kosta nån 100lapp), då vet du ju sen. Lycka till!

Svar på tråden Synkrav för att bli polis?