• Sommarfjäril

Tips till dekoration i fönster med söderläge

Jag har problem med våra fönster i mycket soligt söderläge och efterlyser råd om hur man kan göra. Det enda som överlever i växtväg är pelargoner. Har försökt med en del annat, men de torkar ut eller bränns av solen. Vi har övervägt att skafa markiser men kommer inte att göra det i år.

Jag funderar lite på vad man skulle kunna ha i dessa fyra fönster istället för krukväxter? Någon som har smarta idéer? Det ser ju väldigt kalt ut utan krukor. Jag är inte så förtjust i en massa "pryttlar" men något vill jag ha där :)

Sidenblommor och liknande är inte my cup of tea om man säger så. Nu har jag total idétorka. Hjälp!

• Svar på tråden Tips till dekoration i fönster med söderläge
  • Ann Nelly

Har samma problem som TS så jag tänker följa tråden. På sommaren har jag sidenpelargoner i fönsten på övervåningen för att ingenting annat överlever, så det ska se ut som någon är hemma i huset och vattnar när vi är bortresta :)

• mimsan01

Ni kanske kan sätta någon slags solfilm på fönstret, typ sån som man har i bilar? Så blir solen inte så stark på blommorna? Eller så får du prova att sätta typ öken eller tropiska växter där

• cloudberry79

Jag har Clivia, Hoya och Vandrande Jude i mina söderfönster, de är tåliga och klarar även stark sol. Annars kan man ju sätta fönsterfilm på nedre delen av fönstret och odla vad man vill

Sur, grinig och på smällen.
  • Sommarfjäril
    Ann Nelly skrev 2012-03-12 13:23:16 följande:
    Har samma problem som TS så jag tänker följa tråden. På sommaren har jag sidenpelargoner i fönsten på övervåningen för att ingenting annat överlever, så det ska se ut som någon är hemma i huset och vattnar när vi är bortresta :)
    Ja det är ju smart så det inte ser obebott ut!
    mimsan01 skrev 2012-03-12 13:25:36 följande:
    Ni kanske kan sätta någon slags solfilm på fönstret, typ sån som man har i bilar? Så blir solen inte så stark på blommorna? Eller så får du prova att sätta typ öken eller tropiska växter där
    Jag är lite less på de solfilmerna. De flesta är inte så snygga även om det kommit en del nya varianter på sistone. Men tack för tipset! Jag har haft såna uppe förut men min son som då var 2 år pillade bort dem gång på gång. Klåfingriga unge!
    cloudberry79 skrev 2012-03-12 13:30:02 följande:
    Jag har Clivia, Hoya och Vandrande Jude i mina söderfönster, de är tåliga och klarar även stark sol. Annars kan man ju sätta fönsterfilm på nedre delen av fönstret och odla vad man vill
    Hmm, vandrande jude känner jag inte till. Tack!! Måste kolla upp! Clivia har jag haft men inte lyckats så bra med dem. Jag trodde jag kunde skylla på att det var för soligt där :)! Men måste ha gjort något annat fel.
Svar på tråden Tips till dekoration i fönster med söderläge