• Lindak3

Viktnedgång efter sertralin

Hej jag har en fråga om det finns någon som kan svara på den så är jag mer än tacksam för det.

För 3 år sedan gick jag in i den välkända väggen. Jag fick diagnosen utmattningsdepression och antidepressiva sertralin. Läkaren som skrev ut dessa sa att ämnesomsättningen kunde förändras lite när man åt dessa. Det är också så att jag tränar 3-4 dagar i veckan och då är det body pump, spinning, styrketräning samt powerwalks och vanliga promenader. Under den första tiden som jag mådde dåligt och var sjukskriven tränade jag inte något alls jag gick promenader men inte några längre sträckor för jag orkade inte det.

Men efter någon månad var jag igång och började röra mer på mig och gick promenader 30 minuter några gånger i veckan. Sen började jag träna mer och mer och började också jobba som instruktör i body pump och hade 1 pass i veckan och på det försökte jag börja springa och gå promenader. Jag märkte att jag började gå upp i vikt och förde dagbok på hur min kost såg ut. Frukost, lunch och middag samt ett mellanmål var hur min stryktur såg ut då. Jag är utbildad friskvårdskonsulent och har en hel del kunskaper inom detta med kost och träning.        

Jag åt sertralin i ca 1,5 år och gick upp mer i vikt, när jag slutade hösten 2010 hade jag gått upp 15 kilo från 60 kg till 75 kg. Vilket är ganska mycket, jag fick även andra biverkningar som förstoppning, torrhet, trötthet och mardrömmar. Magen har kommit igång och jag är inte längre förstoppad. 

Är det någon som vet eller kanske har varit med om samma som jag som kan svara på varför jag inte går ner i vikt. Nu gick jag upp ytterilgare eftersom jag började med p-piller en ny sort och gick upp även av dom. Har slutat med dem. Men jag går inte ner inte äns ett gram det är som att min kropp inte svarar på varken träning eller kostförändringarna som ja provar med. Vad ska jag göra? 

Är tacksam för alla svar

Mvh Linda         

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-12 12:12
    Vill tilläggga att jag redan testat sköldkörteln och den var normal.

• Svar på tråden Viktnedgång efter sertralin
  • upponerw

Usch har samma problem gick upp 24 kilo med medicineringen. Har lyckats gå ner lite men inte alls så mycket som jag önskar!

• BloodyDisgusting

Det tar lååång tid för kroppen att tappa vikt efter SSRI-medicinering om man gått upp av dem. Varför vet jag inte. Har du pratat med din läkare om detta? Fortsätt som du göra att äta regelbundet och träna så ska nog viktnedgång köra igång. Vore ju helt sjukt annars.

Själv gick jag ner 25 kilo av sertralin på 1½ är men har gått upp 10 kilo efter det tack vare Citalopram. Jag utvecklade "allergi" av sertralin och höll på att få serotonergt syndrom. Yey. 

• Lindak3

Ojdå det låter inte bra och jag vet hur det känns. Från att ha haft en vältränad kropp med bra kondition till något som jag inte alls känner igen. Och en tunghet i kroppen som inte släpper.

Tack för svaren för även om det inte är roligt så känns det ju bra att veta att man gör vad man kan och kanske hellre bara får köra på och inte stressa med mig själv. Jag har kollat med läkare och ringt till olika ställen för att få svar från fler håll, jag har även pratat med dietiser och PT för att se vad de tror men alla säger typ samma sak. Sertralin går man upp i vikt utav, kanske inte alla men de flesta.
    Tycker det är otroligt att det får skrivas ut, jag är övertygad om att om jag bara hade fått samtal typ kbt eller liknande och sen lugn och ro ett tag då hade jag klarat det här utan en massa biverkningar. Dom är ju lika jobbiga som det andra har varit, jag har ju i alla fall inte mått bättre. 
    Kanske att jag bara skulle ha ätit dem ett kort tag för att få bort toppen och att läkare kanske kunde ha lite mer kontroll inte bara telefon utan även kolla hur det är kroppsligt så skulle det kanske inte bli såhär.

Men då ska jag bara fortsätta som jag gör då. 

Ni med kämpa på            

Svar på tråden Viktnedgång efter sertralin