• Knasan86

Kan man äta köttfondue när man är gravid?

Funderar på att överraska min man i 30 års present och åka ner till helsingborg för 2 övernattningar. Vi har varit där 1 gång förut och åt då på en jätte mysig Fondue restaurang. Kan man äta det när man är gravid? Köttet blir ju inte helt genomkokt...

• Svar på tråden Kan man äta köttfondue när man är gravid?
  • La Lola

Ja.
    Det är väl nötkött ni äter?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lumo

Du får väl låta bitarna ligga i lite längre så de blir genomstekta då?! Jag skulle äta det utan problem, bara det inte är helrosa. Låter trevligt förresten!

• La Lola
    Lumo skrev 2012-03-12 12:31:43 följande:
    Du får väl låta bitarna ligga i lite längre så de blir genomstekta då?! Jag skulle äta det utan problem, bara det inte är helrosa. Låter trevligt förresten!
    Är det nötkött går det att äta rosa utan problem.
  • Knasan86

Ok, va bra! Jag gillar verkligen helsingborg! Super mysig stad , så är det ju bara att båten över till Helsingborg! Hur är det med salladsost då? (fetaost) så länge den är pastöriserad så är det okej eller?

• La Lola
    Knasan86 skrev 2012-03-12 12:48:38 följande:
    Ok, va bra! Jag gillar verkligen helsingborg! Super mysig stad , så är det ju bara att båten över till Helsingborg! Hur är det med salladsost då? (fetaost) så länge den är pastöriserad så är det okej eller?
    Kostråden:
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/gravida/

Toxoplasmafakta:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/
    (här kan du läsa om kött)

Listeriafakta:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
    (här finner du en enkel ostguide)
  • skalman88

Restaurang Oasen :) Bor i Helsingborg :) Glöm inte toblerone fonduen ;)

• La Lola
    Knasan86 skrev 2012-03-12 13:23:18 följande:
    Lalola tack för länkarna!
    Det är samma fakta som broschyrerna man får av sin BM på hälsosamtalet/inskrivningen.
Svar på tråden Kan man äta köttfondue när man är gravid?