• Rikard

Invandrare från MENA och svensk kultur

Ni som pratar om att invandrare från Mellanöstern och Nordafrika (MENA) har så svårt att anpassa sig till svensk kultur att vi borde minimera invandringen därifrån hur ser ni på detta?
    Melodifestivalen vanns av Loreen med rötter från Marocko.
    Den leddes av Gina Dirawi med palestinska rötter.

Är det ett problem med MENA-folk som Loreen och Gina, eller uppvägs de av sådana som Danny Saucedo (Bolivia, Polen), Sarah Dawn Finer (Ryssland, Amerika) och Helena Bergström (som visserligen är svensk, en ändå gift med en invandrare)? Var det bättre när Erik Saade (halvlibanes) vann?

Hur ser ni för övrigt på Laleh (Iran), Nour El-Refai (Libanon), Salem al-Fakir (Syrien), Jean Banan (Iran), Özz Nüjen?

Är dessa också ett bevis på att folk från MENA inte passar i Sverige?

• Svar på tråden Invandrare från MENA och svensk kultur
  • rubenolsson

Så du drar slutsatser genom att hänvisa till två enskilda exempel?

• rubenolsson
    Rikard skrev 2012-03-12 17:31:10 följande:
    @Ruben Olsson
    Du räknar inte så bra eller hur?
    Du skrev:

"Är det ett problem med MENA-folk som Loreen och Gina"

Det blir väl två?

Sedan är det patetiskt att du inte svarar på din fråga utan börjar svamla om detaljer...
  • Stella Jaded

Jag förstår inte riktigt frågan. Hur är dessa människor bevis på att invandrare från MENA är ett problem i Sverige?

Stella hates Star Wars
  • Rikard

Sverigedemokrater och andra rasister brukar hävda att folk med rötter i Mellanöstern och Nordafrika kommer från en kultur som är så olik den svenska som är så olika att det inte finns något hopp om de kommer fungera i det svenska samhället och att man därför bör stoppa invandringen därifrån.
    De brukar också hävda att "kutlureliten" aldrig träffar invandrare från MENA.
    Därför gav jag sju exempel på aktuella kulturpersonligheter med rötter i MENA. Jag skulle kunna ge ett stort antal ytterligare exempel på journalister, författare, samhällsdebattörer, regissör mm som också har sina rötter i MENA och som också är framgångsrika.

• Rikard
    rubenolsson skrev 2012-03-12 17:41:33 följande:
    Du skrev:

"Är det ett problem med MENA-folk som Loreen och Gina"

Det blir väl två?

Sedan är det patetiskt att du inte svarar på din fråga utan börjar svamla om detaljer...
    Om du läser hela inlägget så är det sju exempel från MENA, samt några med annan utländsk bakgrund.
    Det går att ge många fler exempel.
  • Rikard
    TobbePetra skrev 2012-03-12 20:05:30 följande:
    Jean Banan passar inte nånstans...
    På dagis?

Men jag är benägen att ge dig rätt, men nog känns det som om han är mer influerad av Markoolio och Ronny och Ragge än av Koranen eller hederskultur.
  • Marlean

Sean Banan är älskad av en massa barn och ja, han är som Dr Bombay, Marcoolio och Ronny & Ragge i ett.

• Elver
    Rikard skrev 2012-03-12 19:59:45 följande:
    Sverigedemokrater och andra rasister brukar hävda att folk med rötter i Mellanöstern och Nordafrika kommer från en kultur som är så olik den svenska som är så olika att det inte finns något hopp om de kommer fungera i det svenska samhället och att man därför bör stoppa invandringen därifrån.
    De brukar också hävda att "kutlureliten" aldrig träffar invandrare från MENA.
    Därför gav jag sju exempel på aktuella kulturpersonligheter med rötter i MENA. Jag skulle kunna ge ett stort antal ytterligare exempel på journalister, författare, samhällsdebattörer, regissör mm som också har sina rötter i MENA och som också är framgångsrika.
    Det är väl knappast något SD menar att invandrare från mellanöstern inte kan fungera i Sverige. Dock är de stora problem med de som inte fungerar och de problemen väntas öka i samband med en kraftig ökning av invandrare från MENA-länder.  
  • Rikard

Oavsett vilken grupp som ökar kan man anta att det blir fler personer som inte fungerar i samhället, eftersom sådana problem finns i alla grupper. Det är inget unikt för MENA-folk.

• Ginny

TS, jag tror så här. Personer som vill minimera invandringen från Nordafrika och Mellanöstern har oftast en negativ bild av dessa människor och eftersom Gina och Loreen inte stämmer överens med den "bilden" så tänker många inte på var de härstammar ifrån eller anser att de utgör något problem. Det kan också bero på att båda är födda i Sverige, är kvinnor och som hörs och syns i positiva sammanhang. Kanske.

• Rikard
    Ginny skrev 2012-03-13 08:29:11 följande:

TS, jag tror så här. Personer som vill minimera invandringen från Nordafrika och Mellanöstern har oftast en negativ bild av dessa människor och eftersom Gina och Loreen inte stämmer överens med den "bilden" så tänker många inte på var de härstammar ifrån eller anser att de utgör något problem. Det kan också bero på att båda är födda i Sverige, är kvinnor och som hörs och syns i positiva sammanhang. Kanske.

Jag tror du har helt rätt.
    För väldigt många ger ordet "invandrare" associationer till en viss sorts människor som lever på socialbidrag, bär slöja och i värsta fall misshandlar och förtrycker sin egen familj eller till och med är kriminella. Men om man ser sig omkring så upptäcker man att Sverige i verkligheten också är fyllt av Ginor, Loreenor och Lalehor, Det finns forskare, författare, underhållare, läkare och politiker som är invandrare, men det är inte dessa som dyker upp i tanken när man hör ordet.
    Jag fungerar själv precis likadant. När jag hör ordet invandrare är det utanförskapet i höghusförorterna jag omedelbart tänker på, samtidigt som jag glömmer att flera på vår medelklassgata i villaförorten också är invandrare, samt att mer än hälften av de på mitt medelklassjobb också är invandrare, invandrarbarn eller är gifta med invandrare eller invandrarbarn.
  • Elver
    Rikard skrev 2012-03-13 08:02:04 följande:
    Oavsett vilken grupp som ökar kan man anta att det blir fler personer som inte fungerar i samhället, eftersom sådana problem finns i alla grupper. Det är inget unikt för MENA-folk.
    Ja men andelen MENA-folk som inte fungerar i samhället är högre än hos andra grupper. Samtidigt kan man fråga sig vad som menas med att fungera i samhället... gör man det när man går på bidrag, omskär sina barn, går på segregerade badhus, håller frugan hemma, talar dålig svenska m.m.?

Samtidigt kommer säkerligen den procentulla andelen MENA-folk som inte fungerar att öka med tanke på den väntade ökningen av invandring och i samband med det segregeringen. 
Svar på tråden Invandrare från MENA och svensk kultur