• Anonym

Boende i Stockholm - närmaste bra område till rimlig hyra?

Har bestämt mig för att söka jobb i Stockholm då jag har svårt att få arbete där vi bor nu.

Men vet ju att det är svårt att få tag i bostad att hyra. Och till rimlig kostnad så är det väl klart inte lättare.

Därför undrar jag nu var jag har en rimlig chans att hitta boende i ett bra område? Jag förstår att jag kommer att få pendla men det är viktigare att området är bra än att ha nära till centrala Stockholm.

Alla tips mottages tacksamt! 

• Svar på tråden Boende i Stockholm - närmaste bra område till rimlig hyra?
  • Duckan

Hyresrätter finns det få och köerna är långa ts. Möjligtivs att du kan få fatt i en hyresrätt i yttre förorterna någorlunda snabbt men annars tror jag att det är kört. Ytterförorter är tex Tensta, Rinkeby, Norsborg, Hallunda osv.
    Enklast är helt klart att du ringer till Bostad Stockholm (tror att det heter så fortfarande) och hör dig för om möjligheterna. 

• Anonym

Har du funderat på Bålsta, Enköping etc? Det går bra med tåg in till Stockholm och det tar ca 30-40 minuter (inte längre än att åka tunnelbana/pendel inom kommunen.

• Anonym (Stockholmare)

Du får söka en 2:a handslägenhet. Om du inte står i bostadskön vill säga. Snittiden i kön för en lägenhet i en ok förort är väl en 6-10 år. Köp om du kan eller hyr rum?

• Anonym (08:an)

Isf rekommenderar jag nynäshamn ca 6mil från sthlm C lugn kommun vid havet och vår 3:a 81kvm m balkong kostar 5767:-/mån, bra pendlingsmöjligheter och vi fick vår lgh efter endast 3v i bostadskö.

ställen jag inte rekommenderar är

Jordbro
    Tumba
    Fittja
    Alby
    Rinkeby     
    Flemingsberg
    Botkyrka i största allmänhet   

• Anonym (Peppar)

Eskilstuna?

Du kan inte tänka dig att köpa en bostadsrätt?

• Lavish

Problemet är inte hyrorna så mycket som kötiderna. Man måste nog ha stått 5-6 år för att ha chans på förort (ej kranskommun) och ännu längre för att kunna välja bland de "bättre".

Finns hyresrätter att få tag på omgående med ca 50 minuters pendling till city, men då är det INTE bra områden.

• Anonym
    Lavish skrev 2012-03-12 14:06:18 följande:
    Problemet är inte hyrorna så mycket som kötiderna. Man måste nog ha stått 5-6 år för att ha chans på förort (ej kranskommun) och ännu längre för att kunna välja bland de "bättre".

Finns hyresrätter att få tag på omgående med ca 50 minuters pendling till city, men då är det INTE bra områden.
    Det är inte riktigt sant. Jag har vänner som fått förstahandskontrakt i Vallentuna, Nynäs och andra ställen efter bara någon månad i kön.

Men det är riktigt att vill man ha något närmare stan får man vänta. I Hägersten är väl kötiden nu uppe i 12 år... och det är ju en bit från stan.
  • Anonym

Anonym skrev 2012-03-12 14:03:28 följande:
    Har du funderat på Bålsta, Enköping etc? Det går bra med tåg in till Stockholm och det tar ca 30-40 minuter (inte längre än att åka tunnelbana/pendel inom kommunen.

Anonym (08:an) skrev 2012-03-12 14:05:32 följande:
    Isf rekommenderar jag nynäshamn ca 6mil från sthlm C lugn kommun vid havet och vår 3:a 81kvm m balkong kostar 5767:-/mån, bra pendlingsmöjligheter och vi fick vår lgh efter endast 3v i bostadskö.

ställen jag inte rekommenderar är

Jordbro
    Tumba
    Fittja
    Alby
    Rinkeby     
    Flemingsberg
    Botkyrka i största allmänhet   

Tack! Det var denna typen av tips jag var ute efter! Ska definitivt kolla Bålsta, Enköping och Nynäshamn :) Och tack för icke-tipsen på dåliga områden också. Mycket bra att veta vilka ställen man ska undvika.
  • Lavish
    Anonym skrev 2012-03-12 14:09:06 följande:
    Det är inte riktigt sant. Jag har vänner som fått förstahandskontrakt i Vallentuna, Nynäs och andra ställen efter bara någon månad i kön.

Men det är riktigt att vill man ha något närmare stan får man vänta. I Hägersten är väl kötiden nu uppe i 12 år... och det är ju en bit från stan.
    Okej, det var ju goda nyheter. Konstigt att det är så lätt att få i nynäshamn? Det är ju fint liksom.

Nej men jag tror också att bästa alternativet är att hyra i andra hand om du inte har möjlighet att köpa TS.
  • Anonym

Fler frågor:) Bra och dåliga områden i Bålsta, Enköping och Nynäshamn?

Anonym skrev 2012-03-12 14:10:55 följande:

Tack! Det var denna typen av tips jag var ute efter! Ska definitivt kolla Bålsta, Enköping och Nynäshamn :) Och tack för icke-tipsen på dåliga områden också. Mycket bra att veta vilka ställen man ska undvika.
    akelius och nynäshamnsbostäder sen finns det hsb oxå tror jag, akelius har flera olika områden i shlm
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-12 14:14:02 följande:
    Nja. De är så små så det är nog inte så stor uppdelning där. Jag har bott i Enköping i flera år och pendlat till Stockholm. Det är jättemysigt och man kan lätt hitta lägenhet i centrum nära stationen. Vill man ha lite liv så kan man åka till Västerås (också en bra pendlingsstad) 10 min bort med tåget.

Om du ska pendla så bör du nog försöka hitta något centralt så att du inte också måste åka långt för att komma till stationen, eller köpa bil (om du inte redan har det).
  • Anonym

nynäshamn eller södertälje.
    rekommenderar absolut inte den sistnämnda men är det bråttom så är det.
    nynäs är riktigt fint däremot! haninge kommun är också bra, undvik jordbro bara!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-12 14:14:02 följande:
    När det gäller Enköping: undvik Romberga och Slånbärsvägen. 
    Anonym skrev 2012-03-12 14:20:58 följande:
    nynäshamn eller södertälje.
    rekommenderar absolut inte den sistnämnda men är det bråttom så är det.
    nynäs är riktigt fint däremot! haninge kommun är också bra, undvik jordbro bara!

svårt att få lgh i haninge om man inte väljer jordbro vet att akelius renoverar alla lägenheter som blir tomma och höjer hyrorna rejält så hyran för en 3:a ligger runt 8000:- 4or: 10000:- och så vill dom höja alla hyrorna överlag.
  • Anonym
    Anonym (08:an) skrev 2012-03-12 14:32:16 följande:
    svårt att få lgh i haninge om man inte väljer jordbro vet att akelius renoverar alla lägenheter som blir tomma och höjer hyrorna rejält så hyran för en 3:a ligger runt 8000:- 4or: 10000:- och så vill dom höja alla hyrorna överlag.
    ja akelius är inga att rekommendera, haninge bostäder är däremot helt ok.
    de har lägenheter i hela haninge, fick själv lägenhet via dom i jordbro efter 2 veckor i kön, tog två år att få i västerhaninge. men är man i akutbehov så får man bita ihop i jordbro och försöka flytta fort som fan bara =)
  • Anonym

Wow,  vad ni är bra!

Har redan anmält intresse på en lägenhet i Nynäshamn:)

Men fler tips är välkomna då inget är bestämt ännu. 

Svar på tråden Boende i Stockholm - närmaste bra område till rimlig hyra?