• Äldre 12 Mar 16:46
    4836 visningar
    16 svar
    16
    4836

    Modersmålsundervisning

    Fick just svar från Solna stad att adoptivbarn måste förstå sitt modersmål för att ha rätt till undervisningen. Hur tolkas det här i andra kommuner? Hur mycket har era barn kunnat när de börjat modersmålsundervisning? Hur har undervisningen ordnats? På fritidstid eller skoltid?

  • Svar på tråden Modersmålsundervisning
  • Äldre 12 Mar 17:18
    #1

    Maila skolverket när vi kom hem i denna fråga. Fick då till svar att kommunen är skyldig att erbjuda undervisning i språket om det är fler än fem barn. Inget krav på förkunskap!
    Infon fick jag i mars 2011.
    De var duktiga på göra hänvisningar till exakta paragrafer.

  • Äldre 12 Mar 18:01
    #2

    Det verkar variera från kommun till kommun hur man tolkar lagen om modersmål, en del kräver grundläggande förkunskaper etc, andra inte.

    Se:
    christerlindblad.wordpress.com/2012/02/27/adopterade-barn-har-ratt-till-modersmalsundervisning/

  • Äldre 12 Mar 19:59
    #3

    Enligt lag har adoptivbarn rätt till modersmålsundervisning, oavsett om det är ett barn eller fler. Andra regler gäller för invandrade barn, där måste de vara minst fem för att få rätt till det. Stå på er!

  • Äldre 12 Mar 23:37
    #4

    Vi har adopterat tre barn från Polen. De var 4, 6 och 8 år gamla när vi kom till Sverige. De två äldsta började skolan ganska snart efter vår hemkomst och fick då nästan direkt börja med hemspråksundervisning. Vi tycker det känns jätteviktigt att de får möjlighet att behålla sitt hemspråk i den mån det går. Det vi tyvärr märkt och som vi hört av andra innan är att det är svårt för dem att hålla liv i språket. Från början pratade, framför allt den stora tjejen, mycket bra polska med perfekt uttal och läste obehindrat enligt hemspråksläraren. Nu, drygt ett år senare har hon tappat kopiöst mycket trots hemspråksundervisningen. Det går ju inte för henne att underhålla språket och hemspråksundervisningen är inte anpassad till barn som pratar svenska med sina föräldrar och syskon. Eftersom hon glömt så mycket krävs det att vi kan hjälpa henne med läxorna som är ganska svåra (enligt läraren följer de läroplanen). Läraren ska inte heller prata svenska vilket ju gör det ändå svårare att hänga med. Mellantjejen har slutat med hemspråket och tyvärr verkar det som om det måste bli så även för stora tjejen. Vi hoppas på att hon/de ska kunna återuppta polskan senare, kanske på en kvällskurs tillsammans med någon av oss föräldrar. Hon vill gärna kunna polska, säger hon.

    Detta är väl inget direkt svar på din fråga men jag tänkte att jag kunde delge dig lite av våra erfarenheter. Nivån på undervisningen ligger, i alla fall på våra barns skola, för högt för att de ska kunna följa med trots att de ju började bara några månader efter att de kom från Polen. Synd att det inte finns en anpassad hemspråksundervisning för adoptivbarn. Det är inte rimligt att de ska kunna hålla samma nivå och tempo som barn som pratar sitt hemspråk hemma och har föräldrar som kan hjälpa dem.

    Detta är faktiskt något att kämpa lite för, tänker jag nu i skrivande stund!

  • Bella Moon
    Äldre 13 Mar 14:02
    #5
    TomMon skrev 2012-03-12 19:59:12 följande:
    Enligt lag har adoptivbarn rätt till modersmålsundervisning, oavsett om det är ett barn eller fler. Andra regler gäller för invandrade barn, där måste de vara minst fem för att få rätt till det. Stå på er!

    Vilken lag är det? Dvs. som ger adoptivbarn rätt till modersmålsundervisning?
    I min kommun säger man att som modersmål räknas att någon i familjen talar det språket, vilket ju är jättekonstigt egentligen eftersom man kommit fram till att barn lättare lär sig ett språk om man fortsätter bygga på det som de redan talar grundligt.

    Mitt barn kommer inte få mm-undervisning enligt kommunen har det ingen rätt till det?!
  • Äldre 13 Mar 15:31
    #6
    TomMon skrev 2012-03-12 19:59:12 följande:
    Enligt lag har adoptivbarn rätt till modersmålsundervisning, oavsett om det är ett barn eller fler. Andra regler gäller för invandrade barn, där måste de vara minst fem för att få rätt till det. Stå på er!

    Nej, det stämmer inte:

    "En Huvudman är skyldig att anordna modersmålsundervisning om det inom kommunen eller den fristående verksamheten finns minst fem elever som önskar undervisningen"  

    Undantag görs för de nationella minoritetsspråken (jiddisch, tornedalsfinska, m fl). Då räcker det att vara en elev.

    På sajten "Modersmål" kan man läsa:

    "Även adoptivbarn har rätt till undervisning på sitt modersmål även om språket inte talas i hemmet. Alla elever ska dock ha grundläggande kunskaper för att ha rätt till undervisning i ämnet modersmål".

    Det där tolkas olika, i en del kommuner har man t ex mandarinklasser för adopterade från Kina.  
       

    http://modersmal.skolverket.se/index.php/grundskola
     
  • Bella Moon
    Äldre 13 Mar 16:23
    #7
    VNmamma skrev 2012-03-13 15:31:34 följande:

    Nej, det stämmer inte:

    "En Huvudman är skyldig att anordna modersmålsundervisning om det inom kommunen eller den fristående verksamheten finns minst fem elever som önskar undervisningen"  

    Undantag görs för de nationella minoritetsspråken (jiddisch, tornedalsfinska, m fl). Då räcker det att vara en elev.

    På sajten "Modersmål" kan man läsa:

    "Även adoptivbarn har rätt till undervisning på sitt modersmål även om språket inte talas i hemmet. Alla elever ska dock ha grundläggande kunskaper för att ha rätt till undervisning i ämnet modersmål".

    Det där tolkas olika, i en del kommuner har man t ex mandarinklasser för adopterade från Kina.  
       

    modersmal.skolverket.se/index.php/grundskola
     
    Jätte intressant!
    Men man undrar ju vad grundläggande kunskaper är. Om barnet har talat språket tydligt från början, men sen glömt av det mesta, vad räknas det som då? Förstår att kommunerna tolkar det olika.
  • Äldre 13 Mar 16:34
    #8
    Bella Moon skrev 2012-03-13 14:02:57 följande:
    Vilken lag är det? Dvs. som ger adoptivbarn rätt till modersmålsundervisning?
    I min kommun säger man att som modersmål räknas att någon i familjen talar det språket, vilket ju är jättekonstigt egentligen eftersom man kommit fram till att barn lättare lär sig ett språk om man fortsätter bygga på det som de redan talar grundligt.

    Mitt barn kommer inte få mm-undervisning enligt kommunen har det ingen rätt till det?!
    Det kan vara så att språket i det land de kommer ifrån inte räknas som modersmål om de inte hunnit lära sig det innan de kom till Sverige. Ett väldigt litet barn kan i så fall ha Svenska som modersmål.
  • Äldre 13 Mar 20:40
    #9
    Bella Moon skrev 2012-03-13 16:23:25 följande:
    Jätte intressant!
    Men man undrar ju vad grundläggande kunskaper är. Om barnet har talat språket tydligt från början, men sen glömt av det mesta, vad räknas det som då? Förstår att kommunerna tolkar det olika.
    Ska kanske tillägga att det där med "grundläggande kunskap" inte står i lagen utan är en formulering som sajten Modersmål valt. I lagtexten finns inget krav på grundläggande kunskaper, där står bara att man ska ha ett annat modersmål än svenska:

    "Huvudmannen är också skyldig att erbjuda elever som är adoptivbarn och har ett annat modersmål än svenska modersmålsundervisning, även om språket inte är elevens dagliga umgänges- språk i hemmet."

    62.95.69.3/SFSdoc/11/110185.PDF

  • Äldre 13 Mar 21:38
    #10

    Solna verkar välja att tolka att adoptivbarn INTE ska ha modersmålsundervisning. Trött på att bo i "Sveriges rikaste kommun"! Solna har väl sämst kommunal service av alla, no surprice att kommunalskatten är låg. Dock har vi snart en stor skryt fotbollsarena... Vi får väl gå på fotboll istället för att prata mandarin...

  • Äldre 13 Mar 21:40
    #11

    mina barn har modersmålsundervisning, på skoltid. de kunde/kan i princip inget av modersmålet


  • Äldre 13 Mar 21:41
    #12
    PetraD skrev 2012-03-13 21:40:56 följande:
    mina barn har modersmålsundervisning, på skoltid. de kunde/kan i princip inget av modersmålet

    förlåt!!!
    såg nu att låg under adoption... mina barn är inte adopterade, men de har modersmål... 
  • Äldre 13 Mar 23:23
    #13
    Pulkåkarn skrev 2012-03-13 21:38:15 följande:
    Solna verkar välja att tolka att adoptivbarn INTE ska ha modersmålsundervisning. Trött på att bo i "Sveriges rikaste kommun"! Solna har väl sämst kommunal service av alla, no surprice att kommunalskatten är låg. Dock har vi snart en stor skryt fotbollsarena... Vi får väl gå på fotboll istället för att prata mandarin...

    Gäller det alla adopterade? Även de som kommit som lite äldre barn, 6-7 år?

    Jag TROR tillägget i lagen om adoptivbarns modersmålsundervisning varit tänkt för äldre barn. För barn som kommer med ett (utvecklat) språk. Genom modersmålsundervisningen får de en brygga över till det nya modersmålet, svenska. Och, i sällsynta fall, bibehåller de sitt ursprungsspråk, vilket kan vara en fantastisk tillgång vid t ex återresor, besök hos biologiska släktingar, etc. 

    Men subventionerad mandarinundervisning för barn som kommit som 1-3-åringar...jag är tveksam till det.  
  • Bella Moon
    Äldre 14 Mar 12:21
    #14
    VNmamma skrev 2012-03-13 20:40:06 följande:
    Ska kanske tillägga att det där med "grundläggande kunskap" inte står i lagen utan är en formulering som sajten Modersmål valt. I lagtexten finns inget krav på grundläggande kunskaper, där står bara att man ska ha ett annat modersmål än svenska:

    "Huvudmannen är också skyldig att erbjuda elever som är adoptivbarn och har ett annat modersmål än svenska modersmålsundervisning, även om språket inte är elevens dagliga umgänges- språk i hemmet."

    62.95.69.3/SFSdoc/11/110185.PDF
    Jag kunde inte öppna länken, men vill gärna veta var meningen ovan kom ifrån.
  • Bella Moon
    Äldre 14 Mar 12:25
    #15

    Mitt barn talade obehindrat mandarin när jag fick det, men nu några år senare har h*n glömt i princip allt även om jag tror att h*n skulle ha lätt att minnas det/lära sig det igen om h*n fick undervisning i framtiden.   

  • Äldre 14 Mar 21:16
    #16
    Bella Moon skrev 2012-03-14 12:21:09 följande:
    Jag kunde inte öppna länken, men vill gärna veta var meningen ovan kom ifrån.
    Prova att klistra in den.

    Googla annars på skolförordningen, den heter 

    SFS 2011:185     
Svar på tråden Modersmålsundervisning