• atool

Ska man ansa och klippa ner Lavendel nu, eller hur ska man göra?

De står i rabatten och är grå nu.

• Svar på tråden Ska man ansa och klippa ner Lavendel nu, eller hur ska man göra?
  • karamellflickan

Jag vet inte vad man "ska" göra, men förra året klippte jag ner en rabatt med lavendel i slutet av april, början av maj och den andra rabatten i slutet av maj när allt bara var dött och grått. Den som senare under sommaren var finast var den som jag klippt ner sist

• Mama69

I min trädgårdbok stod det sent på vintern eller tidig vår. Så jag klippte ner den förra veckan.

• Pimpinellan

Brukar klippa på tidig vår och finare lavendel än här får man leta efter! Solig Nästan meterhög förra året.

• Pimpinellan

Jag kapar min lavendel längst ner. Syns så tydligt att allt är dött. Men är det "vedig" lavendel ska den kapas mycket mindre,annars riskerar man att hela plantan dör.

• nenwood

Jag undrar också. Har gammal lavendel där det är sjukt mycket och "vedig" som Pimpinellan skrev. Hur mkt kan man kapa?
    Jag tunnade ut den härom dagen men den är inte särskilt fin. Ska man kapa den nere vid jorden? Vet inte om jag vill ha kvar den i nuvarande skick, isf kanske jag hellre börjar från början...

Svar på tråden Ska man ansa och klippa ner Lavendel nu, eller hur ska man göra?