• Anonym

Vad innebär funneling?

Hej!

Är gravid i v 26 (25+0) och har i ca en veckas tid haft sammandragningar. I torsdags åkte vi in till förlossningen där det, efter CTG-kurva, konstaterades att jag hade sammandragningar. Fick göra Vul för att kolla tappen. Den var 32 mm och läkaren misstänkte funneling. Jag ska tillbaka om en vecka för ny undersökning och konstatera ev. funneling. Är sjukskriven fram till dess.

Vad innebär funneling? Vad gör man åt det? Går det över, eller kommer jag ha problem med sammandragningar tills bebisen föds?     

• Svar på tråden Vad innebär funneling?
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Funneling innebär att din livmodertapp kan ha börjat öppna sig inifrån. Det man kan göra åt det är att se till att du i så fall har så lite sammandragningar som möjligt. I vissa fall kan det betyda att du får sängläge under resten av graviditeten. Det beror helt på hur det ser ut vid nästa kontroll. Och hur mycket sammandragningar du har som påverkar livmodertappen. Vissa sammandragningar påverkar ju inte livmodertappen alls.

Det är mest troligt att du kommer att ha sammandragningarna tills bebisen föds. Förhoppningsvis är det sådana som inte påverkar livmodertappen.

Mvh Jenny        

Svar på tråden Vad innebär funneling?