• amore33

migrän blir tokig,hjälp

jag har stora problem med migrän.hellst innan mens.och jag får  numera mens 2 ggr i månaden ibland,efter en abort.så det innebär migrän ofta.1 dag vanligast, dagen efter lite känningar.men sen kan det pågå upp till 3 dar och måste va hemma från jobbet.sen är jag helt utmattad.när det väl släpper.
    har hafft problem med detta länge.men efter aborten förra året så ja har det blivit oftare,har prövat eeeze eeeze neo.men kroppen vänjer sig ju vid samma mediciner.men nu orkar jag inte med detta längre.jag undrar om ni som har migrän.finns det hjälp att få av läkare. vad har ni fått utskrivet?och är det bättre än det receptfria.eller har ni andra råd.

tacksam så för tips och råd.

• Svar på tråden migrän blir tokig,hjälp
  • Lacey

Be att få en remiss till en bra neurolog och få en fullständig utredning.

För mig fungerar koffein och vätska bra.
    Betabkockerare har fungerat bra i förebyggande syfte.

Vad har du för preventivmedel, det kan påverka.

Bor du i Stockholms området kan jag tipsa om neurologen Lars Yngve Hallström

• Ramborg

Betablockerare som förebyggande.

Nässprej Zomig Nasal är ett fullkomligt undermedel när man väl har ett anfall.

Sök läkare, det finns saker du kan testa. Sådär kan du ju inte ha det, det måste vara fruktansvärt jobbigt!

42.
  • Keeya

Det finns bra nässprayer som hjälper. Zomig nasal hjälper för mig. Sen så är eeze väldigt dyr när det finns samma verksamma ämne i andra mediciner som är billigare. Tex voltaren och diklofenak. Tar du då det i samband med Alvedon och koffein? Effekten blir bättre.

Betablockerare hjälper för vissa. Själv tar jag botox och det hjälper bra.

Om du mår illa kan du ta medicin mot det. Finns en receptfri på Apoteket, jag har fått primperan utskrivet.

Bra idé att kontakta neurolog. Sen kolla upp med gyn angående din menstruation. Om man har problem med hormonerna kan man få besvär av migrän. Lycka till och krya på dig.

• Lacey

Ja betablockerare skulle det så klart stå.

Vad som fungerar är väldigt individuellt och det gäller att hitta det som fungerar för dig.

Ingen migränmedecin fungerar för mig.
    Jag har också hormonstyrd migrän och då var det rätt skönt med en pstav som för mig gjorde så jag fick mens väldigt sällan.

• Miloxan

migrän ibland och det enda som hjälper är 2 treo sen en burk coca cola och sömn.

• mrsStatham

Mitt enda tips är att gå till en läkare och få en riktig utredning 

Bara två saker är oändliga
  • amore33

hej allihop

tack så hjärtligt för era tips och råd.ja jag måste göra något.har alltid varit tjurskallig när det gäller gå till läkare.
    finns det receptfritt så prövar jag det.ja de är inte billiga eeze.jag skall absolut pröva denna näs spray.men
    såklart söka läkare.och ja jag har funderat om det kan vara hormonerna.omställning i kroppen.

jag använder minipiller zerazett,stavningen kanske är fel.jag är rökare så det var de enda som jag fick använda.vad gäller p-piller,har använt spiral nån plast,kommer inte ihåg namnet,men fick ont i magen.rikligare blödningar,sen i samband med sorgliga aborten satte de in kopparspiral.slutade med akuten.så nu är jag rädd för spiraler också.ja jag är lite feg och larvig av mig.

men absolut skall jag ta tag i detta.

tack igen alla.

• amore33

ursäkta min text.jag vet inte varför texten markeras:)

• drdystym

Neurologen behöver du inte träffa i första hand.

Migrän är ett jättevanligt bekymmer i befolkningen och sköts till störst del i primärvården, dvs på vårdcentralerna.

Det första du ska göra är att föra en anfallsdagbok, det vill säga lista dina anfall i en liten bok. Migrän påverkas ofta av många livsstilsfaktorer som skiljer sig mellan personer. Vissa livsmedel kan trigga anfall etc. Vanliga provocerande faktorer brukar vara dygnsrytmändringar, oregelbundna mat-tider, rött vin, alkohol generellt, vissa ostar, mörk choklad m m (finns många). Det finns för många en stark hormonell koppling och ibland kan antikonceptiva lindra eller ändra anfallsmönstret. Med hjälp av anfallsdagboken blir det lätt att identifiera dina egna faktorer som kan påverka din migrän. (tex vad du åt den dagen, eller skiftarbete, mens etc). Ofta kan flera saker samverka. I ditt fall med stark hormonell koplling kan man kanske fundera kring att ändra din hormonella behandling.

När det gäller anfallskupering så om Eaze inte hjälper tycker jag ändå du kan fråga din husläkare om att i första hand få pröva Diklofenac T 50mg. (om doktorn är osäker så kan du fråga henne/honom om hur du tar tabletten vilket är: När du / om du känner förkänningar eller i början av värken, så tar du en tablett, om inte den hjälper tar du en till efter en halvtimme. Du kan, om du får väldigt stark huvudvärk vanligtvis, kombinera denna tablett med 2 st Alvedon 500mg. Du skall inte ta mer än 3 st Diklfonac T tabletter på 1 dygn på grund av biverkningsprofilen. Maxdosen Alvedon är 8 st tabletter a 500mg styck, väger du över 50kg ta alltid 2 Alvedon åt gången.)

Om smärtstillande inte hjälper kan man pröva en grupp läkemedel som verkar på blodkärlsvidden som kallas triptaner (gruppnamn). Man tror nämligen att det som gör att migränhuvudvärk gör så ont är att kärlen i hjärnan vidgar sig och detta triggar smärtan. Det debatteras fortfarande hur de bakomliggande mekanismerna bakom migrän ser ut.

Triptaner kommer i många olika former, det finns tabletter (exempelvis Sumatriptan, Imgran, Maxalt m fl), det finns tabletter som smälter på tungan  (Maxalt Rapitab, bra när man mår illa och är en sån som kräks i samband med migrän), och det finns nässpray (bl a Zomig Nasal) och sprutor (bl a Imigran), där de tre sistnämna formerna är bra när det gäller patienter som ofta kräks. Många upplever biverkningar med tryck över bröstet vid behandling med dessa läkemedel, och man ska inte äta de om man är hjärtsjuk med kärlkramp sedan tidigare.   

Beta-blockare i föregbyggande syfte brukar man sätta in på de som har svårhanterlig migrän med frekventa anfall. Man sätter ofta gränsen kring 3-4 anfall eller fler per månad. Innan man börjar äta b-blockare bör man veta om man är astmatiker eller har en rytmstörning på hjärtat (dvs doktorn tar ett EKG).

Är man en fysiskt mycket aktiv person finns det andra förebyggande mediciner som kan lämpa sig bättre.

Sammanfattningsvis:
    1. Anfallsdagbok, se om du kan påverka livsstilsfaktorer
    2. Adekvat anfallskupering
    3. Förebyggande medicinering.

Vad man pratar om för ordentlig utredning som förväntas från en neurolog är bortom mig.
    Klassisk migränhuvudvärk kräver ingen särskilt utredning. Är den atypisk, exempelvis bara attacker från en och samma sida, eller sen debutålder (över 50 år) eller associerat med för migrän ej vanliga symptom, då kan det ibland behövas utredas. Men det är en annan historia. 

• amore33

oj stort tack för ditt inlägg.det fanns mycket intressant här.
    skall ta ditt tips på dagboken också.inte dum ide.

tack 

Svar på tråden migrän blir tokig,hjälp