• UpsyDaisy

Manlig och kvinnlig kommunikation?

Till min födelsedag fick jag ett akvarium som jag önskade av mina föräldrar. Jag visste innan att det var vad jag skulle få, så när maken frågade mig vad jag önskade mig sa jag:
    "Köp bara en blomma till mig, det jag vill ha är saker till akvariet och det är nog bäst att jag tittar ut."

Jag fick en sån där ruffsig statoil-bukett som man köper för 40 kronor. Ja, jag erkänner att jag är lite besviken, jag köper alltid vackra blomsterarrangemang till honom när han fyller år eller har namnsdag.

Min undran är; vad innebär "bara en blomma" enligt dig? {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Manlig och kvinnlig kommunikation?
  • lennartsdotter

För mig betyder det att man inte önskar sig något mer än bara något symboliskt. Vill man ha en fin blombukett får man väl säga det "ett fint blomsterarrangemang kanske".

• trytofindme

Jag anser att du fick precis vad du bad om. Det låter inte som att du klargjorde att du ville ha en fin påkostad bukett. "Bara en blomma" låter som skribenten ovan har antytt, något symboliskt. Och nu är jag ju också kvinna, så jag kan ju tänka mig hur ordagrant en man kan ha tagit det.

• Sinne12

För mig betyder det "Du behöver inte köpa något stort eller anstränga dig en massa för att komma på vad jag vill ha, utan köp en blomma åt mig det räcker".

Och jag skulle INTE bli riktigt lycklig åt en rufsig statoilbukett nej.Det är förvisso  "bara en blomma" men det är också MINIMAL ansträngning från mannens sida. Dessutom anser jag att en blomma i det här sammanhanget är en KRUKVÄXT.

Vill jag ha en blomma vill jag ha nåt i kruka som överlever, vill jag ha en blombukett säger jag "köp en blombukett bara"

Skulle jag sagt det där till min, och han kommit hem med en orkide skulle det vara okej. Det skulle vara närmast minimal ansträngning, han vet jag älskar orkideer. Samtidigt har jag fått en hel hoper orkideer både nu och då av honom, så det är verkligen "minsta ansträngning, säkraste kortet" (ja om han inte hittar en ovanlig, eller en med ovanligt mycket stänglar eller ej jättedyr då, men säg en 149 kronors standardorkide från närmsta ICA). Men det skulle vara okej, för det är dels vad jag önskat mig (kruxväxt) och något han vet jag tycker om (orkide).

Skulle han köpa en 49-kronors halvslokande krysantemum från närmsta ICA skulle jag bli lite svart i blicken, just pga "inte ens brytt dig/ansträngt dig". Och den är för mig motsvarande statoilbuketten.

Så, jag tycker inte man kan gnälla på mannen om han köper det som efterfrågats (blomma), man kan inte förvänta sig ett överdådigt arrangemang/extremt ovanlig orkide eller att han ska försöka få expediten i blomsterbutiken att hjälpa honom med något annat än orkide som en orkideälskare kan gilla.
    Men jag tycker man inför en födelsedag kan förvänta sig att han ska göra något mer än rafsa åt sig första bästa "krafsblomma"/"krafsblombukett".

Jag inbillar mig nämligen att även genomsnittsmannen har en liten vag aning om att det noog inte var en statoilbukett/en krysantemum från ICA som frugan/sambon/flickvännen menade.

På samma sätt som "köp nåt litet bara" INTE berättigar att köpa en kexchoklad på macken. Man VET det, oavsett om man är man eller kvinna ;)

• Fenna

En fin blomma/blombukett och det förstod min sambo ocksa när jag fragade honom.

• UpsyDaisy
    trytofindme skrev 2012-03-12 21:50:12 följande:
    Jag anser att du fick precis vad du bad om. Det låter inte som att du klargjorde att du ville ha en fin påkostad bukett. "Bara en blomma" låter som skribenten ovan har antytt, något symboliskt. Och nu är jag ju också kvinna, så jag kan ju tänka mig hur ordagrant en man kan ha tagit det.
    Intressant, för det är precis min teori också. Man måste alltså vara övertydlig.
  • grind

Du fick ju till och med flera blommor så varför irriterad? :D 

• grind

Män tycker i regel att presenter är onödigt och när du dessutom antyder att du tycker det så är det inte det minsta märkligt att han inte slår på stort.

• Helena37

Jag skulle nog kunna köpt en blombukett från statoil.Skäms. Men jag har också märkt att jag tänker mer likt min pojkvän, än mina tjejkompisar. Jag tror att det är bäst att ibland vara övertydlig när det gäller mig.

• Sinne12

Jag frågade min man hur han skulle tolkat det förresten, och han svarade: "Som att hon önskar sig en fin blombukett/fin krukväxt. Men det beror ju lite på hur det varit tidigare? Har hon blivit jätteglad åt Statoilblommor tidigare?" Men la sen till att om hon som hon skrev köpt fina blomsterarrangemang så "Vet man ju oavsett var nivån ligger"

Sen la han i och för sig till att "Fast, varför inte köpa en lite finare blombukett/krukväxt och ett presentkort på akvarieaffären alt ett kuvert med pengar till akvariesaker??". (Med lite finare krukväxt/blomma menade han då inte överdådiga blomsterarrangemang, utan ungefär en 150-kronorsdito). Så han hade faktiskt snappat det även jag tänkte, att TS sa köp en blomma, MEN talade faktiskt även om att hon ville ha saker till akvariet så om man vill/e kunde man ju ha gått på det (akvariegrejer) med, men på ett sätt så hon fått välja själv.

Dock kan ju det med presentkort/pengar till akvarieinköp lite bero på hur man har ekonomin, har man helt gemensam eller mer separat ekonomi? Med helt gemensam blir det ju samma pengar hur man än vänder på det.

• UpsyDaisy

Kul att se hur en sådan sak som orden "en blomma" kan tolkas. Att få en krukväxt hade jag inte ens tänkt på (jag är disträ och glömmer bort att vattna dem Skrattande).

När jag tänker "blomsterarrangemang" menar jag inte nödvändigtvis ett i den dyra prisklassen, de flesta blomsterbutiker nuförtiden har väldigt söta, vackra eller eleganta buketter från 100 spänn (och uppåt givetvis). 
    En estetiskt tilltalande bukett behöver alltså inte kosta skjortan, men 150kr (minst) tycker jag är en rätt rimlig summa att lägga på en födelsedagsbukett till sin fru/make/partner.

Han KAN köpa fina buketter och la ribban högt för sig själv på alla-hjärtans dag då jag fick en jättebukett tulpaner (som han vet jag älskar). Den kom dessutom med blomsterbud. Hjärta

Men det roliga är att jag tror inte att han förstod själv att jag skulle känna mig snopen och lite putt när han inte "levererade" på födelsedagen. Efter 15 år tillsammans häpnar jag fortfarande över att vissa önskningar måste detaljbeskrivas. Drömmer

• Ckillen

Återigen skillnaden i mäns o kvinnors kommunikation.

Kvinnor har en tendens att vilja att dem som lyssnar ska läsa mellan raderna.
    En man vill ha saker klart uttalat i ett logiskt sammanhang.

Därför som så många konflikter sker på grund av missförstånd.

Kvinna: Jag sa ju det.
    Man: Vaddå, det har du inte sagt?

• Johan70

Du fick ju precis vad du ville få, dock är det ju inte vad jag skulle ha givit till min fru i den situationen. Jag skulle nämligen, utöver blommorna, också ha givit något löfte om att betala för fler saker till akvariet. För det sade du ju också att du ville ha.

Svar på tråden Manlig och kvinnlig kommunikation?