• 89Mamma10o12

Gravid Ena benet/foten mer uppsvällt än andra, normalt?

Jag är gravid i vecka 40+3 idag med mitt andra barn och har sen ganska länge haft svullna ben/fötter som nu på senaste tiden blivit ännu värre. Har använt stödstrumpor några gånger då har svullnaden inte blivit lika mycket men har haft lika ont.

Har de senaste dagarna märkt att ena benet/foten fortfarande är svullet när jag vaknar och gör väldigt ont på insidan utav vaden. Medans andra foten/benet inte alls är så svullet eller gör lika ont.

Har ni haft så?

• Svar på tråden Gravid Ena benet/foten mer uppsvällt än andra, normalt?
  • Sinne12

Som redan sagts, det kan vara blodpropp. Ring sjukvårdsupplysningen/din akutmottagning och hör vad de vill du ska göra!

• Lajkie

Ja, det kan vara blodpropp givetvis.

Men! Jag har haft lika med mina, och BM säger att man kan vara mer svullen på ena sidan (mitt fall höger sida).
    Dessutom hade jag jämt kramp i vaden. Trodde själv jag hade fått en propp, men icke.

• Themis

Kroppen har två halvor och det är inte alls ovanligt att ena sidan är "svagare" och reagerar sämre vid vätskeansamling, inflammation eller muskelskador. Jag hade elefantfötter varje dag sista 6 veckorna som gravid och fick gå till BF+13, inte ett dugg skoj.

Men om det gör direkt ont borde du kolla upp det, absolut, så det inte är en blodpropp eller början till en.

Det tog tills tredje dagen efter förlossningen, då rann allt vattnet av mig. Tappade 12 kilo den första veckan(!).

Har du krampkänningar så kan lite salter hjälpa. Tillskott med magnesium och kalium lindrar (eller ät ett par bananer, en medelstor banan innehåller 7% av dagsbehovet för båda dessa viktiga ämnen).

Full frontal nerdity.
  • msRestless

Hade samma sak under förra graviditeten, ett av benen var mer svullet än det andra. Fick tyvärr inte tillbaka känseln helt och hållet i fötterna heller och det är helt klart mindre känsel i den fot som var mer svullen.

Svar på tråden Gravid Ena benet/foten mer uppsvällt än andra, normalt?