• Monika1989

    Började BLÖDA! :/

    Hejsan, i Söndags strax efter att jag stigit upp ur sängen gått ner för trappan och vatt på toaletten och skulle börja med frukosten, hände de helt ofattbara, jag började störtblöda.. kände av som en mensvärk men tänkte inte mer på det. Sen bara kändes de som att de släppte för mig.. de rann blod.. jag skrek på min sambo att de händer ngt med mig.. han kommer ner springandes och ser också att jag blöder.. jag går upp för att ta på mig andra trosor och stressar runt som fan och gråter och ha panik.
    Efter mkt om och men så va vi båda på väg ut mot bilen.. jag visste inte vart jag skulle ta mig till och ringer 112 och pratar med en kvinna där som säger att vi ska åka in.. sedan under resan in till sjukhuset får jag prata med en barnmorska som kommer att ta emot oss.. efter kanske 10 minuter va vi äntligen framme.. vi åker hissen upp springer in på avdelningen som två yra höns. Där får jag klart för mig att jag ska lägga mig ner på en säng, sen börjar dom sticka i mig för att ge mig lugnande och läkemedel för att jag inte ska blöda så kraftigt. men jag hade ju redan slutat att blöda.. sedan undersöker dom mig hon ska lyssna efter hjärtljud med en tratt... hittar inga...
    sedan ska hon hitta de med CTG:n hittar inga där heller.. nu vatt vi riktigt oroliga.. jag kände bara att jag ville gå under jorden.. detta händer bara inte.. sedan med ultraljud kunde dom hitta hjärtljuden. Då lättade de för mig.. åhh min lilla bebis lever där inne.. skööönt! Allt ser jätte bra ut med bebisen  så där va inga konstigheter alls.men vart kom blödningen ifrån? Dom undersökte moderkakan med RUL och han sa de såg jätte fint, sen undersökte han livmodertappen med sådana otäcka verktyg ni vet.. kommer inte på vad dom heter nu.. men den va stängd och allt såg fint ut.
    Jaha ? Bara så ? hur kommer de sig? Är de verkligen ingenting som orsakade blödningen?
    Vi blev båda inlagda och fick höra att vi skulle vara här över natten.. okej tänkte jag en natt går väl bra.. sen vill jag bara HEEEM!
    googlade lite på telefonen iallafall om blödningar i tredje trimesten, där stod de att de kunde vara en teckningsblödning, hmm tänkte jag inte redan ska jag föda väl? är ju bara i vecka 31+4 (30+4)
    Sedan läste jag om föreliggande moderkaka (placenta) men de va ju ingenting av de som ngn läkare eller barnmorska hade sagt att de kunde vara.. ingen av dom visste ju va de va.
    Men iallafall, så frågade jag en barnmorska ifall de kunde vara en teckningsblödning då sa hon att ja de kan de mkt väl varit. sen sa jag okej nä för jag läste om en föreliggande moderkaka som med kan orsaka blödning ifall de kunde vara de ? Neeej neej de är de verkligen inte sa hon, skönt kände jag.. jahapp då va de bara att avakta och se ifall man får åka hem imorgon (Måndag)
    Måndagen kom sambon åkte tidigt på morgonen för att jobba. jag va kvar. va berädd på att få åka hem idag.
    på ronden vid nio tiden så kom läkaren och en undersköterska och en barnmorska och pratade med mig, och sa att de skulle göras en undersökning till på mig om ca en timme.. skönt tänkte jag. kanske man får åka hem sen då.
    Tiden gick inga kom.. sen va de lunch... och sen va klockan 14:00 ingenting hände... och ingen visste heller.. sen vid 16:00 så va de dags för mig.. Jag gjorde mig redo för att bli undersökt. väl under undersökningen så ser dom att livmodertappen är hur fin som helst och inga tecken på att jag va öppen eller va på väg att öppnas. och inga tecken på fler blödningar.. men sen när han undersöker moderkakan, ja då ser han ju att den är föreliggande! Precis som jag frågade den andra barnmorskan som sa neeej! Å^hh fan vad sur jag blev! Läkaren frågade mig om jag gjorde ett VUL när jag kom in. jag sa nej de gjorde han inte han gjorde bara ett RUL på mig o sa att allt såg fint ut..
    Läkade sa till mig och den andra sköterskan som va med att de finns ju anledningar till varför man gör VUL!
    Sen kom beskedet! Du kan absolut inte åka hem . du måste stanna kvar här för obesrvation.
    fan med ville ju hem. men måste ju tänka på lilla livet i magen ju!
    sambon kom vid fem tiden ovh sov här med.. sen nu åkte han i morse till jobbet igen och här sitter jag. Ledsen och förtvivlad och orolig sover jätte dåligt i den här sängen med.,

    Så frågan lyder nu är de ngn mer som vatt med om detta ? Isåfall hur länge fick ni stanna ? Hur gick de för er? Vilken vecka va ni i ? När födde ni era små liv?

    Vore tacksam med svar. Känns som man inget vet här tyvärr :(

  • Svar på tråden Började BLÖDA! :/
  • TwistedSister

    Nej, men nu när jag läst hela ts måste jag bara säga kram på dig. Jag har ingen aning om vad föreliggande moderkaka betyder men nu tar de väl hand om dig där på sjukhuset så allt blir bra.

  • Chaktio

    Sök på föreliggande moderkaka eller placenta previa här på familjeliv så får du en hel del träffar på gamla trådar.

    Har själv en moderkaka som ligger kant i kant men har bara haft en jätteliten blödning, men vet inte om jag kommer att få föda vaginalt eller inte.

    Vad jag förstått så går det bra för de allra flesta som har helt föreliggande moderkaka även om det är jobbigt och det kan bli långa perioder av total vila och även inläggning på sjukhus. För vissa hamnar moderkakan så småningom helt vid sidan av modermunnen och då kan man föda vaginalt annars blir det planerat snitt. Lycka till!

  • Monika1989

    okej, ja jag har googlat lite ialafall, men nu tänkte jag söka här på familjeliv.
    jag hoppas de går bra.. jag har bett om att få åka hem på torsdag eftermiddag.
    klarar inte vara här mer, känner mig stressad oro i kroppen o sover jätte dåligt.. måste ha lite hem miljö nu o känna lugn o ro i min kropp.. Har inte haft fler blödningar iallafall o bebisen växer o mår hur fint som helst. :)

  • Lupiner

    Jag hade placenta preavia med min första dotter, född 2006. Fick en blödning v 30+0, visste inte om att moderkakan låg som den gjorde innan. Blev inlagd 6 dagar, sedan vara hemma o ch sjukskriven och order om att ta det mycket lugnt. Tror det gick ca 2 veckor, sedan ny blödning och inlagd en vecka. Sedan hem igen och då konstaterat ett det inte fanns chans moderkakan växte upp så då hade jag ett planerat snitt datum v 36+ något. Fick sedan en störtblödning då det blev ambulans in till förlossningen och akut snitt några timmar senare, v 35+5. SNittet gick bra, förlorade 1 l blod (oftast måste de skära igenom placentan om den är föreliggande därav mer blödning). Min flicka mådde bra från början, fick ha varmvattensäng och fick extra mat tills amningen kommit igång. Vi var på BB 5 dagar. Det var en fruktansvärt jobbig tid, jag var helt knäckt men även den längsta tiden tar slut och som alla sa till mig då, och som jag då tyckte lät  helt knäppt, var att detta är bara en liten tid av ditt liv och sen har du en liten underbar bebis hos dig. Och det var sant.

    Jag önskar dig all lycka till och fråga mig gärna om du undrar något. 2009 fick jag ytterligare en flicka och är nu gravid igen. Ingen av dessa gånger har moderkakan lagt sig fel. det är ca 3 gravditeter av 1000 som har placenta preavia vid förlossningen. 

  • Monika1989

    Oj då, shit nu blev man lite så där orolig, läkaren sa ju oxå till mig att de brukar komma fler blödningar, men jag har bett om att få åka hem imorgon eftermiddag eftersom jag inte blödigt mer o jag får panik o känner oro här inne på sjukhuset.

    Jag måste bara får komma hem o sova i vår säng o känna lugnet, ska ju givetvis ta de superlugnt men kommer de en blödning så får man ju åka in snabbt till sjukhuset som sagt o stanna här tills bebis har kommit.

    är idag i vecka 32+0 (31+0)

    Läkaren ska komma på ronden och avgöra om jag ska ta betapred spruta för lungmognad idag. helst hade de ju vatt säkrast och ta sprutan så man är på den säkra sidan.

    Sen senare ikväll när sambon kommer då ska dom ge lite information om barnkliniken här med. Jag ville med gärna ha lite information om hur de fungerar och så där med.

    Lupiner: Dom har ju sagt till mig att om jag får en störtblödning så kan de handla om minuter o få ut barnet.
    men sen vet man ju inte om man får den blödningen eller ej ju :/ De är ju lite risker man tar om jag nu väljer att åka hem imorgon.  är jag dum som gör de ?

  • ymmmi

    Jag hade det nu med dottern på 7 månader. Jag hade blödningar till och från under hela gravidteten.hade tid för kejsarsnitt i vecka 39+0 Fick en blödning i vecka 35+ 2 och fick order om att jag skulle ta det lugnt. I vecka 36+2 så var jag i köket och känner att jag börjar blöda. Går på toaletten och då rinner det som man kissar blod. Blir rädd, skriker på mannen. Ringer 112 som säger åt mig att ligga ner på vänstersida. Min man ringer min mamma som fick komma och hämta äldsta dottern. Ambulansen kom, jag hörde dom frågade om någon ek gt förlossningen. Jag ringde dit medans dom hämtade båren. Snabbt in på akuten. Igenom och upp på förlossningen. Snabbt bara kolla om bebis levde och sen in på operation. För att ta ut hon. Vi ringde kl 20.15 och hon var ute kl 21.11 sp det gick snabbt. Om vi inte hade bott så nära så hade hon kunnat dö i magen och även jag. Förlorade mycket blod. Men allt gick bra. Pratade med en bekant som sa att det var konstigt då i deras län sp blev man inlagd just pga risken med det hela. Som tur va så bor vi bara 5 minuter från sjukhuset. Så det är bra om du är inlagd

  • Lupiner

    Jag bodde (o bor) 30 min från sjukhuset. Hade jag bott längre bort hade jag inte fått vara hemma. Vi ringde ambulansen 20.05 och var inne på sjukhuset 20.45. Sen föddes dottern 00.26 så det var några timmar mellan, blödningen hade avstannat så därför vågade de väl avvakta.

    Du måste själv känna vad som är bäst, hemma el på sjukhuset. Välj det där du är minst orolig. Sjukhuset är skittråkigt men ändå tryggt. hemma är bättre på många sätt men kanske värre pga oron om en störtblödning kommer. När jag var hemma var jag i stort sett aldrig ensam. När min man jobbade var jag mycket hos mina föräldrar, som jobbade halvtid och oftast var någon av dem hemma, eller så var jag hos någon kompis eller hadenågon kompis på besök.

    Om du får en störtblödning och är hemma, så gör precis som ymmmi skrev. Lägg dig ner på vänster sida och så klart ring ambulans.  

  • Monika1989

    Okej, ja man är ju rädd att de skulle hända ngt allvarligt men känner  mig jäkligtg trygg ändå att vara hemma.. tog 10 min för oss att köra in, vi bor knappt 2 mil från sjukhuset, o ändå körde inte vi med illfart in, och jag känner mig även trygg i att vara hemma o känna lugnet,
    idag har vi vatt på rundvisning på NEO avdelningen och även förlossningsavdelningen. Nu känns allt lite lugnare eftersom alla andra läkare här har skrämt upp oss. så som ni säger så ska man ringa 112 och ligga på vänster sida o invänta ambulans.. har även fått brikanyl spruta idag och s¨ka få den sista imon vid 9:30 sen efter lunch så skriver jag ut mig och åker hem och vilar upp mig ordentligt. och hoppas på att de dröjer innan den lilla vill titta ut.

Svar på tråden Började BLÖDA! :/