• Anonym

Ev.fått nytt jobb, när ska jag säga att jag kan börja? Hjälp mig...

Förra veckan var jag på en intervju och de ska återkomma nästa vecka med besked om jag får jobbet eller inte.

Saken är den att jag är hemma med vår son som är 10 månader gammal och tanken var att jag skulle vara hemma över sommaren för att sedan börja jobba men nu är jag uppsagd tyvärr så jag har inget jobb att återgå till förutom att arbeta 3 månader som är min uppsägningstid. Har alltså hösten "säkrad" egentligen men måste ju ha nytt jobb förr eller senare.

När de ringer ska jag ha kollat upp när jag skulle kunna börja arbeta hos nya företaget, och helst vill jag ju börja jobba augusti/september, men denna tjänst hade egentligen tillträde omgående.

Vad skulle du då säga för månad att börja jobba i? Är det uppåt väggarna fel att säga juli?             

• Svar på tråden Ev.fått nytt jobb, när ska jag säga att jag kan börja? Hjälp mig...
  • ldis

Du kan såklar säga vilken startmånad som helst, men om de önskar tillträde asap och du säger juli måste du räkna med att de tar en annan kandidat. Tre månaders uppsägning tyder dock på att det är ett mer kvalificerat jobb det handlar om och då kanske de så gärna vill ha just dig att de är villiga att lösa det hela. Kanske med en vikarie under tiden?

• Anonym

Du har nog en fördel om du kan börja när som helst.

Juli är väl olämpligt eftersom det är mitt i semesterperiod, svårt att lära upp någon ny då... Senast juni, och allra helst innan dess, skulle jag säga. Juni kan ändå gå åt för att lära upp ny personal.

Vad finns det för yttre begränsningar, som inte rör att du vill vara hemma över sommaren? Kan barnets pappa vara föräldraledig, i så fall är det ju 2 månaders förvarning på hans jobb. Eller måste ni skola in på förskola? Har ni i så fall en plats där? Vad säger de om att kanske skola in tidigare?

Kan ni kanske göra en deal där du börjar jobba deltid och gör så över sommaren, och går på heltid i augusti/september? Som en kompromiss.

Sedan är det frågan hur gärna du vill ha jobbet, kontra hur gärna du vill vara hemma. Det dyker säkert upp nya jobb att söka i höst, om du upplever just det här jobbet som "jaja, det är ju ett jobb". Är det ett jobb som du verkligen jättegärna vill ha så är du kanske beredd att ändra dina planer för att få det...

• Anonym

Ja juli är ju semestertid så då kanske man kan börja i augusti

• olympia71

Får du nytt jobb är det kanske läge för barnets pappa att gå hem på ledighet så att du kan börja så fort som möjligt? Om pappan finns med i bilden alltså. Annars hänger det väl på när du får dagisplats?

• Anonym

Pappan kan troligen gå hem, kanske inte riktigt än. Men kruxet är ju vad jag känner, jag är inte redo att börja jobba än, det är mysigt att vara hemma och planen var att vara sommarlediga tillsammans och sonen är bara liten en gång.... samtidigt måste man ju jobba och sambon ska ju vara pappaledig till hösten som vi hade tänkt.....

SVÅRT  

• olympia71

Ok, ja det beror ju på en massa saker. Jag hade just under barnens tillkomst och första år en hel radda korta anställningar och uppdrag. Jag prioriterade inte bort barnen men tillsammans med maken gjorde vi upp en plan så att jag inte skulle halka in i någon långtidsarbetslöshet. För mig hade det varit förödande mentalt och därmed för familjen också i förlängningen. Men det beror ju helt på hur man resonerar och är som person. Kanske går det att diskutera med din nya arbetsplats, hur  öppen känner du att du kan vara? Går det att säga ungefär att du absolut vill ha jobbet men om möjligt börja efter sommarsemestrarna pga dagis osv.?

• Anonym

Olympia, att säga att jag vill börja efter semestern är ju perfekt, det är ju det jag vill och då är jag beredd att ge järnet 100 %, men frågan är om det är fräckt att ens nämna det för arbetsgivaren, det kanske verkar som man är en lat person?

• olympia71
    Anonym skrev 2012-03-13 10:58:35 följande:
    Olympia, att säga att jag vill börja efter semestern är ju perfekt, det är ju det jag vill och då är jag beredd att ge järnet 100 %, men frågan är om det är fräckt att ens nämna det för arbetsgivaren, det kanske verkar som man är en lat person?
    Jag skulle säga att du får gå på magkänsla, men tryck på att du vill ha jobbet och är flexibel!
  • Anonym

Behöver inte fundera mer för jobbet är tillsatt av annan, en kille, som de helst ville ha.... Om det var därför eller för att jag har småbarn förtäljer inte historien....

NU ska jag vara hemma och njuta!!  

Svar på tråden Ev.fått nytt jobb, när ska jag säga att jag kan börja? Hjälp mig...