Det här med reseförsäkringen hade jag inte kläm på senaste gången vi reste utan fick reda på det efteråt... Nu när vi flyger räknar vi krasst med att han inte ska bli så där jättesjuk men jag har svårt att se att de ska neka honom vård etc. Jag får väl betala i så fall... Jag har med mig europeiskt försäkringskort etc.
Vår Ludvig får också lunginflammationer. Han har två den här vintern... och han är rosslig, hostig och väldigt slemmig och har svar med andningen när han är förkyld vilket han lätt blir. Ludvig åter numera en underhållsdos av antibiotika under vinterhalvåret och det har hjälpt lite. När han får lunginflammationer så äter han annan antibiotika, och behandlingsdos. Behandlas din son med "vanlig" antibiotika när han blir sjuk? Eller intravenös? Ni kan inte få med er en "om i fall att"-flaska antibiotika som ni kan använda om han blir sjuk, jag tänker att ni ringer ert hemmasjukhus om han blir sjuk och tillsammans med dem då sätter in antibiotikan? Vad behöver han för vård när han blir sjuk, inhalationer, syrgas, CPAP? Vad av det kommer ni ha med er själva och vad behöver ni extra från sjukhuset?
Jag planerade worst case scenario när vi åkte utomlands. Massa mediciner, dubbla inhalatorer, läkarintyg på medicinerna, ett brev från läkaren som beskrev Ludvig och hans huvudproblem och vad han oftast behövde för vård och kontaktuppgifter till vårt sjukhus.
Är ni ofta på sjukhus? Jag tänker om ni redan har ett direktnummer till lämplig kontakt där redan idag? Vi har tex. numret till en lungsjuksköterska som vi kan ringa dagtid och inte bara en halvtimme under telefontid. Det borde finnas på ert sjukhus också, fråga om ni inte kan få en sådan kontaktväg.
Och du har helt rätt - jag blev också jätteglad av alla svar jag fick i min tråd när jag skapade den. Och känslan av att ha vågat sig iväg på den där resan och känt sig som en "vanlig familj" var alldeles alldeles fantastisk...! :)