• Anonym (Leila)

Jag vill träffa min bortadopterade dotter :'(

För 17 år sen fick ja min första dotter. Pga av personliga omständigheter beslutades de till att ja inte va kabapel till o ta hand om ett liet barn. Min dotter blev bortadopterad mot min vilja. Ha inte gått en dag att ja inte tänkt på henne. Ja undra nu om ja kan söka upp henne o den familjen hon kom till? Vill bara veta om hon har det bra Ska jag kontakta soc eller hur går det till? Mår så dåligt, ja måste få se hur hon ser ut..  
    Hur går man till väga??? 

• Svar på tråden Jag vill träffa min bortadopterade dotter :'(
  • Anonym (Vovven)

Du har nog ingen rätt att träffa henne om hon är bortadopterad

• Anonym

Klart att du ska träffa henne! I Sverige är adoptioner öppna. Det är inte svårt att ta reda på var hon finns, om du vill det. Kolla med familjerätten eller folkbokföringen. Lycka till!

• Anonym

Jag tycker först att du ska vänta 1 år tills hon blir myndig. Sedan tycker jag att du ska kontakta socialtjänsten och se om de kan framföra ett meddelande till flickan eller föräldrarna om att du vill träffa henne.

Risken finns att hon inte ens vet att hon är adopterad, och då gör du ju mer skada än nytta. Du får tänka på henne också, och inte enbart på dig själv. Men hon kanske vet och vill träffa dig och då kommer hon säkert att nappa på erbjudandet.

I annat fall får du väl sätta ut annons i tidningen, söka på facebook etc om du har någon ledtråd alls om vart hon har hamnat.

• Anonym (Leila)
    Anonym skrev 2012-03-13 09:13:23 följande:
    Klart att du ska träffa henne! I Sverige är adoptioner öppna. Det är inte svårt att ta reda på var hon finns, om du vill det. Kolla med familjerätten eller folkbokföringen. Lycka till!
    Ja vill bara inte låta som nån stalker som förföljer deras privatliv. Kan säga att jag mår 110% bättre idag, jobbar som ssk på kirurgi avdelningen, och är inte instabil längre. Livet är perfekt om jag bara kan få träffa henne o få se att hon har det bra....
  • Anonym (Vovven)

Alla adoptioner i sverige är inte öppna

• hopparmamma
    Och vad barnet kan tänkas vilja är helt ointressant? 
  • Anonym

Du ska kanske prata med hennes föräldrar först? För att vara säker på att hon faktiskt vet om att hon är adopterad, annars kan det bli problem.

• Baloo81

Ta kontakt med familjerätten och sen hur du kan gå vidare där. Men sen tycker jag att du ska först ta kontakt med föräldrarna. Dom kanske inte har sagt att hon är adopterad. Lycka till.

• Anonym

Det lämnas inte ut några uppgifter till föräldrar som adopterat bort sina barn.
    Däremot kan barnet som adopterats få hjälp att söka sina biologiska föräldrar. 

• Anonym (Vovven)
    Anonym skrev 2012-03-13 09:55:18 följande:
    Det lämnas inte ut några uppgifter till föräldrar som adopterat bort sina barn.
    Däremot kan barnet som adopterats få hjälp att söka sina biologiska föräldrar. 
    ja, det var precis det jag hade för mig
Svar på tråden Jag vill träffa min bortadopterade dotter :'(