• Körsbärsträd

Bells pares / Ansiktsförlamning

Hej, 

En vecka efter förlossningen drabbades jag av ansiktsförlamning av höger sida av ansiktet. Läkarna tror att det kan ha samband med ryggbedövningen, samt att jag efter detta fick kraftig huvudvärk och gjorde två blood patch operationer för att få stopp på läckaget.

Är det någon annan här inne som har/ har haft ansiktsförlamning, bells pares? När såg ni några förbättringar? Hur lång var återhämtningstiden? Vad sa läkarna till er?

Min har nu snart suttit i i tre veckor, och inte den minsta förbättring. Läkarna säger inte mycket när man pratar med dem, "återkom om 6 veckor om inget har hänt". Det känns jätteobehagligt och jag är rädd att förlamningen aldrig kommer släppa.

• Svar på tråden Bells pares / Ansiktsförlamning
  • La Lola

Jag har haft en halvsidig ansiktsförlamning.
    Det är 2½ år sen nu.

Det är inte helt återställt än o jag tror inte att det kommer bli det heller.
    Jag minns dock inte hur lång tid det tog innan jag började kunna röra munnen o stänga ögonlocket o så. Det kan inte ha tagit mer än ett par veckor kanske.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

Läkaren frågade om jag nyligen fått barn men Hedda var runt 5 mån då.
    Något virus förmodligen. Några dagar innan hade jag haft en skum "öronvärk" och det var tydligen ett symptom.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • lunaria

jag fick tillfällig ansiktsförlamning 2 veckor efter min son föddes 2007, men läkarna sa inget om att epiduralbedövningen kan ha skapat det, mest pga att jag haft en förkylning precis innan så det berodde nog på virus. för min del försvann det efter ca 5 veckor tror jag. tyckte det var skitjobbigt för jag kände ingen smak på maten o alla stirrade så på en när man var utomhus. någon muskel ovanför ögonbrynet är fortfarande inte helt okej. tror bara det är jag som märker det, men jag kan inte höja alls på ögonbrynet som jag kunde förr...

iaf så minns jag att när det väl började släppa lite så blev det okej väldigt fort. kändes som en spärr som lossnade typ..men min läkare sa att jag skulle komma tillbaks efter 2 månader om det inte gått över så det är knasigt hur olika de säger.. 

• Körsbärsträd
    lunaria skrev 2012-03-15 21:57:28 följande:
    jag fick tillfällig ansiktsförlamning 2 veckor efter min son föddes 2007, men läkarna sa inget om att epiduralbedövningen kan ha skapat det, mest pga att jag haft en förkylning precis innan så det berodde nog på virus. för min del försvann det efter ca 5 veckor tror jag. tyckte det var skitjobbigt för jag kände ingen smak på maten o alla stirrade så på en när man var utomhus. någon muskel ovanför ögonbrynet är fortfarande inte helt okej. tror bara det är jag som märker det, men jag kan inte höja alls på ögonbrynet som jag kunde förr...

iaf så minns jag att när det väl började släppa lite så blev det okej väldigt fort. kändes som en spärr som lossnade typ..men min läkare sa att jag skulle komma tillbaks efter 2 månader om det inte gått över så det är knasigt hur olika de säger.. 
    Hej! Tack för ditt svar. Nu ger du mig lite hopp =), innan de där 5 veckorna så kände du ingenting? Mitt halva ansikte är helt "dött" och jag undrar kan det vara helt dött och sen komma tillbaka efter 5 veckor lite i taget?

Jag vill bara kunna le igen =)

• lunaria
    Körsbärsträd skrev 2012-03-25 09:56:29 följande:
    Hej! Tack för ditt svar. Nu ger du mig lite hopp =), innan de där 5 veckorna så kände du ingenting? Mitt halva ansikte är helt "dött" och jag undrar kan det vara helt dött och sen komma tillbaka efter 5 veckor lite i taget?

Jag vill bara kunna le igen =)

nä jag kände ingenting, sen plötsligt en dag var det nästan som vanligt igen. var helskumt. hoppas att det är så för dig också. jag kan ju säga att man uppskattade väldigt mycket att kunna le, äta, blunda mm efteråt, mycket i livet man tar för givet . kram på dig o lycka till!!
  • Körsbärsträd
    lunaria skrev 2012-03-25 22:02:09 följande:
    nä jag kände ingenting, sen plötsligt en dag var det nästan som vanligt igen. var helskumt. hoppas att det är så för dig också. jag kan ju säga att man uppskattade väldigt mycket att kunna le, äta, blunda mm efteråt, mycket i livet man tar för givet . kram på dig o lycka till!!
    Känns härligt att läsa! Jag hoppas mitt släpper snart, eller att det släpper någon gång. Om någon säger att du får ha det så här i tre månader och sen är det bra igen, så är det helt okej, men när man inte vet, ingen kan ju garantera att det någonsin kommer att släppa... Men jag hoppas! Och blir mer positiv när jag läser vad du skriver! Ja, känslan av att kunna le med hela munnen, den saknar jag väldigt mycket! Förstår att man njuter av det sen! 
  • Anna 886

Hej! Jag har haft Bells Pares och kan vissla!

Vill skriva till Er som fått BP. om hur jag gjorde mig själv frisk efter 6 mån. Vaknade 1991 av att min högra sida "dog" på 4 dagar. Blodprover visade, virus, Bells Pares. Fick ingen medicin. Träffade totalt 7 läkare och ingen kunde svara på HUR BLIR JAG RISK???? och orsaken??
    Inget hände, tiden bara gick, så en kväll blev jag ursinnig, arg, förtvivlad och skrek och tog i av hela min kropp och själ, speciellt de muskler som fungerade i ansiktet, (den friska sidan). Höll på ett tag och plötsligt började det rycka i mungipan, rusade till spegeln och såg hur den "hoppade"! Tänkte, oh nej! har jag gjort det värre..om det nu kunde bli värre. Det började sticka i kinden, kändes som 100 små nålar. Blev rädd, försökte sova. Åkte till akuten på morgonen, läkaren kunde inte svara på varför. Blev väldigt arg och villa få ett svar från någon kompetent, intresserad. Ringde lasarettet och krävde att få tala med någon om BP. Berättade för henne och hon utbrast! -Oh vad bra!! Fortsätt och träna!! Ingen annan läkare har sagt att jag ska TRÄNA mig frisk. Satte igång direkt, hela tiden. Gjorde de allra fulaste grimaser jag kunde komma på. Kunde snart , efter ca. 2-3 mån. vissla försiktigt, äta normalt, dricka, blinka, rynka pannan..med glädje. Tränade tills jag fick upp mungipan så tänderna syntes mera. Orsaken till varför jag fick det, tror jag är långvarig stress, för lite sömn och drag. Det tog mig ett år tills jag kände mig ok. Hade inte hört talas om B12 då, men det gör mig jätteglad att en del av Er har blivit hjälpta av det. Träffade en fin kvinna igår som hade fått BP och visste inte hur hon skulle bli bra eller varför hon fått det. Jag berättade min historia och hon såg mitt ansikte idag, frisk...det är därför jag ville hitta någonstans där eventuellt man kan hjälpa en medmänniska.
    Jag önskar Er alla en skön sommar! Tappa inte hopp, Kram från Anna i Tranås

Jag har haft Bells Pares och kan vissla!
  • Körsbärsträd
    Anna 886 skrev 2012-06-24 15:46:17 följande:
    Hej! Jag har haft Bells Pares och kan vissla!

Vill skriva till Er som fått BP. om hur jag gjorde mig själv frisk efter 6 mån. Vaknade 1991 av att min högra sida "dog" på 4 dagar. Blodprover visade, virus, Bells Pares. Fick ingen medicin. Träffade totalt 7 läkare och ingen kunde svara på HUR BLIR JAG RISK???? och orsaken??
    Inget hände, tiden bara gick, så en kväll blev jag ursinnig, arg, förtvivlad och skrek och tog i av hela min kropp och själ, speciellt de muskler som fungerade i ansiktet, (den friska sidan). Höll på ett tag och plötsligt började det rycka i mungipan, rusade till spegeln och såg hur den "hoppade"! Tänkte, oh nej! har jag gjort det värre..om det nu kunde bli värre. Det började sticka i kinden, kändes som 100 små nålar. Blev rädd, försökte sova. Åkte till akuten på morgonen, läkaren kunde inte svara på varför. Blev väldigt arg och villa få ett svar från någon kompetent, intresserad. Ringde lasarettet och krävde att få tala med någon om BP. Berättade för henne och hon utbrast! -Oh vad bra!! Fortsätt och träna!! Ingen annan läkare har sagt att jag ska TRÄNA mig frisk. Satte igång direkt, hela tiden. Gjorde de allra fulaste grimaser jag kunde komma på. Kunde snart , efter ca. 2-3 mån. vissla försiktigt, äta normalt, dricka, blinka, rynka pannan..med glädje. Tränade tills jag fick upp mungipan så tänderna syntes mera. Orsaken till varför jag fick det, tror jag är långvarig stress, för lite sömn och drag. Det tog mig ett år tills jag kände mig ok. Hade inte hört talas om B12 då, men det gör mig jätteglad att en del av Er har blivit hjälpta av det. Träffade en fin kvinna igår som hade fått BP och visste inte hur hon skulle bli bra eller varför hon fått det. Jag berättade min historia och hon såg mitt ansikte idag, frisk...det är därför jag ville hitta någonstans där eventuellt man kan hjälpa en medmänniska.
    Jag önskar Er alla en skön sommar! Tappa inte hopp, Kram från Anna i Tranås
    Hej Anna! Så härligt att läsa att du har blivit frisk! Min Bells pares börjar försvinna, men det går långsamt. I 3 månader var ansiktshalvan helt orörlig, sen hände något, jag började kunna röra mungipan, nu har det gått fyra månader, jag kan le igen!!! Helt otroligt skönt, jag kan visa tänderna men inte le fullt, den friska sidan går att dra högre upp än den sjuka och jag kan inte röra mungipan neråt, pannan är fortfarande helt orörlig den också, men för tillfället löser jag den genom att jag har klippt lugg. Det var jättehemskt att vara helt orörlig så nu känner jag mig nästan helt frisk och är jättelyclig trots att det är lång väg kvar. Men jag kämpar på. Och det är härligt att läsa om andra som har blivit friska. 

Läkarna är urkassa, jag var där på besök i april, skulle då få en tid till röntgen, och den kom nu idag, tre månader senare!!! Inte en ända gång har min läkare hört av sig. Bortsett då från narkosläkaren som gav mig ryggbedövningen som troligen orsakade detta, och min barnmorska, dessa två har hört av sig och undrat hur det gått, men de är ju inte mina läkare. 

Jag har själv sökt upp sjukgymnast för att de ska ge mig övningar för ansiktet. Jag har varit på akupuntur och hos en homeopat. Det var först när jag började ta homeopat läkemedlet som rörligheten började komma tillbaka, vet inte om det var en tillfällighet eller om det har hjälpt mig. 

Kram till dig Anna och alla ni andra som har drabbats. 
  • Anna 886

Hej Körsbärsträd!
    Jag blev så glad att se att du skrivit till mej! Måste gratta Dig, Er till bäbisen också!

Ja, jag brukade säga, "man vet inte hur bra man har det när man är frisk, det får man veta när man blir sjuk, hur bra man hade det"

Det gläder mig jätte, jättemycket !! att Du får tillbaka nervtrådarna, det började i mungipan på mig med och sedan uppåt mot pannan, blinka m.m., t.o.m. rynka näsan! Alla rynkor blir man glad åt då! Det gick långsamt för mej med, sedan snabbare, ju mer rynkor och leende, tänderna syntes, destå mer kämpade, tränade jag. Jag satte ett mål att speciellt en tand skulle synas...och jag nådde dit!

Vad bra att Du är stark nog att ta tag i det!..(detta tar ju på en mentalt) och framför allt att det börjar hända saker! Vilken lättnad! Ofta är det att man får ta tag i saker själv, annars händer ingenting.

Får jag fråga, hur länge har Du känt att rörligheten börjat? Känner Du en liten förbättring för varje dag, sticker det och rycker det? Jag har ett svagt minne av att jag hade värk från öron och den "döda" sidan, hade Du det?De sa till mig att det är Bells Pares = virusinfektion och finns inga läkemedel för det.

Är än idag efter 21 år mån om att få sova, kände av direkt om kroppen blev trött, efter att jag blivit bättre. Jag har lärt mig att lyssna på den nu, kroppen. Känns som om den varnar en på något sätt, det känner man och lär sig under tiden. Smart att klippa lugg! Mitt råd är att träna mungipan både uppåt och neråt, det funkade för mig. Ex. Håll munnen stängd, försök, och blås utåt, när jag gör det fortarande åker ögonlocket neråt. Det är det enda som är kvar från min Bells Pares. Gör en pussmun, träna o vissla. Kan du vicka på ögonbrynet?
    Det ryckte i ansiktet då & då, och jag kände hur nervtrådarna under huden, på den "döda" sidan slingrade sig snabbt. Det är bara bra att det gör det för de "vaknar" då. Det är så ledsamt att människor inte kan få mer svar och hjälp på alla de frågor man har.

Det är ju jättebra att detta finns så vi drabbade kan hjälpa varandra! 
    Ja, man bör ju ha intresse av sin patient tycker man verkligen! Man går ju inte i onödan precis...Jag vet vad Du menar!

Du är duktig! Kämpa på!! och en kram till Dig!!

Det sista man skall ge upp, är hopp!
Svar på tråden Bells pares / Ansiktsförlamning