• Anonym (Gravid)

En gång för alla.. KAN jag färga håret när jag är gravid, vad kan hända??

Varken min bm eller läkare hos bm kunde säga att det skulle vara skadligt att färga håret. Jag är gravid i vecka 27 och ska snart klippa mej.. och då även färga håret hade jag tänkt. Har hört många säga att det är skadligt osv. VAD exakt kan hända? Dör bebisen i magen, får hjärnskador? Eller är det inget nån igentligen vet?

• Svar på tråden En gång för alla.. KAN jag färga håret när jag är gravid, vad kan hända??
  • pinkuslejdus

Jag gjorde det när jag var gravid.
    Det är väl blekmedel man ska passa sig lite för eftersom det är så starkt :)

• Poppin

Färga håret du!
    jag har då färgat mitt under hela mina graviditeter och ingen har sagt nåt.
    det har väl vart prat om att kemikalierna från färgen går in via hårstråt och in i kroppen. Men det är så otroligt små mängder så inget att oroa sig för.
    Samma som att du får cancer av chips ungefär, det är stoooooora mängder det ska handla om isf och inget som är realistiskt att man lyckas få i sig :)

Så klipp och färga du, och bara njut av att vara gravid och snygg :)

• Göteborgsbruden

Jag har färgat håret några gånger som gravid, blekte mig en gång också. Det som kan hända är att färgen man förväntar sig kanske inte blir rätt pga hormonerna (har jag hört). För mig blev det inga konstigheter dock

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Majlisen

Jag färgade håret, men var restrektiv... Någon gång är ingen fara... Dem säger väl att kemikalierna kan gå till bebis, men jag tror att det är rätt överdrivet, såvida man inte färgar en gång i veckan - och ja, det finns sådana människor!

• Anonym (Gravid)

Ja just nu känner jag mej som en grå mus med en risbuske på huvvet *s*  att färgen inte blir den samma alltid har jag åxå hört. Men jag har tonat håret ett par ggr, även färgat förra graviditeten, men då blev det bra.  Bleka ska jag nog inte göra ändå, kanske några slingor i såfall bara

• Lavish

Det enda som kan hända är att färgen inte blir som du tänkt dig.

Bebisen kommer inte skada om du nu inte köpt hem ett resparti hårfärg producerat i Ukraina 87.

• Mammatilltvåprinsar

Jag TROR det är så att det inte finns forskning på att det inte är farligt. Alltså vågar de inte lova det. Men jag tror att om du låter en frisör färga, de har jättemilda färger, är det helt ok. Min bm sa att frisörerna vet sånt här och på Björn axen sa de det var helt ok.

• Anonym (Gravid)
    Lavish skrev 2012-03-13 10:30:29 följande:
    Det enda som kan hända är att färgen inte blir som du tänkt dig.

Bebisen kommer inte skada om du nu inte köpt hem ett resparti hårfärg producerat i Ukraina 87.

ha ha ha, nää, och jag tror inte frissan har handlat det heller
  • mikroE

Jag har inte hört någon forskning om att det är farligt för bäbisen men man vet att kemikalierna från färgen tas upp av din kropp. Ingen vet om det är farligt eller ofarligt. Jag slutade färga håret två år innan jag blev gravid så jag har inte färgat håret under graviditeten, jag tror dock jag hade avstått om jag fortfarande gjorde det just för att det känns inte bra att medvetet ta in kemikalier i min kropp som sedan troligen går in i en annan persons kropp (bäbisens).

• flena

Jag valde att inte färga håret när jag var gravid. Ingen forskning, men biverkningar av alla kemikalier slår olika på olika personer. Det vi vet är att kroppen tar upp ämnen i blodet genom huden på huvudet när man färgar. Och frisörer har inte mildare kemikalier. Vad som kan hända vet man ju inte eftersom det inte finns nån forskning. Det finns inte heller något säkert svar varför barn har allergier, adhd, konsentrationssvårigheter. Vi vet helt enkelt inte, därför valde jag att avstå. Att säga att det inte är någon fara för att man själv har gjort det, är ju ingen forskning som är tillförlitlig. Alla är känsliga för olika saker och en del kan få biverkningar.

• Hellenen

Jag var hos frisören i måndags och hon sa att hon ABSOLUT inte ville göra en helfärg på mig. Ska man färga håret är det bättre är göra folieslingor som inte går hela vägen in till hårbotten utan bara nästan. Hårbotten tar upp väldigt mycket kemikalier, bla annat har man hittat stora mängder i urinen hos dem som färgat håret. Det finns ingen forskning som säger att det skadar fostret men dumt att chansa ellerhur? Har fått reda på att i Danmark så avråds alla gravida att färga håret överhuvudtaget. Hur som, jag fick håret slingat och det blev skitsnyggt! 

• iframtiden

Varför vill man riskera sitt barns hälsa och pumpa det fullt av kemikalier för sin egen fåfängas skull?

I danmark avråder de gravida både från hårfärg och smink. Det sunda förnuftet säger ju en att det inte kan vara bra..

Det är faktiskt inte så väldigt länge sedan man i sverige sa till gravida att det var bättre att röka än att riskera att gå upp i vikt av att sluta och att några glas alkohol inte var någon fara.

Jag har själv en rejäl utväxt vid det här laget, men den döljer jag med hårmascara och det går toppen!

• Themis

En gång för alla:

www.tv4.se/1.2136972/2011/05/13/hoga_kemikaliehalter_efter_harfargning

Färga= NEJ

Slinga så att du inte får färgen ingeggad i hårbotten= helt okej, och de färger som används till slingning är också snällare.

Not: Hår är som alla vet död vävnad och kan inte ta in färg i kroppen, och inte heller mirakelvitaminer och "förstärkande näring" i olika hårprodukter, oavsett vad alla fundamentalt IQ-befriade schamporeklamer försöker antyda.

Full frontal nerdity.
Svar på tråden En gång för alla.. KAN jag färga håret när jag är gravid, vad kan hända??