• Bronzie

Hur många kalorier med LCHF?

Hej!

Jag äter enligt LCHF och har aldrig mått bättre! Har gått ner 10,1 kg och har förutom det fått en hel del andra hälsovinster. Nu är jag nere på normalvikt, enligt BMI, men har fortfarande ett antal kg jag vill gå ner för att nå mitt mål. Jag tränar 4-5 dagar i veckan, och håller mig till cirka 20 gram kolhydrater per dag.

Men mitt problem är att jag inte vet hur många kalorier jag egentligen borde äta för att gå ner de sista kg? Jag vet att man inte behöver räkna kalorier när man äter enligt LCHF, men jag har konstaterat att jag kanske lätt ligger på för lite kalorier. 1200 kcal kan det bli per dag, och det känns som att det är väldigt lite. Och jag är rädd att min kropp ställer in sig på svält då och lagrar allt jag sätter i mig för att den är rädd att jag, som jag gjort många gånger innan jag började med LCHF, skall svälta mig.

Någon som vet ungefär hur jag skulle kunna räkna ut vad jag behöver, och hur mycket jag borde skära ner för att gå ner mina sista kilon?

Är 162 cm lång, väger nu 63,5 kg (hade en startvikt på 73,6 kg) och min målvikt är 55 kg, så har fortfarande 8,5 kg kvar. Mitt BMI är 24,2, så har precis kommit ner till normalvikt (fast man ju inte alltid kan säga att BMI stämmer med muskler och så). 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur många kalorier med LCHF?
  • Mandel

Med ett så litet kaloriintag kan du inte äta mycket fett, eller?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Annelie 76

Äter du 1200kcal om dagen så ska du absolut inte skära ner mer!

Hur många kalorier du behöver går inte att säga utan du måste känna dig fram. Om du mår bra så äter du tillräckligt. Men börjar du känna dig svag, orkeslös, illamående, frusen, yrslig osv så äter du för lite. Detta är nämligen tecken på att ämnesomsättningen börjar gå ner.

Vill du inte hamna där så är det "bara" att äta mer. Har du svårt att äta så ha fasta måltider och ät upp allt du lägger på tallriken. Ät grönsaker till maten, gärna kalla och krispiga de ökar aptiten en aning. Tycker du att det iaf är svårt så brukar det vara lättare att dricka sina kalorier. Du kan nog gått och väl dricka ett eller ett par glas mjölk om dagen utan problem. 

• Bronzie

Tack för era svar :)

Min fördelning ligger på cirka 70 % fett, 25 % protein och 5 % kolhydrater. Får nog i mig tillräckligt med fett, men borde kanske få i mig mer. 1200 kcal är inte alltså ett mått jag varje dag får i mig, utan det varierar, igår råkade det vara 1200 kcal. Jag skrev kanske lite otydligt: oftast ligger jag på cirka 1600 kcal, men varierar mellan 1200-1800 kcal.

Men mitt problem är att jag inte vet hur mycket jag "vågar" äta och hur lite jag "vågar" äta för att uppnå optimal viktnedgång. Men förstår att det är individuellt och svårt att svara på. Tänkte bara om någon råkar ha några klara "formler" för hur man kan räkna ut vad man dagligen behöver för att hållas i vikt, och hur mycket underskott man då borde ha för att gå ner? :)

Svar på tråden Hur många kalorier med LCHF?