Hur många kalorier med LCHF?
Hej!
Jag äter enligt LCHF och har aldrig mått bättre! Har gått ner 10,1 kg och har förutom det fått en hel del andra hälsovinster. Nu är jag nere på normalvikt, enligt BMI, men har fortfarande ett antal kg jag vill gå ner för att nå mitt mål. Jag tränar 4-5 dagar i veckan, och håller mig till cirka 20 gram kolhydrater per dag.
Men mitt problem är att jag inte vet hur många kalorier jag egentligen borde äta för att gå ner de sista kg? Jag vet att man inte behöver räkna kalorier när man äter enligt LCHF, men jag har konstaterat att jag kanske lätt ligger på för lite kalorier. 1200 kcal kan det bli per dag, och det känns som att det är väldigt lite. Och jag är rädd att min kropp ställer in sig på svält då och lagrar allt jag sätter i mig för att den är rädd att jag, som jag gjort många gånger innan jag började med LCHF, skall svälta mig.
Någon som vet ungefär hur jag skulle kunna räkna ut vad jag behöver, och hur mycket jag borde skära ner för att gå ner mina sista kilon?
Är 162 cm lång, väger nu 63,5 kg (hade en startvikt på 73,6 kg) och min målvikt är 55 kg, så har fortfarande 8,5 kg kvar. Mitt BMI är 24,2, så har precis kommit ner till normalvikt (fast man ju inte alltid kan säga att BMI stämmer med muskler och så).
Tacksam för svar!