Negativ stress på jobbet -hur göra
Hej, jag har förvisso "bara ett kontorsjobb" (brukar ha en del tjänsteresor, föreläsningar, möten osv men har dragit ner på detta redan) och är gravid i vecka 30.
För varje dag så blir man ju lite stelare, får lite mer ont och framförallt mer trött, matt, klarar sämre och sämre av stress mm. Har sedan många veckor haft en del SD och extra hjärtslag som läkaren säger inte är direkt farliga än så länge, men helt klart beror på stress och att jag borde försöka dra ner på stressen. Senaste veckorna har jag haft ansvar för ett mycket viktigt projekt som mest bara krånglar o jag får stå strid för det hela tiden vilket jag känner verkligen påverkar mig väldigt negativt. Jag är helt matt, slutkörd och känner mig inte alls bra. Inte direkt sjuk, men helt klart negativt påverkad vilket ökar min stress då jag känner att det borde påverka barnet negativt...
Jag har påtalat för min chef att jag inte mår bra att behöva ta strid för det här projektet hela tiden och bett honom om hjälp då jag känner att stressen är för hög. Han har försökt hjälpa lite, men det faller ändå hela tiden tillbaka på att jag ska koordinera och tala om för honom hur vi ska lösa detta = hjälper ej min stress. Till saken hör att han har inga barn (vet ej hur det kan vara att vara gravid), är inte från Sverige (vet knappt vilka regler som gäller för oss) och själv så klart har väldigt mycket på sitt bord.
Helst av allt skulle jag bara vilja slippa projektet, bli sjukskriven och gå hem och vila upp mig, men vill ju samtidigt visa att jag klarar av det som är ålagt mig för att inte förstöra för mig själv i framtiden...
Vet egentligen inte vad ni kan hjälpa till med, förutom lite perspektiv...kanske tips och gärna vad som krävs för att bli sjukskriven?
Mår ju som sagt dåligt av stressen (dock inga farliga extra hjärtslag än så länge (svimmar inte eller så), tappen opåverkad av SD och har ju som sagt "kontorsjobb" som ju inte kan vara så jobbigt att gå till...) och känner mig helt slut och inte glad.
Lite långt kanske, men hoppas på att någon kan ge lite perspektiv eller tips eller berätta hur ni har gjort, eller vad som krävdes för att ni skulle bli sjukskrivna...