• BlommanFörDagen

Päls som tovar sig i "kakor" (långhårig katt)

Hej!

Min katt tjej är 10 månader och är en korsning mellan norsk skogskatt/chinchilla perser/ragdoll.
    Hon är inte extremt långhårig, skulle säga mellanlånghårig,  men pälsen är väldigt mjuk och hon har krage som går runt halsen och nacken.

Jag borstar henne varje dag, men trots det så får hon ibland klumpar i underpälsen som är stenhårda och inte går att kamma ur. Jag har märkt att de sitter löst och går att dra ut pälsen (och katten verkar gilla det).

Hon fäller ganska mycket underhår i kragen och den har börjat se glesare ut under hakan. Är det normalt att hon nu kanske byter sin bebispäls och ska få vuxenpäls?

Jag har aldrig haft långhårig katt förut och vet inte hur det brukar vara. Kvinnan som sålde katten till mig sa att kattens pappa hade haft en period då han var runt ett år då pälsen klumpade sig mycket, men sen blev det bra igen.

Ni med erfarenhet av långhårs katter, vad tror ni?

• Svar på tråden Päls som tovar sig i "kakor" (långhårig katt)
  • Solfloran
    BlommanFörDagen skrev 2012-03-13 11:07:01 följande:

Hej!

Min katt tjej är 10 månader och är en korsning mellan norsk skogskatt/chinchilla perser/ragdoll.
    Hon är inte extremt långhårig, skulle säga mellanlånghårig,  men pälsen är väldigt mjuk och hon har krage som går runt halsen och nacken.

Jag borstar henne varje dag, men trots det så får hon ibland klumpar i underpälsen som är stenhårda och inte går att kamma ur. Jag har märkt att de sitter löst och går att dra ut pälsen (och katten verkar gilla det).

Hon fäller ganska mycket underhår i kragen och den har börjat se glesare ut under hakan. Är det normalt att hon nu kanske byter sin bebispäls och ska få vuxenpäls?

Jag har aldrig haft långhårig katt förut och vet inte hur det brukar vara. Kvinnan som sålde katten till mig sa att kattens pappa hade haft en period då han var runt ett år då pälsen klumpade sig mycket, men sen blev det bra igen.

Min erfarenhet är att precis som du skriver katterna gillar att man drar bort tovorna. Risken är att man får med för mycket och det blir kala områden, men man får vara försiktig så man bara får med det hopflätade håret. Testade en bra kam/karda för en tid sedan som heter Furminator, riktigt dyr men suverän på att få bort överflödigt hår. Sen är det förståss vanlig kamning som gäller även att missarna, åtminstone min avskyr det.
  • Fiffigt
    BlommanFörDagen skrev 2012-03-13 11:07:01 följande:

Hej!

Vad kammar du katten med. Rek. FURminatior den är verkligen värd sion vikt i guld :) Du drar ur underullen, det är det som tovar ihop sig. Denna är bra för förebyggande. Sen kan man köpa en tovskärare( dogman har en billig som fungerar bra) och den skär du bort tovor med. Man bör undvika att trimma med maskin eller klippa då katter har väldigt tunt skinn som det lätt går hål på och det kan spricka upp i skinnet. 
  • BlommanFörDagen

Hej!

Ok, ska se om jag kan hitta en FURminator i affären. Det låter ju bra.
    Just nu har jag en vanlig stål kam från djuraffären som var ganska billig.

Trist om jag har råkat förstöra hennes snygga pälsskrud....Skäms

• Fiffigt
    BlommanFörDagen skrev 2012-03-13 11:16:52 följande:
    Hej!

Ok, ska se om jag kan hitta en FURminator i affären. Det låter ju bra.
    Just nu har jag en vanlig stål kam från djuraffären som var ganska billig.

Trist om jag har råkat förstöra hennes snygga pälsskrud....Skäms
    Ja de vanliga kammarna hjälper föga i sin ensamhet. Speciellt inte under fällningstid + att hon byter till vuxenpäls vilket gör det hela värre. Under icke fällningstid kan man ha en vanlig karda och kombinera med en tätare kam då dessa hår brukar vara väldigt tunna. :) 
  • siljeholm

Säljs billigt på tradera!:)

• BlommanFörDagen

Tack för alla råd och tips!

Jag kom på att jag har en karda hemma, men ska kolla efter en FURminator nu också.

• ChrisE

Köp en Mirakelkam i zooaffären. Furminator fungerade kanon på korthåriga katten men inte långhåriga. Där är det kam som gäller. Har NFO o MCO. Ska de inte på utställning klipper jag bort halskragarna då de bara hamnar i maten. Kardan fungerar inte så bra. Som sagt blir det tovor så tar jag en liten nagelsax och klipper bort dem så fort som möjligt. Ju längre de sitter desto värre blir det.

Nellie NFO 8 månader...
  • Fiffigt
    ChrisE skrev 2012-03-13 17:48:49 följande:
    Köp en Mirakelkam i zooaffären. Furminator fungerade kanon på korthåriga katten men inte långhåriga. Där är det kam som gäller. Har NFO o MCO. Ska de inte på utställning klipper jag bort halskragarna då de bara hamnar i maten. Kardan fungerar inte så bra. Som sagt blir det tovor så tar jag en liten nagelsax och klipper bort dem så fort som möjligt. Ju längre de sitter desto värre blir det.

Nellie NFO 8 månader...
    FURminator finns för både långhåriga katter och hundar samt korthåriga :) 
  • Solfloran
    Fiffigt skrev 2012-03-13 19:17:24 följande:
    FURminator finns för både långhåriga katter och hundar samt korthåriga :) 
    Aha, det visste jag inte, undras vilken typ det är jag har. Använder den både till långhårs och korthårskatter.
Svar på tråden Päls som tovar sig i "kakor" (långhårig katt)