• Analoga

Skickar ni era barn på kollo på sommarlovet?

Har sett ett anslag på skolan där man får söka plats på kollo till sommaren; för barn födda -99 - -04. Har en dotter född 04:a som går i 1:an.

Det finns två dygnet-runt-kollon och ett kollo där de får vistas dagtid 8-16. Vet inte hur lång period det är, men gissar på kanske 2 veckor?

Har ni haft era barn på kollo? eller ska ni ha det?

Vi har inte funderat alls i de banorna. Känns som att det är barn som annars inte kommer iväg någonstans på sommaren eller har dysfunktionella föräldrar...

Jag är hemma så jag har inget behov av att skicka iväg vår dotter. Vi brukar dessutom åka iväg någon vecka på sommaren o hälsa på släkten, samt att vi brukar få besök här. Sedan tycker jag det låter som långa dagar på kollot...

Är lite intresserad av att höra era åsikter/erfarenheter om kolloverksamhet? Har ingen erfarenhet själv...         

• Svar på tråden Skickar ni era barn på kollo på sommarlovet?
  • Khaleesi

Jag har haft samma fundering som du. Först tänkt att "JA! - Det skulle barnen säkert tycka var jättekul!", men sedan kommit på mig själv att vi som faktiskt har möjilighet både att själva vara lediga med barnen, samt kan skicka iväg dem till far-och morföräldrar så att de kan vara lediga hela lovet, kanske inte ska ta upp värdefulle kolloplatser för sådana som kanske inte har samma möjligheter att låta barnen fly vardagen.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Analoga
    Khaleesi skrev 2012-03-13 11:23:15 följande:
    Jag har haft samma fundering som du. Först tänkt att "JA! - Det skulle barnen säkert tycka var jättekul!", men sedan kommit på mig själv att vi som faktiskt har möjilighet både att själva vara lediga med barnen, samt kan skicka iväg dem till far-och morföräldrar så att de kan vara lediga hela lovet, kanske inte ska ta upp värdefulle kolloplatser för sådana som kanske inte har samma möjligheter att låta barnen fly vardagen.

Ja jag har inte riktigt förstått tanken med kollo...om det verkligen är till för alla?  och är det verkligen gratis?
  • Thaleia

Har inte haft mina barn på kollo själv men jobbat som kolloledare innan jag själv fick barn. Där jag jobbade var det så att dom barn som gick i skolan och kom till kollot var "uttagna" av skolsköterskan av div anledningar. Oftast handlade om att det var barnets chans att få komma ut från storstan och ha kul. Vi hade barnen dygnet runt i två veckor. och det kom tre omgångar barn under juni-augusti som var dom månaderna man jobbade. 

• Hallonmumsan

Där jag bor har dom kollo dagtid på en 4h gård. Där får man bl.a. rida. Jag tycker inte alls det är fel för man betalar ju ändå för det.

• Analoga
    Thaleia skrev 2012-03-13 11:25:35 följande:
    Har inte haft mina barn på kollo själv men jobbat som kolloledare innan jag själv fick barn. Där jag jobbade var det så att dom barn som gick i skolan och kom till kollot var "uttagna" av skolsköterskan av div anledningar. Oftast handlade om att det var barnets chans att få komma ut från storstan och ha kul. Vi hade barnen dygnet runt i två veckor. och det kom tre omgångar barn under juni-augusti som var dom månaderna man jobbade. 
    På vår skola är det också skolsköterskan som har hand om det, fast det är inte hon som "tar ut" barnen utan alla får ansöka om det.

Vet du om det är någon avgift? 
  • Thaleia
    Analoga skrev 2012-03-13 11:24:36 följande:
    Ja jag har inte riktigt förstått tanken med kollo...om det verkligen är till för alla?  och är det verkligen gratis?
    Där jag jobbade var kollot nog kraftigt subventionerat och det var inte mycket som föräldrarna behövde betala OM dom nu betalade själva och inte soc gjorde det.

Fast det här är alltså för säkert 9 år sen. Det kollot där jag jobbade finns fortfarande kvar men om det fortfarande är samma uttagningssätt vet jag ej.
  • Thaleia
    Analoga skrev 2012-03-13 11:28:17 följande:
    På vår skola är det också skolsköterskan som har hand om det, fast det är inte hon som "tar ut" barnen utan alla får ansöka om det.

Vet du om det är någon avgift? 
    Ja, det stod alla fritt att ansöka men man valde ut dom barn som man ansåg behövde det mest.
  • Analoga
    Thaleia skrev 2012-03-13 11:28:43 följande:
    Där jag jobbade var kollot nog kraftigt subventionerat och det var inte mycket som föräldrarna behövde betala OM dom nu betalade själva och inte soc gjorde det.

Fast det här är alltså för säkert 9 år sen. Det kollot där jag jobbade finns fortfarande kvar men om det fortfarande är samma uttagningssätt vet jag ej.
    Det du beskriver nu bekräftar vad jag tänkt på - att det är barn med spec behov som blir beviljade. Alla får söka men skolsköterskan bedömmer vilka som har rätt till det. Antagligen barn som inte får ha något kul på sommaren.

Känns inte som vi tillhör den kategorin. Hennes bästis hade visst sökt dit - men vi tycker inte att det är något för oss. Har heller aldrig själv gått på kollo. 
  • Hallonröd

Min äldste son har åkt i några år...kommit erbjudande/ansökningspapper genom skolan och det har varit gratis. Har alltid trott att det  är bara barn i familjer med försörjningstöd som får åka på kollo gratis men så är inte fallet här i allafall - för jag har aldrig haft det.
    Sen trodde jag "ok...bara barn till ensamstående föräldrar" men så är det inte heller för det är flera barn som har sammanboende föräldrar och utan försörjningsstöd som åker på kollo gratis.
    I år vet jag inte om det blir något, kanske han är för gammal - vet inte var åldersgränsen går ...vi får se men sonen har älskat de där 2 v. på kollo iallafall några somrar i rad nu Flört

• mandelblomma
    Analoga skrev 2012-03-13 11:31:16 följande:
    Det du beskriver nu bekräftar vad jag tänkt på - att det är barn med spec behov som blir beviljade. Alla får söka men skolsköterskan bedömmer vilka som har rätt till det. Antagligen barn som inte får ha något kul på sommaren.

Känns inte som vi tillhör den kategorin. Hennes bästis hade visst sökt dit - men vi tycker inte att det är något för oss. Har heller aldrig själv gått på kollo. 
    otroligt olika i olika kommuner och olika skolor i samma kommun hur skolssk tar ut eller snarare sätter en prioskala på barnen som söker.
    Man tar hänsyn till olika saker som familjesituation och ska egentligen inte vad jag vet ha så mycket att göra med egentligen vad familjen reser eller inte reser och gör.
    men som sagt...det är pinsamt godtyckligt...
Svar på tråden Skickar ni era barn på kollo på sommarlovet?