• Omorfia

Dina bästa vegetariska biffar/bullar/järpar!

Jag är inte mycket för att stå och experimentera i köket så jag efterlyser välprövade recept på vegetariska biffar/bullar/järpar. Jag tycker att det ofta är svårt att få vegetarisk färs att hålla ihop och inte bli smulig och steker jag typ bullar så tar det evigheter att få dem genomstekta. Hur gör ni andra?

Jag är lakto-ovo-vegetarian så recept som innehåller mejeriprodukter och/eller ägg är lika välkomna som helt veganska alternativ. Jag är främst intresserade av recept från scratch, dvs inte soja- eller quornfärsbaserade recept. Naturligt, gott och nyttigt ska det vara!

Ös på!

• Svar på tråden Dina bästa vegetariska biffar/bullar/järpar!
  • Mornie Alantie

1 burk kikärter (eller motsvarande mängd som man kokt själv)
    1 ägg
    1-2 msk vetemjöl
    1 msk olja
    1/2 gul lök
    kryddor

Mixa ärterna till ganska finkornigt "mjöl". Mixa löken (jag brukar ta vitlök också). Blanda kikärter, lökhack, ägg och olja. Tillsätt mjöl så att smeten blir formbar. Krydda. Jag brukar ta salt, peppar och spiskummin, men det är gott med finhackad persilja också. Forma till biffar med händerna. Stek på ganska hög värme tills de får färg. 

Man kan blanda smeten med lite kokt quinoa också men då blir det lite smuligare. Väldigt nyttigt dock! 

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Omorfia
    Mornie Alantie skrev 2012-03-13 11:57:53 följande:
    1 burk kikärter (eller motsvarande mängd som man kokt själv)
    1 ägg
    1-2 msk vetemjöl
    1 msk olja
    1/2 gul lök
    kryddor

Mixa ärterna till ganska finkornigt "mjöl". Mixa löken (jag brukar ta vitlök också). Blanda kikärter, lökhack, ägg och olja. Tillsätt mjöl så att smeten blir formbar. Krydda. Jag brukar ta salt, peppar och spiskummin, men det är gott med finhackad persilja också. Forma till biffar med händerna. Stek på ganska hög värme tills de får färg. 

Man kan blanda smeten med lite kokt quinoa också men då blir det lite smuligare. Väldigt nyttigt dock! 
    Tackar! Ska testas
  • hoppipannkakan

Jag vill med ha! :)
    Fick nån gång några vegbiffar med keso och har letat som en toka efter ett recept. Hittar bara bönbiffar :(

• Mornie Alantie
    hoppipannkakan skrev 2012-03-13 12:06:20 följande:
    Jag vill med ha! :)
    Fick nån gång några vegbiffar med keso och har letat som en toka efter ett recept. Hittar bara bönbiffar :(
    Kan det vara något sånt här du menar? 

http://grymmabella.blogg.se/2010/september/keso-och-majsplattar.html

(Inte min blogg). Jag har inte testat dem men jag har den boken och kom att tänka på det receptet.
  • hoppipannkakan
    Mornie Alantie skrev 2012-03-13 12:22:10 följande:
    Kan det vara något sånt här du menar? 

grymmabella.blogg.se/2010/september/keso-och-...

(Inte min blogg). Jag har inte testat dem men jag har den boken och kom att tänka på det receptet.
    Nått sånt, tack! :)
    Tror att de jag åt var spenat och keso och då måste det väl ha varit nått annat i med? Eller funkar ägg och mjöl som bind ihop-grejs då med tro? *matlagnings-idioten*

Hoppas på många biffrecept! :)
  • Mornie Alantie
    hoppipannkakan skrev 2012-03-13 12:27:15 följande:
    Nått sånt, tack! :)
    Tror att de jag åt var spenat och keso och då måste det väl ha varit nått annat i med? Eller funkar ägg och mjöl som bind ihop-grejs då med tro? *matlagnings-idioten*

Hoppas på många biffrecept! :)
    Du kan nog byta ut majsen mot hackad spenat. Se till att den rinner av ordentligt om du använder fryst, annars blir det vattningt. Det är bara att prova, det är så man lär sig! 
  • Omorfia
    Mornie Alantie skrev 2012-03-13 12:33:28 följande:
    Du kan nog byta ut majsen mot hackad spenat. Se till att den rinner av ordentligt om du använder fryst, annars blir det vattningt. Det är bara att prova, det är så man lär sig! 
    Det finns så många recept på nätet och jag har testat några men alltid blivit besviken. Att pröva sig fram är inte för en latmask som jag. Jag vill att någon går i god för att det blir bra
Svar på tråden Dina bästa vegetariska biffar/bullar/järpar!