• annikaloppan

Hur slutar man amma?

Min son är tre månader och har inte för avsikt att sluta amma än, men när jag ska sluta, hur gör jag då? Om jag slutar på en gång får jag ju mjölkstockning.. Kan man börja med att sluta dagamma och bara på natten kanske?

Kram

• Svar på tråden Hur slutar man amma?
  • Bellans mamma

Jag håller på att sluta amma nu och vi har gjort så att hon äter vanlig mat på dagarna och jag ammar henne på kvällen natten och tidig morgon. nu försöker vi också att hon ska ta flaskan på kvällen så hon står sig lite på natten för min mjölk är ju inte så fet längre.

• Katie

Jag slutade amma när tösa var 10 veckor. Det var inget problem, ingen stockning, inte ens spänningar i brösten!

• Xara

Vi minskade ner sakta, hoppade över ett tillfälle då och då. Det sista tillfället var ett nattmål och en natt provade jag helt enkelt att inte erbjuda bröstet när sonen vaknade. Han somnade om lika snabbt ändå och jag hade inte minsta känning i brösten efteråt (så det var nog inte så stor produktion längre... ).

• mammacatta

det ger sig, när du inte ammar så ofta så minskar produktionen. när du ger smakisar å sånt så kommer det automatiskt att bli mindre amma.
    sen när d inte blir på natten längre, eller när du ger välling iställer på kvällen så är det en bidragande minskning åxå.

men tvärsluta inte, minska under en vecka eller så istället om du vill att d ska gå fort - då har du eliminerat risken för stockning.
    (mjölk produceras lika mycket varje gång som den senaste matningen - logiskt )

• Katie

Glömde säga..

Min tös blev förkyld och ville inte ta bröstet. Så jag slutade på en gång, trappade inte ens ner..

Svar på tråden Hur slutar man amma?