• bebis maj 12

Autistiska barn som äter DÅLIGT (ensidig kost)..tips och råd tack!!

Jag har en son på 2 år och 10 mån som slutade äta när han fyllde 2 år...vi har vart hos dietist,psykolog,logoped och läkare smat bvc. Han pratar inga ord än och han stimmar...vi är ganska säker på att han har någon grad av autism.

Innan han fyllde 2 år så åt han allt och bra..men över en dag förändrades allt.Han slutade äta,eller det enda han åt va fisk på barnmatsburk samt hårdmackor...sen slutades den maten att tillverkas och vi lyckades få i honom pannkaka ist...Så nu äter han bara pannkaka,hårdbröd med smör samt godis och chips och fikabröd.
    Detta börjar bli såå jobbigt..vi va till läkaren igår och tog prover för järn,b 12,folsyra,ämnesomsättning och gluten (läkaren sa att han va inte glutenallergiker eftersom han lever på pannkaka och går upp i vikt)

Skulle vilja veta hur ni har det med era barn..hur har ni fått dom att våga äta annan mat ...

Min son ska dessutom matas framför tv:n,annars äter han inte...
    De är väl en sak när dom börjar förstå att han kanske kan få ngt gott om han bara provar någon mat först,men min kille är för liten för det och han skulle inte förstå en sån uppmaning. 

Ibland vägrar han även pannkaka..tycker det känns jobbigt att han ska leva på mackor...       

Mamma till Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10
  • Svar på tråden Autistiska barn som äter DÅLIGT (ensidig kost)..tips och råd tack!!
  • Sweet life

Vi har kommit fram att det som hon vill ha för stunden är det vi ger. Det går inte att försöka med andra saker än de hon gillar för då låser det sig totalt och inte ens det går ner...

Självklart erbjuder vi, men är det nej så slutar vi och trugar inte... Men det är sååå frustrerande!

• bebis maj 12
    Sweet life skrev 2012-03-13 13:31:13 följande:
    Vi har kommit fram att det som hon vill ha för stunden är det vi ger. Det går inte att försöka med andra saker än de hon gillar för då låser det sig totalt och inte ens det går ner...

Självklart erbjuder vi, men är det nej så slutar vi och trugar inte... Men det är sååå frustrerande!

Hur gammal är din dotter? Hur länge har hon krånglat med maten?
    Vad äter hon?
    Min son vill bara ha riktigt ljusa pannkakor,annars äter han inte ens det..sen äter han bara ett lagat mål mat per dag...
    Vissa dagar bara gråter jag...min man slutade ens försöka ge honom mat efter han började krångla..vi har även en son på 2 år,som tur va äter allt..han har absolut inte visat ngr tecken på autism..sen kommer det en till liten kille i maj...

Har din dotter fått en diagnos? Vi ska på barn-hab så fort vi fått en tid dit,vilket är typ 3 månader bort...     
  • Sweet life
    bebis maj 12 skrev 2012-03-13 14:24:29 följande:
    Hur gammal är din dotter? Hur länge har hon krånglat med maten?
    Vad äter hon?
    Min son vill bara ha riktigt ljusa pannkakor,annars äter han inte ens det..sen äter han bara ett lagat mål mat per dag...
    Vissa dagar bara gråter jag...min man slutade ens försöka ge honom mat efter han började krångla..vi har även en son på 2 år,som tur va äter allt..han har absolut inte visat ngr tecken på autism..sen kommer det en till liten kille i maj...

Har din dotter fått en diagnos? Vi ska på barn-hab så fort vi fått en tid dit,vilket är typ 3 månader bort...     
    Det är min bonusdotter och hon är nyss fyllda 4 år. Just nu äter hon kokt ris, kokt spagetti, felix delikatessköttbullar, pommes och bea, ostekt blodpudding... Så visst, vi har saker att välja på. Men maten för resterande av familjen blir ju väldigt ensidig....
  • Sweet life

Hon fick sin diagnos innan jul. Autism men av en "mildare" modell enligt BUP. I vissa situationer tänker man inte alls på det. I andra är det så uppenbart..

• Boel1

Har en son med autism. Han äter ensidigt, kanske lite mer olika saker än det din son äter, men ensidigt är det.
     Det går inte att truga och tvinga, man kan servera och försöka och bjuda, och ibland går det ner något nytt.
     Ett tips jag har fått är att ta fram något som är likt det andra han äter i färg eller form, eller konsistens. Lägga en liten bit av det på en tallrik bredvid, och så visa en belöning han får om han smakar. Säger han nej tar jag bort det på en gång. Ska tillägga att min son är 8 år nu, han började förstå det här med belöning när han var kanske 6 år...
     Men ta fram något som är likt det han äter och ha det vid sidan om. Tycker han om smörgås kan du ta fram en liten bit smörgås med ost varje gång han äter, men fråga inte ens om han vill äta, låt den bara ligga där en stund. Min son är periodare - ett tag åt han bara pan-pizza, nu är det potatisbullar och fiskpinnar som gäller...
     Så visa och servera annat, kanske på en tallrik bredvid. Men om det är nej så är det nej, då är det ingen idé att truga mer.
     Sen har en läkare sagt till mig att så länge de inte bara äter kex och saft så är det ingen fara, och jag ser ju att han går upp i vikt och mår bra så då får det vara som det är! Extra ägg i pannkakan är också ett tips!

• Tant Prysselius

Gör inte maten till en strid. Har själv en mycket smal matvägrare (dock inte med autism) och vet hur svårt det är att inte tjata och hålla på, men det blir oftast faktiskt bara värre om jag tjatar. Försök sen få det han äter att vara så nyttigt det går. Extra ägg i pannkakan. Finriv lite morot och ha i pyttelite första gången och öka sen lite för varje gång. 

Baka eget fikabröd, ta i lite mindre socker, blanda i lite grövre mjöl och gör t ex en äpplekaka. När ni har mys vid tvn med chips, ta även fram fint skurna grönsaker och dip. Gör ingen sak av det, visa bara att NI tycker om det. En dag kanske han smakar. Tycker han om frukt så se till att alltid ha ett fruktfat med olika sorter som han kan ta av. 

• Ållebålle

Jag har en son på 7 år med Downs syndrom, som har ätovilja. Han åt jättebra när han var liten, sedan ville han helt plötsligt bara ha pannkaka och när han tröttnat på det gick han över till pasta. Nu har han i ca 3-4 år bara ätit yoghurt, kräm, pepparkakor, chokladbitar och näringsdrycker. Vi har mått väldigt dåligt av att han inte velat ha något annat och aldrig äter varm mat. Tillslut fick vi komma till Uppsala och Folke Bernadottes Habilitering. De har ett matlag som jobbar med ätovilja. Vi var där i 14 dagar och vår son och vi fick lära oss mycket om mat och ätandet. Vi fick lära oss hur vi ska jobba med vår son, för att få honom att prova ny mat och att äta själv. Han vill också bli matad framför tv´n. Det bästa var ändå att en dietist räknade på vad han får i sig, på en dag. Vi fick göra ett matschema under några dagar och där skulle man ta upp allt, till och med om han bara slickade på något. Det var en otrolig lättnad för oss att få veta att han klarar sig bra på det han äter och man kan slippa känna sig stressad vid måltiderna. Vi fick kämpa länge innan vi fick näringsdrycker till honom, för han följde sin kurva fint tyckte läkaren. Jag tycker ni ska göra ett matschema och lämna till en dietist, så ni får veta att han får i sig allt han behöver. Han kanske också behöver näringsdrycker.

• bebis maj 12
    Ållebålle skrev 2012-03-13 15:43:04 följande:
    Jag har en son på 7 år med Downs syndrom, som har ätovilja. Han åt jättebra när han var liten, sedan ville han helt plötsligt bara ha pannkaka och när han tröttnat på det gick han över till pasta. Nu har han i ca 3-4 år bara ätit yoghurt, kräm, pepparkakor, chokladbitar och näringsdrycker. Vi har mått väldigt dåligt av att han inte velat ha något annat och aldrig äter varm mat. Tillslut fick vi komma till Uppsala och Folke Bernadottes Habilitering. De har ett matlag som jobbar med ätovilja. Vi var där i 14 dagar och vår son och vi fick lära oss mycket om mat och ätandet. Vi fick lära oss hur vi ska jobba med vår son, för att få honom att prova ny mat och att äta själv. Han vill också bli matad framför tv´n. Det bästa var ändå att en dietist räknade på vad han får i sig, på en dag. Vi fick göra ett matschema under några dagar och där skulle man ta upp allt, till och med om han bara slickade på något. Det var en otrolig lättnad för oss att få veta att han klarar sig bra på det han äter och man kan slippa känna sig stressad vid måltiderna. Vi fick kämpa länge innan vi fick näringsdrycker till honom, för han följde sin kurva fint tyckte läkaren. Jag tycker ni ska göra ett matschema och lämna till en dietist, så ni får veta att han får i sig allt han behöver. Han kanske också behöver näringsdrycker.

Vi har gått hos dietist och lämnat matschema.....han får i sig och går upp i vikt,,är mer orolig för att han får vitaminbrist...näringsdryckerna går absolut inte att få i honom..
  • Ållebålle

Tråkigt att han inte gillar näringsdryckerna. Elliot har provat massor av olika, men har nu fastnat för Adderas klara drycker. Dricker han dem vet man att han får i sig det han behöver. Vi får även i honom Eskimå Kids, som är Omega 3 och lite andra nyttigheter. Håller tummarna för er och att det ska lösa sig på något sätt, för det är inte roligt att gå och oroa sig.

Svar på tråden Autistiska barn som äter DÅLIGT (ensidig kost)..tips och råd tack!!