• radwanska

Skydda husdjur mot all fara eller ej?

Vår katt gillar att vara på balkongen. Balkongen har skyddsnät men det är inte heltäckande, utan täcker endast upp till det meterhöga räcket. Ibland går katten på räcket. Katten kan alltså teoretiskt sett ramla ner från tredje våningen. Dock känns det som att risken är minimal att den ska göra det. Katter har utmärkt balanssinne och syn och den förstår ju att den är högt ovanför mark. 

Jag tycker om katten mycket och jag skulle bli förkrossad om katten verkligen skulle ramla ner. Men det som sker, det sker. Livet är förenat med risk. Jag har valet att aldrig låta katten gå ut på balkongen men den vill så gärna gå ut där. Jag tycker också det är trevlig gemenskap när jag och katten är på balkongen. Jag har inte valet att näta in hela balkongen för det är inte min balkong. Dessutom skulle det kännas som att sitta i en fågelbur, inte samma frihetskänsla.

Tycker ni att det är etiskt fel av mig att låta katten vara på balkongen? Om katten skulle ramla och skada sig, är det mitt fel som lät katten gå ut på balkongen? Är det kattens fel som tappade balansen? Eller är det ingens fel, bara slumpen/ödet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 14:02
    Vi bor inte i Sverige så vad svensk lag säger om innätade balkonger behöver inte diskuteras mer. Jag tänkte främst på en mer etisk/moralisk diskussion.

• Svar på tråden Skydda husdjur mot all fara eller ej?
  • eulalian

Över andra våningen är det numer lag på att det ska vara innätat så husdjur inte kan ramla ner. Svärmors katt ramlade faktiskt ner från 5e :p klarade sej utan skador dock..

• Majsan70

Det är ju ditt fel som släpper ut katten på en balkong som inte är skyddad som den enligt lag skall vara om man skall ha katten där.

Det finns en benämning hos veterinärerna för katter som trillar ner från balkongen och fönster. "Flygande katter", och detta fenom ökar dramatiskt under vår o sommar just för att folk slarvar.

• Mamma1106

Vi  har helingallrat för vår katt, tycker det är säkrast, plus att de tär lag på det numera. Tycker du ska helingallra för det är såklart katten ska få vara på balkongen om ni har en sådan.

• eulalian

Vi har oxå nätat in hela. Så vi kan tryggt lämna dörren öppen när det är varmt och vi åker hemifrån :)

• Kinya

Jag tycker att det är okunnigt av dig att låta katten vara på balkongen utan innätning.

Du tänker förstås att katter har bra balanssinne. Visst, det har de. Men, vad händer om katten är uppe i ett träd och promenerar på en gren och helt plötsligt tappar balansen (inget balanssinne är perfekt och felfritt)? Jo, katten borrar in klorna i trädgrenen och klättrar upp igen och ingen skada skedd. Vad händer om en katt tappar balansen när den promenerar på ett balkongräcke av metall? Jo, den försöker borra in klorna i räcket (den förstår ju inte på förhand att det inte kommer att gå) och sen trillar den ner.

Dessutom är det lag på att man inte får ha katter på balkonger utan innätning om balkongen är mer än 5 meter från marken.

• radwanska

Jag vet att lagen säger så, men om vi sätter den åt sidan och bara pratar ur moralisk/etisk aspekt?

Vi bor för övrigt inte i Sverige så vad Sveriges lag säger är orelevant. Nu vet jag inte vad lagen säger här så vi behöver inte gå in på vart vi bor, men jag var intresserad av lite mer filosofiska argument, inte hur det måste vara enligt lag.

Kinya skrev 2012-03-13 13:46:11 följande:
    Jag tycker att det är okunnigt av dig att låta katten vara på balkongen utan innätning.

Du tänker förstås att katter har bra balanssinne. Visst, det har de. Men, vad händer om katten är uppe i ett träd och promenerar på en gren och helt plötsligt tappar balansen (inget balanssinne är perfekt och felfritt)? Jo, katten borrar in klorna i trädgrenen och klättrar upp igen och ingen skada skedd. Vad händer om en katt tappar balansen när den promenerar på ett balkongräcke av metall? Jo, den försöker borra in klorna i räcket (den förstår ju inte på förhand att det inte kommer att gå) och sen trillar den ner.

Dessutom är det lag på att man inte får ha katter på balkonger utan innätning om balkongen är mer än 5 meter från marken.
    Detta var intressant, stycket om att katten inte kan borra in klorna i metallen. Det är sant. Kattens säkerhet hänger alltså verkligen här på att den inte får tappa balansen från första början. Men är det mitt fel om katten ramlar? Det är ju kattens fria vilja att gå just där.
  • solis ortus
    radwanska skrev 2012-03-13 13:59:46 följande:
    Jag vet att lagen säger så, men om vi sätter den åt sidan och bara pratar ur moralisk/etisk aspekt?

Vi bor för övrigt inte i Sverige så vad Sveriges lag säger är orelevant. Nu vet jag inte vad lagen säger här så vi behöver inte gå in på vart vi bor, men jag var intresserad av lite mer filosofiska argument, inte hur det måste vara enligt lag.

Detta var intressant, stycket om att katten inte kan borra in klorna i metallen. Det är sant. Kattens säkerhet hänger alltså verkligen här på att den inte får tappa balansen från första början. Men är det mitt fel om katten ramlar? Det är ju kattens fria vilja att gå just där.
    UPPDATERA då trådstarten med att det inte gäller  Sverige
  • radwanska
    Mamma1106 skrev 2012-03-13 13:39:09 följande:
    Vi  har helingallrat för vår katt, tycker det är säkrast, plus att de tär lag på det numera. Tycker du ska helingallra för det är såklart katten ska få vara på balkongen om ni har en sådan.
    Wow, det låter helt otroligt att den klarade sig utan skador! Tänk vad katter är mjuka och lätta i kroppen. Men den måste ha haft mycket tur också.
  • Majsan70

Om jag bortser från lagen då eftersom ni inte bor här så är det fortfarande DITT fel!
  • Kinya

Men kattens hälsa och välbefinnande är ditt ansvar då du tagit dig an katten. Katten kan inte förstå att den inte kan borra in klorna i metallen och den tycker därför att det är en mycket lämplig promenadväg. Du som människa förstår att katten inte kan borra in klorna i matellen och bör därför vidta åtgärder så att katten inte kan trilla ner. Katten förstår inte bättre, men det gör du.
Svar på tråden Skydda husdjur mot all fara eller ej?