• Emilia1983

    Trombyl- och fragminbehandling under graviditet

    Hej alla föräldrar!
    Vår son förlöstes med kejsarsnitt i vecka 25 endast 442 gram lätt. Han var nästan 50% tillväxthämmad.
    Det är sagt att jag måste äta T.Trombyl och ta Fragminsprutor från tidig vecka i nästa graviditet, eftersom det fanns proppar i moderkakan när jag var gravid med vår son. Jag hade inte havandeskapsförgiftning utan mådde bra. Det var sonen som led, eftersom propparna i moderkakan gjorde att flödet i navelsträngen blev jättedåligt. Varför propparna bildades vet jag inte.
    Nu undrar jag om det är någon här inne som haft denna behandling under en graviditet, pga samma problem under första graviditeten? Jag undrar om det fungerade eller om risken att nästa barn också blir lika tillväxthämmat är stor? Vi drömmer om ett syskon till vårt barn, men är så rädda att samma sak ska hända igen. Känns inte som att man skulle klara det...
    Jättetacksam för svar!

  • Svar på tråden Trombyl- och fragminbehandling under graviditet
  • DarlingMother

    Jag har gått under behandling med Fragmin och Trombyl pga blodproppar i moderkakan, fick missfall tre gånger innan dess. Nu är jag gravid igen men tar bara Fragmin men i högre dos då jag fick blodpropp i lungan i v 8.
    Vår dotter som jag tog Fragmin och Trombyl under grav. föddes i vecka 39 och hon var en normal stor bebis både längd och vikt!

    Mitt råd till dig är att lita på läkarna, ta chansen! Lycka till!

  • Emilia1983
    DarlingMother skrev 2012-03-13 14:46:29 följande:
    Jag har gått under behandling med Fragmin och Trombyl pga blodproppar i moderkakan, fick missfall tre gånger innan dess. Nu är jag gravid igen men tar bara Fragmin men i högre dos då jag fick blodpropp i lungan i v 8.
    Vår dotter som jag tog Fragmin och Trombyl under grav. föddes i vecka 39 och hon var en normal stor bebis både längd och vikt!

    Mitt råd till dig är att lita på läkarna, ta chansen! Lycka till!
    Tack så mycket för ditt svar!
    Jag vill ju tro att behandlingen fungerar. Problemet är att den läkare vi pratat med om detta gav väldigt lite hopp till att behandlingen skulle fungera så bra att barnet inte skulle bli tillväxthämmat. Hon uttryckte sig typ som att barnet bara skulle kunna bli lite mindre tillväxthämmat med behandling, men det gav föga tröst eftersom sonen var så himla liten. Finns ju inte så mycket forskning inom området, så jag vet inte om det var därför hon inte vågade säga mer.
    Ju fler jag hör om, som det gått bra för, desto mer lovande känns det:)
    Lycka till med din nuvarande graviditet!
  • Emilia1983

    Är det inga fler som fått sådan behandling under en graviditet? Jag kanske har skrivit i fel forum, men jag tyckte inte att det fanns något annat som passade heller...

  • Min älskade dotter

    Jag kommer stå under sådan behandling vid nästa graviditet. Dottern föddes v. 32+2 och vägde endast 865 gram. Läkarna kan inte säga om behandlingen kommer att hjälpa.. Började äta trombyl sent i förra graviditeten då flödet började bli dåligt men det hjälpte inte. Men kanske att det kan hjälpa om jag börjar äta det tidigt vid nästa graviditet. Men man är såklart jätterädd att samma sak ska hända igen... 

  • trolltjejen

    Jag tog fragminsprutor under min graviditet p.g.a att jag har ökad risk för att få blodpropp (arvsanlag). Detta gick hur bra som hellst,

    Sedan fick jag även havandeskapsförgiftning, men det hade ju inget med fragminsprutorna att göra. Jag fick också proppar i moderkakan och min dotter var tillväxthämmad. Detta sa dom att det berodde på havandskapsförgiftningen. Hon föddes i v 31 och vägde 1 kg.

    I alla fall, så sa läkaren att om jag blev gravid igen (vilket jag avstått från), så skulle jag få både trombyl och fragminsprutor. Hon sa också att antagligen hade fragminsprutorna skyddat mitt barn lite. För hade jag inte tagit dom kanske hon hade blivit ännu mer tillväxthämmad.     

  • Emilia1983
    Min älskade dotter skrev 2012-03-21 08:17:49 följande:
    Jag kommer stå under sådan behandling vid nästa graviditet. Dottern föddes v. 32+2 och vägde endast 865 gram. Läkarna kan inte säga om behandlingen kommer att hjälpa.. Började äta trombyl sent i förra graviditeten då flödet började bli dåligt men det hjälpte inte. Men kanske att det kan hjälpa om jag börjar äta det tidigt vid nästa graviditet. Men man är såklart jätterädd att samma sak ska hända igen... 
    Ja, man är ju verkligen  livrädd för att samma sak ska hända igen! Speciellt eftersom den enda läkare vi pratat med här i Sundsvall verkade skeptisk... Dock var de två läkare jag pratat med i Linköping och i Umeå väldigt positiva, så det är svårt att veta vem man ska lita på!
    Jag har i alla fall bett en annan läkare på kvinnokliniken här att ringa upp mig, så får vi se vad han säger...
  • Emilia1983
    trolltjejen skrev 2012-03-21 12:48:04 följande:
    Jag tog fragminsprutor under min graviditet p.g.a att jag har ökad risk för att få blodpropp (arvsanlag). Detta gick hur bra som hellst,

    Sedan fick jag även havandeskapsförgiftning, men det hade ju inget med fragminsprutorna att göra. Jag fick också proppar i moderkakan och min dotter var tillväxthämmad. Detta sa dom att det berodde på havandskapsförgiftningen. Hon föddes i v 31 och vägde 1 kg.

    I alla fall, så sa läkaren att om jag blev gravid igen (vilket jag avstått från), så skulle jag få både trombyl och fragminsprutor. Hon sa också att antagligen hade fragminsprutorna skyddat mitt barn lite. För hade jag inte tagit dom kanske hon hade blivit ännu mer tillväxthämmad.     
    Okej.. Tog du Fragmin under hela graviditeten då?
    Visst kan man få denna behandling (både Trombyl och Fragmin), som förebyggande mot havandeskapsförgiftning också?
  • 08 i Skåne

    Mitt första barn föddes tillväxthämmad -35% i v. 32, hade jättedåligt flöde i navelsträngen och proppar i moderkakan. När jag skrevs ut från BB, fick jag besked om att kontakta Spec MVC direkt vid ev. ny graviditet.

    När jag blev gravid med barn nr 2 (och även nr. 3) fick jag trombyl från vecka 7 och gick hos Spec MVC med jämna mellanrum. Allt gick fint och de är födda i v. 39 respektive 38. Jag fick sluta med trombyl när det var c.a 4 veckor kvar till BF.

  • Cao84

    Första barnet föddes i v 28+5 pga dåligt flöde i navelsträngen, var ca 30% tillväxthämmad (974 g), hade också massa proppar i moderkakan. Har tagit blodprov som visar att jag har en större risk för proppar ärftligt men de vet inte om det beror på det ändå. Åt trombyl vid andra graviditeten och han föddes i v 37 och vägde över 3 kg. Gick på ultraljud för koll av flöden och tillväxt varannan vecka fr v 24 och framåt. Var väldigt nervös över att behöva gå igenom samma sak som första gången så det var skönt att de hade koll på mig. Lycka till!

  • klaramamma

    Jag har haft samma problem, är oxå lovad trombyl från v. 8 och tul från v. 24 vid en ev. Nästa graviditet .
    Cao84; tror vi pratat innan i någon tråd, vad härligt att det funkade så bra! Över 3 kilo är inte illa alls ger hopp!

  • Stumpan84

    Hade blodproppar med första barnet så jag äter trombyl med andra och nu även med tredje barnet och det funkade super på mig med andra barnet. Fick även ul och blodflödeskontroll en gång i månaden från och med vecka 25 och kände att dom hade noga koll på mig. Under min förlossning var jag livrädd föratt hjärtljude skulle sjunka under värkarbetet så sköterskorna kom och kollade ofta bara för att hålla mig lugn. Tror det kommer gå bra vännen

  • Emilia1983

    Men åå, vad mycket fina svar jag fått! TACK så himla mycket!!! Jätteskönt att det gått så bra för så många. Jag har även varit i kontakt med en annan läkare från kvinnokliniken, än den vi pratade med först. Den jag pratade med nu var betydligt mer positiv! Det känns lite ljusare och mer hoppfullt nu:)
    Återigen, tack för att ni delat med er av era erfarenheter!

  • trolltjejen
    Emilia1983 skrev 2012-03-21 16:04:40 följande:
    Okej.. Tog du Fragmin under hela graviditeten då?
    Visst kan man få denna behandling (både Trombyl och Fragmin), som förebyggande mot havandeskapsförgiftning också?

    Ja, jag tog fragmin under hela graviditeten p.g.a. att jag själv har stor risk att få blodpropp. Under graviditeten blir ju dessutom risken större för alla. 

    Min läkare sa att om jag skulle bli gravid igen så skulle jag få både. Men det var inte för att risken att få havandeskapsförgiftning skulle bli mindre, för det kunde dom inte påverka. Det var snarare så att om jag skulle få havandeskapsförgifning, så är risken för blodproppar i moderkakan mindre om man äter trombyl. Havandeskapsförgiftning ökar också risken för blodpropp. Så trombylen gör att barnet klarar sig bättre, dvs blir inte lika tillväxthämmad om man slipper propparna.
  • idape

    Hur fick ni reda på att ni behövde trombyl?
    Hur ser läkaren det?
    Jag gör en missfallsutredning nu, men har bara tagit massa blodprovsrör och ett vul och det ser bra ut än så länge. Kollar han automatiskt om jag behöver trombyl eller ska jag säga nåt? Hur kollar han det? 

Svar på tråden Trombyl- och fragminbehandling under graviditet