• Anonym (igen!)

Mjölksyra förstör min träning! Ge mig råååd!

Helt slut, mina ben är som kokt spagetti just nu men har ändå inte svettats mycket alls!
    Jag tänkte att "Nu jävlar nu ska jag greja det här" Men väl uppe på maskinen så kommer mjölksyran, efter några minuter (max 2 min) Och det var precis det som hindrade mig igår också!

Vad jag vill uppnå är att svettas, kan det vara så jävla svårt?? Men nu hinner jag inte för mjölksyran sätter igång i benen..

Tips, någon?

• Svar på tråden Mjölksyra förstör min träning! Ge mig råååd!
  • Anonym (träna)

Det är nog bara att fortsätta träna, tänker jag. Kanske går du ut för hårt i början, om du värmer upp en stund innan du ökar tempot kanske det går bättre?

• Anonym (igen!)
    Anonym (träna) skrev 2012-03-13 15:36:05 följande:
    Det är nog bara att fortsätta träna, tänker jag. Kanske går du ut för hårt i början, om du värmer upp en stund innan du ökar tempot kanske det går bättre?
    Okej, men det går fruktansvärt segt! Jag hoppas innerligt att det försvinner av sig själv men ja.. Jag vet inte
  • Anonym (igen!)

Kan tillägga att jag är nybörjare med.. Började träna första gången igår och det var mjölksyran som förstörde där med.

• Tom Araya
    Anonym (igen!) skrev 2012-03-13 15:40:20 följande:
    Okej, men det går fruktansvärt segt! Jag hoppas innerligt att det försvinner av sig själv men ja.. Jag vet inte
    Musklernas uthållighet är tydligen sämre än konditionen. Träning är lösningen på det, mycket styrketräning.
  • Anonym (träna)

Ta det lite lugnare bara så är jag säker på att det går bra. Kanske har du mer kondition än muskler eller nåt, vilket kan vara frustrerande. Men är man nybörjare så är man, det finns nog inga genvägar. 

• Anonym (igen!)

Okej, usch vad jobbigt att vänta.. Får börja göra situps som kompensation.

• Eleonor01

Mjölksyran kommer tidigare när man är otränad. Mjölksyretröskeln brukar ligga på 90 % av din Maxkapasitet. Sänk tempot å känn efter mer. När du känner att den e påväg så slå av på tempot men stanna inte. Mjölksyra är slagg produkter som musklerna producerar. När du känner mjölksyran så e det musklerna som ej kan ta hand om den för du anstränger dig för mycket. Fortsätt dock med lägre belastning så musklerna har en chans att återhämta sig. När man tränar intervall så kör man på 80 % å vid kortare intervaller ger man mer Mao pushar tröskeln men det krävs att man känner sim kropp väl. Sänk tempot! Hoppas detta hjälper dug lite. Lycka till

• Anonym

Låter som att du får mjölksyra väldigt tidigt.

Kör du på med jättehög intensitet direkt? Testa i så fall med ordentlig uppvärmning. Kör inte så hårt.

Mjölksyra får man när kroppen jobbar i en intensitet där den inte hinner få syre till musklerna i den takt som behövs.

Mjölksyran kommer senare ju bättre kondition man har. Och man kan också träna sin "mjölksyratålighet", det är mer en typ av mental träning där man tränar med massa mjölksyra för att helt enkelt vänja sig vid känslan. Elitidrottare är så illa tvungna att vara bra på detta, annars lär de inte ha blivit elit till att börja med... De spränger mjölksyratröskeln rätt fort och biter sedan ihop och fortsätter ändå. I alla fall inom konditionsidrotter

Hur vältränad är du? Vad gör du för träning (vilken typ av maskin?). Ett bra tips är att jobba i intervaller. Om du måste börja med att köra i 1 min, sedan vila i 1 min innan du kan köra vidare - so be it.

Har du någon koll på din puls när du tränar? När jag tränar "lågintensiv" träning så vill jag hålla mig runt 130 i puls. Den träningen kan jag hålla på med i många timmar, och jag kommer definitivt hinna bli svettig. Upp till 160 i puls klarar jag också under ganska lång tid, utan att få mjölksyra. Ligger jag runt 180 och balanserar så är det tävlingstempo för mig, intensivt för mig som måste hålla en viss skärpa samtidigt som jag tävlar. Då balanserar jag på mjölksyratröskeln, och i de 40-90 minuter som jag kommer tävla, beroende på distans, så kommer jag få mjölksyrakänning och då hantera det genom att stå ut eller slå av på takten.

• Anonym (igen!)
    Eleonor01 skrev 2012-03-13 15:47:43 följande:
    Mjölksyran kommer tidigare när man är otränad. Mjölksyretröskeln brukar ligga på 90 % av din Maxkapasitet. Sänk tempot å känn efter mer. När du känner att den e påväg så slå av på tempot men stanna inte. Mjölksyra är slagg produkter som musklerna producerar. När du känner mjölksyran så e det musklerna som ej kan ta hand om den för du anstränger dig för mycket. Fortsätt dock med lägre belastning så musklerna har en chans att återhämta sig. När man tränar intervall så kör man på 80 % å vid kortare intervaller ger man mer Mao pushar tröskeln men det krävs att man känner sim kropp väl. Sänk tempot! Hoppas detta hjälper dug lite. Lycka till
    Tack för tipset, jag gjorde så idag att jag körde på som vanligt.. Sen kom då mjölksyran hux flux från ingenstans. Jag vilade i ca 15 sek. Fortsatte igen 1 minut, mjölksyran kom tillbaka, vilade igen, fortsatte igen etc etc..

Kul träning va? Verkligen inte, så frustrerande. Hann inte ens svettas!

Men jag ska köra lugnare med träningen, undrar bara hur fasen det ska gå till  när man tränar på en crosstrainer..?
  • Anonym (igen!)
    Anonym skrev 2012-03-13 15:49:27 följande:
    Låter som att du får mjölksyra väldigt tidigt.

Kör du på med jättehög intensitet direkt? Testa i så fall med ordentlig uppvärmning. Kör inte så hårt.

Mjölksyra får man när kroppen jobbar i en intensitet där den inte hinner få syre till musklerna i den takt som behövs.

Mjölksyran kommer senare ju bättre kondition man har. Och man kan också träna sin "mjölksyratålighet", det är mer en typ av mental träning där man tränar med massa mjölksyra för att helt enkelt vänja sig vid känslan. Elitidrottare är så illa tvungna att vara bra på detta, annars lär de inte ha blivit elit till att börja med... De spränger mjölksyratröskeln rätt fort och biter sedan ihop och fortsätter ändå. I alla fall inom konditionsidrotter

Hur vältränad är du? Vad gör du för träning (vilken typ av maskin?). Ett bra tips är att jobba i intervaller. Om du måste börja med att köra i 1 min, sedan vila i 1 min innan du kan köra vidare - so be it.

Har du någon koll på din puls när du tränar? När jag tränar "lågintensiv" träning så vill jag hålla mig runt 130 i puls. Den träningen kan jag hålla på med i många timmar, och jag kommer definitivt hinna bli svettig. Upp till 160 i puls klarar jag också under ganska lång tid, utan att få mjölksyra. Ligger jag runt 180 och balanserar så är det tävlingstempo för mig, intensivt för mig som måste hålla en viss skärpa samtidigt som jag tävlar. Då balanserar jag på mjölksyratröskeln, och i de 40-90 minuter som jag kommer tävla, beroende på distans, så kommer jag få mjölksyrakänning och då hantera det genom att stå ut eller slå av på takten.
    Okej, jag måste ha gått på stenhårt även fast det inte kändes så? Känner mig som en elit de få minuter jag kan träna.
    Åh herregud. Det lät inge spännande. Spränga mjölksyretröskeln?

Jag är nybörjare. Började träna på crosstrainern igår , har några kilos övervikt (ca 10) Men ser mig inte själv som fet tack vare att fläsket har fördelat sig väldigt bra i kroppen

Nej, ingen pulsmätare har jag, kanske bör införskaffas?
    Jag vill mer än gärna bli svettig det är så jäkla skönt! Man känner sig jäkligt duktig, vill gärna inte börja ogilla denna crosstrainern heller utan kämpa på och tänka positivt.
Svar på tråden Mjölksyra förstör min träning! Ge mig råååd!