Mat vid diarré?
Finns det något bra husmors-tips på hur man får en lös mage normal igen?
Det gäller en 1-åring.
På bvc säger dom att jag ska ge henne vanlig mat, men hon har liksom ingen aptit direkt...
Finns det något bra husmors-tips på hur man får en lös mage normal igen?
Det gäller en 1-åring.
På bvc säger dom att jag ska ge henne vanlig mat, men hon har liksom ingen aptit direkt...
mosad banan är stoppande, saltepinnar för dem binder vattnet, äpple riven på glasskiva, kycklingbuljong, gör purée av marikeks banan och lite bubbelvatten, det hjälper utmärkt
Ok, kan blåbärssoppa var något att testa?
Ok, kan blåbärssoppa var något att testa?
Vitt bröd, skorpor, hårt bröd och ris är också stoppande. Dricker hon välling så ge henne majsvälling - det är skonsamt och bra för magen. Morotspuré eller morotssoppa är också bra (kanske inte så gott men effektivt)
Banan och blåbär kan ha motsatt effekt - en del blir hårda och en del lösa så det gäller att prova sig fram.
Yes, jag har gett henne majsvälling sedan i lördags, så där är jag med på noterna. Testade även morotspuré men det spottades ut!
Jag förstår att hon spottade ut morotspurén. Vet att jag fick det när jag var rejält magsjuk som barn (dock var jag väl runt 10 år eller så) och det var riktigt vidrigt.
Försök få i henne smörgåsar - rostade om hon gillar det. Och så är det ju viktigt med vätska. Du kanske kan prova ge henne Proviva. Jag har gett mina pojkar proviva och/eller Sempers magdroppar när deras magar varit i obalans och det har ordnat upp sig på nån dag då.
Som sagt - vätska är ju det viktigaste. Och så lite lagom salt.
Barn kan få diarré av för lite fett också, så rejält med smör på den rostade frallan eller smörgåsrånet. Allt för söt dryck (tex läsk) förvärrar diarrén, utspädd äppeljuce tex är bra. Aldrig lightdrycker - de förvärrar diarrén!