• Anonym

"Hur är det? Du ser så trött ut!" sa chefen

Hade ett arbetsplatsmöte idag. Jag tog mod till mig och ställde frågor och gav synpunkter. Höll mig alert i 4 timmar och kände mig stolt över mig själv då jag brukar vara blyg och tyst.

När mötet var slut och jag kände mig glad och skulle hämta sonen på dagis kommer chefen fram till mig och säger "Du ursäkta men hur är det med dig egentligen? Du ser så himla trött ut!". Jag blev helt ställd då jag kände mig hur pigg som helst. Hennes (chefens) assistent slöt upp vid vår sida och sa "Ja du ser verkligen trött ut!" och chefen fortsatte "Har du sovit dåligt inatt?"

Jag har inte sovit dåligt utan känner mig på topp rent fysiskt. Utvilad och pigg. Dessa kommentarer från chefen och hennes "assistent" gjorde mig ganska nedstämd. Jag sa att jag kände mig pigg men att jag möjligtvis sovit dåligt inatt (kände jag var tvungen att komma med någon förklaring).

Jag har bara arbetat två månader på detta ställe och jag och chefen känner inte varandra så bra än. Nu är jag rädd att hon kommer älta min hälsa, kalla in mig på kontoret ideligen angående min "trötthet" och att hon tror att jag håller på att braka ihop eller nåt.

Jag har aldrig fått denna kommentar och känner mig nertryckt av den.

Tips på hur jag kan förhålla mig till detta för att inte känna mig så nedtryckt?

• Svar på tråden "Hur är det? Du ser så trött ut!" sa chefen
  • Anonym

Du kan väl ta det som omtanke om en ny medarbetare. Kanske ett försök att komma lite närmare och få dig att känna dig okej med att dela med dig om det skulle vara något. 

• Soltussen

Du behöver kanske inte läsa in så mycket i det hela, min chef har sagt det till mig flera gånger, har aldrig lett till några uppföljningssamtal. Har svarat eller skojar bort det, brukar inte vara annat än omtanke. Typiskt för mig är att det brukar hända just när jag har fått sova ut och känner mig på topp, då brukar jag se tröttare ut än någonsin!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-13 18:28:14 följande:
    Du kan väl ta det som omtanke om en ny medarbetare. Kanske ett försök att komma lite närmare och få dig att känna dig okej med att dela med dig om det skulle vara något. 
    konstigt hur hon som talar om vikten av rätt bemötande osv tror att ett sådant här bemötande är okej... tror inte någon blir stärkt av att få höra att man ser trött ut
  • Anonym

Hon såg verkligen ut att bry sig så jag tror inte det var något annat än omtanke bakom. Är dock rädd att bli "vrak-stämplad" och inkallad.

• Anonym (Domino)

TS!!
    Jag har ju inte varit med i situationen men vill ändå göra en gissning. Jag tycker det låter som att hon ville visa sin makt genom att knäcka dig psykiskt, annars säger man inte en sån grej.

Kanske gillade hon inte dina synpunkter på mötet? Sa du nåt som kunde tänkas vara provocerande mot henne/honom? (Låter iofs mer som något en kvinnlig chef skulle kunna kläcka ur sig).

Mobbing, skulle jag vilja kalla det! 
    ( OM det nu inte råkade vara så att du just denna dag valt fel färg på foundation eller liknande? Kanske lite OT men jag har nämligen fått en liknande kommentar, jag var hur pigg som helst men folk tyckte jag såg blek ut, och det berodde på helt fel nyans i sminket  

• Anonym

Alltså...kan tycka att det är lite oförskämt att kommentera folks utseende på det viset. Om dem nu är brydda för din hälsa och mående, så hade det var lite smidigare att fråga "hur är det, mår du bra?" Som folk säger, man ska inte läsa in för mycket, men samtidigt, hur kul är det att höra man ser trött och sliten ut?

Njae, klantigt formulerat även om de hade goda avsikter...   

• Anonym
    Anonym (Domino) skrev 2012-03-13 18:38:44 följande:
    TS!!
    Jag har ju inte varit med i situationen men vill ändå göra en gissning. Jag tycker det låter som att hon ville visa sin makt genom att knäcka dig psykiskt, annars säger man inte en sån grej.

Kanske gillade hon inte dina synpunkter på mötet? Sa du nåt som kunde tänkas vara provocerande mot henne/honom? (Låter iofs mer som något en kvinnlig chef skulle kunna kläcka ur sig).

Mobbing, skulle jag vilja kalla det! 
    ( OM det nu inte råkade vara så att du just denna dag valt fel färg på foundation eller liknande? Kanske lite OT men jag har nämligen fått en liknande kommentar, jag var hur pigg som helst men folk tyckte jag såg blek ut, och det berodde på helt fel nyans i sminket  
    Jag håller med dig, man säger inte en sån sak. Jag hade dock inget annorlunda smink Jag kan inte tänka mig att jag hade provocerande åsikter. Jag är rätt försiktig av mig. Jag vet att jag är en av chefens "gullegrisar". Hon favoriserar somliga och jag är en av dem. Jag fick jobbet i hård konkurrens för att hon "föll direkt för mig" då hon tyckte jag kändes hederlig och ärlig. Jag har känt hela tiden att hon gillar mig, men nu?
  • Anonym (Pluto)

Eller är du bara en sån person som lätt ser lite trött ut i neutralt minläge?

Min man har t ex lite hängande ögonlock med resultat att alla nya bekanta tror att han har varit vaken fem dygn i sträck, men han ser ju bara ut sån, trött eller inte. En del tjejer har lite ringar under ögonen, en del tar det som trötthetstecken.

Försök att inte ta det för allvarligt om det inte händer igen.

Och jag hade ju direkt sagt: Nej nej, jag är i fin form faktiskt, jag kanske bara SER trött ut för er?

• Anonym

Vart fasen är vårt land på väg egengligen? Nu ska man tydligen även passa sig för att visa för mycket omtanke...

Du säger ju själv att du verkade uppriktigt oroad och då fattar jag inte hur du kan ta det på något annat sätt än att uppskatta att du har en chef som verkar bry sig om dig. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-13 18:45:09 följande:
    Vart fasen är vårt land på väg egengligen? Nu ska man tydligen även passa sig för att visa för mycket omtanke...

Du säger ju själv att du verkade uppriktigt oroad och då fattar jag inte hur du kan ta det på något annat sätt än att uppskatta att du har en chef som verkar bry sig om dig. 
    men tänk om hennes oro går till överdrift och hon börjar tro att jag är på väg mot utbrändhet eller nåt? Jag är ensamstående mamma vilket ger en "hon har det jobbigt" - stämpel direkt, fast jag inte alls har det jobbigt.
Svar på tråden "Hur är det? Du ser så trött ut!" sa chefen