• LiveHappy

Vad tar en elektriker för att byta badrumslampa och lysknappar?

Man får ju tyvärr inte byta badrumslampa och lysknappar själv, inte om man inte är 100% säker på vad man håller på med, enligt mamma .. och det låter ju ganska så  rimligt. Så tänkte ringa hit en elektriker som får göra det. Vad tror ni det kostar ungefär? Vi har åtta lysknappar om det spelar någon roll.

• Svar på tråden Vad tar en elektriker för att byta badrumslampa och lysknappar?
  • solis ortus

Kolla elektriker på eniro.se.Sedan ringer du runt/eller mejlar och begär offert

• Ms H

Skulle gissa på en timmes arbetstid, om inget strular. Utöver det kan man få betala för material och resa. Timpriset ligger väl kanske mellan 300 och 600 kr exkl moms. Inte säkert att du får använda rot-avdraget på ett sånt litet jobb, då kanske de tar extra betalt för administrationen.

Din mamma har i övrigt rätt, fasta installationer ska göras av kunniga personer.  

• Sale

Vi har gjort det själv, alltså ta loss "locket" och sätta sladdarna i en ny och fin "dosa" (hoppas att du förstår vad jag menar). Däremot att byta ut alla sladdar etc. hade jag inte gett mig på. Stäng bara av elen först så att du inte får en stöt.

Att byta ett lamputtag fick vi däremot hjälp med men det såg inte heller så svårt ut.

Kanske denna kan vara till hjälp?
    www.alltombostad.se/strombrytare-byte-av-enpolig-strombrytare-23120/nyhet.html

• LiveHappy
    Sale skrev 2012-03-15 19:01:16 följande:
    Vi har gjort det själv, alltså ta loss "locket" och sätta sladdarna i en ny och fin "dosa" (hoppas att du förstår vad jag menar). Däremot att byta ut alla sladdar etc. hade jag inte gett mig på. Stäng bara av elen först så att du inte får en stöt.

Att byta ett lamputtag fick vi däremot hjälp med men det såg inte heller så svårt ut.

Kanske denna kan vara till hjälp?
    www.alltombostad.se/strombrytare-byte-av-enpo...
    Ja men det är precis så som vi ska göra. Tack för länken, ska fixa det själva nu. Det verkar inte så svårt.
  • GustafM

De flesta elektriker timdebiterar och tar en avgift för servicebil. Det är inte helt ovanligt med en minimidebitering på 2 timmar, så priset hamnar nog mellan ca1000-1500kr. Sen vad som görs på den tid du betalat för är skitsamma, det kostar samma att byta en glödlampa som att byta 8 lampknappar.

Tänk på att om du "fixar själv" och det börjar brinna eller liknande kommer försäkringsbolaget troligen vägra ge dig ersättning.

Som allt annat är el lätt när man vet hur man gör, och det en elektriker gör kan se lätt ut, men blir det fel kan det bli väldigt mycket fel. 

Svar på tråden Vad tar en elektriker för att byta badrumslampa och lysknappar?