• fru Elle

Hjälper era förskolor att smörja in barnen med solskyddsfaktor?

Vi har våra barn på två olika förskolor och de har lite olika inställning till det mesta. Nu senast när det gäller att smörja in barnen med solskyddsfaktor. På den ena förskolan vill de att vi tar med solskyddsfaktor så att de kan smörja in barnen under dagen när det behövs och de hade även köpt in solskyddsfaktor förra året. Fick nu e-post från sonens förskola där det står:

Förskolans gård ligger i ett skyddat söderläge, därför blir det varmt när solen är framme. Vi önskar att ni tänker på detta och packar ner lite tunnare alternativ på utekläder för ert barn.

Vi försöker vara ute så mycket som möjligt och vårsolen är stark. Det kan därför vara bra att smörja in ditt barn med solskyddsfaktor hemma på morgon innan ni kommer till oss på förskolan. (Vi ansvarar inte för att smörja in barn här!)

Jag har ju lite svårt att tro att det räcker att smörja in på morgonen. Gården är solig och det finns inte mycket som skuggar. Idag hade de varit ute mellan 14 - 16. När jag hämtade sonen vid 16 så var han alldeles röd på kinderna. Är det för mycket begärt att be förskolan bättra på med solskyddsfaktor innan de går ut på eftermiddagen? Jag tycker att de bör kunna hjälpa till med detta.

• Svar på tråden Hjälper era förskolor att smörja in barnen med solskyddsfaktor?
  • Evilina

Tycker det verkar tidigt att ha med det i mars men på vår fsk brukar de smörja på innan de går ut om barnen har med sig.

• Philippa

På vår förskola smörjer de flera gånger per dag.....de dagar det behövs.

• IsDimma

Med tanke på att vi tvättar ansikte och händer flera gånger mellan frukost och eftermiddagen så ja, det bör förskolan försöka hjälpa till att bättra på. Får man in det som rutin så går det fort att göra

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Edvina

Just nu tycker jag personligen att det verkar lite tidigt för solskydd redan nu. Däremot framöver när solen blir stark så måste personalen kunna smörja barnen en gång till på em. Då räcker det inte om man bara smörjer dom på morgonen innan man lämnar.

• fru Elle

Dotterns förskola har inget probelm att smörja in de dagar det behövs. Tycker med att det behöver bättras på under dagen. Blir ju vanligare längre fram i vår, men det var idag som förskolan skickade e-post ang detta. Sen så har det varit varmt och soligt där vi bor de senaste dagarna.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • Tjollerfia

Vi har sagt till föräldrarna att vi vill att de ska ha smörjt barnen på morgonen så bättrar vi på under dagen när det behövs.

• BängtRagnhild

Vi började smörja in oss förra veckan och än så länge räcker det på morgonen nu när solen inte är så stark. Till försommaren/sommaren smörjer förskolan in, annars hade vi inte kunnat lämna vårt barn där. Han hade blivit sönderbränd på 10 minuter.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • pigglet

Det låter som ditt barn är väldigt känslig för sol om han hinner bränna sig mellan 14-16, solen är ju inte som starkast då heller. (Vi har tex varit ute "hela dagar" i slalombacken i veckan, utan att någon bränt sig.) Så då borde du kunna prata med personalen, så kan de vara extra uppmärksamma på att smörja honom. Borde inte vara något problem.

• ventilera mera

Hos oss smörjer de om vi grundar på morgonen och har kräm på barnens hylla. Jag skulle tro att de gör det även om nån glömt, bara för att de är så bra som de är... jag har iallafall sagt att det alltid går bra att låna av oss.

Samma gör vi på mitt jobb, jag jobbar visserligen inte med små barn, utan på LSS-fritids - men ändå.

Svar på tråden Hjälper era förskolor att smörja in barnen med solskyddsfaktor?