Hjälper era förskolor att smörja in barnen med solskyddsfaktor?
Vi har våra barn på två olika förskolor och de har lite olika inställning till det mesta. Nu senast när det gäller att smörja in barnen med solskyddsfaktor. På den ena förskolan vill de att vi tar med solskyddsfaktor så att de kan smörja in barnen under dagen när det behövs och de hade även köpt in solskyddsfaktor förra året. Fick nu e-post från sonens förskola där det står:
Förskolans gård ligger i ett skyddat söderläge, därför blir det varmt när solen är framme. Vi önskar att ni tänker på detta och packar ner lite tunnare alternativ på utekläder för ert barn.
Vi försöker vara ute så mycket som möjligt och vårsolen är stark. Det kan därför vara bra att smörja in ditt barn med solskyddsfaktor hemma på morgon innan ni kommer till oss på förskolan. (Vi ansvarar inte för att smörja in barn här!)
Jag har ju lite svårt att tro att det räcker att smörja in på morgonen. Gården är solig och det finns inte mycket som skuggar. Idag hade de varit ute mellan 14 - 16. När jag hämtade sonen vid 16 så var han alldeles röd på kinderna. Är det för mycket begärt att be förskolan bättra på med solskyddsfaktor innan de går ut på eftermiddagen? Jag tycker att de bör kunna hjälpa till med detta.