• Anonym (Undrar)

    Spiral, när bör man byta den?

    Har en hormonspiral som jag satte in augusti 07, dom håller ju 5år. När bör man byta den? Räcker det med att byta den i augusti el bör man göra det tidigare för att vara på den säkra sidan? Har sex så risken finns ju att man kan bli gravid om det vill sig illa el? Eller även om hormonerna tar slut i spiralen, skyddar den delvis ändå?

  • Svar på tråden Spiral, när bör man byta den?
  • Anonym (kvinna 42)
    Anonym (Undrar) skrev 2012-03-13 20:56:42 följande:
    Har en hormonspiral som jag satte in augusti 07, dom håller ju 5år. När bör man byta den? Räcker det med att byta den i augusti el bör man göra det tidigare för att vara på den säkra sidan? Har sex så risken finns ju att man kan bli gravid om det vill sig illa el? Eller även om hormonerna tar slut i spiralen, skyddar den delvis ändå?

    hej

    känner igen mig jag skulle ha bytt min nu i januari men har inte haft råd...
    men här omdagen fick jag riktig svullna bröst och satt var så nervös
    köpte en gravtest för säkerhets skull ......Ja det var inget där i alla fall

    suck vad man blev rädd har redan 3 underbarabarn 2 tonåringar o en liten sladdis..
    det får räcka för oss ....

    sköt om dig          
  • teknikfreak

    Till mig har de sagt att den håller _minst_ 5 år så jag skulle nöja mig med att vänta till augusti. Har för mig att man inte fick bada hur som helst i början, kanske kan vara värt att planera lite efter också? Fanns det minsta lilla risk för graviditet skulle jag inte vänta men minst två gynekologer har sagt att spiralen är säker även efter 5 år.

  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2012-03-13 20:56:42 följande:
    Har en hormonspiral som jag satte in augusti 07, dom håller ju 5år. När bör man byta den? Räcker det med att byta den i augusti el bör man göra det tidigare för att vara på den säkra sidan? Har sex så risken finns ju att man kan bli gravid om det vill sig illa el? Eller även om hormonerna tar slut i spiralen, skyddar den delvis ändå?
    De är godkända för att ge ett lika effektivt skydd som sterilisering i fem år.
    Studier har visat att under dessa fem år blir det från 2 graviditeter av 1000 under första året till 7 graviditeter av 1000 under femte året. 
    Så vill man vara säker bör man nog byta efter ca fem år. Till slut tar ju gestagenet i staven slut och då kan ditetinnan byggas upp igen så att en graviditet kan uppstå. Själva staven med armarna ger ett visst mekaniskt skydd men inte tillräckligt, dessutom ökar risken för utomkvedshavandeskap.

    Min BM sa nä jag fick min att hon träffat en kvinna som blivit gravid med hormonspiral men då hade hon haft den inne längre än fem år. Vet inte exakt hur länge men kan tänka mig kanske 6-7 år nånting....
    För skyddet upphör ju inte direkt pang bom efter exakt fem år men det fasas ut och mer än ett halvår bör man väl inte vänta med att byta iaf om man verkligen inte vill riskera en graviditet och kanske dessutom en som går illa pga spiralen.

    Dock - är man över 40 år när man fått en ny spiral insatt så behöver man inte byta efter fem år, eftersom fertiliteten ändå är så väldigt låg i den åldern (45/46), så den kan gott sitta kvar tills 50-årsåldern. För många är hormonspiral väldigt bra i den åldern då den dels minskar blödningar som många får problem med då och dels är den perfekt som uppvägande gulkroppshormon om man får östrogentillskott.
  • Anonym
    Anonym (kvinna 42) skrev 2012-03-13 21:12:40 följande:

    hej

    känner igen mig jag skulle ha bytt min nu i januari men har inte haft råd...
    men här omdagen fick jag riktig svullna bröst och satt var så nervös
    köpte en gravtest för säkerhets skull ......Ja det var inget där i alla fall

    suck vad man blev rädd har redan 3 underbarabarn 2 tonåringar o en liten sladdis..
    det får räcka för oss ....

    sköt om dig          
    Men du kan ju ta den på avbetalning!
    Jag hämtade ut den och fick den insatt för över en månad sen men har ännu inte fått någon faktura på den.
    Har sparat apotekskvittot ifall jag skulle vilja plocka den inom ett halvår så jag får halva kostnaden tillbaka.
    Och när jag ska börja betala för den så tror jag det blir ca 200 kr per månad.   
     
    Bättre att du byter nu och slipper oroa dig! Bara att ta den på konto och avbetalning ju.

    Och är du 42 nu så behöver du inte byta nån mer gång sen igen utan kan ha den nya inne i 10 år. 
  • Anonym
    teknikfreak skrev 2012-03-13 21:12:50 följande:
    Till mig har de sagt att den håller _minst_ 5 år så jag skulle nöja mig med att vänta till augusti. Har för mig att man inte fick bada hur som helst i början, kanske kan vara värt att planera lite efter också? Fanns det minsta lilla risk för graviditet skulle jag inte vänta men minst två gynekologer har sagt att spiralen är säker även efter 5 år.

    Min BM sa också minst fem år.
    Men att man inte ska vänta mer än ett år efter det eftersom hon träffat en kvinna som blev gravid med hormonspiralen eftersom den suttit inne för länge. 
  • Anonym (Undrar)

    Tack för alla bra svar, byter den i september då tror jag, badsäsongen är ju slut då.

  • Anonym (gynekolog)
    Anonym skrev 2012-03-14 09:26:46 följande:
    De är godkända för att ge ett lika effektivt skydd som sterilisering i fem år.
    Studier har visat att under dessa fem år blir det från 2 graviditeter av 1000 under första året till 7 graviditeter av 1000 under femte året. 
    Så vill man vara säker bör man nog byta efter ca fem år. Till slut tar ju gestagenet i staven slut och då kan ditetinnan byggas upp igen så att en graviditet kan uppstå. Själva staven med armarna ger ett visst mekaniskt skydd men inte tillräckligt, dessutom ökar risken för utomkvedshavandeskap.

    Min BM sa nä jag fick min att hon träffat en kvinna som blivit gravid med hormonspiral men då hade hon haft den inne längre än fem år. Vet inte exakt hur länge men kan tänka mig kanske 6-7 år nånting....
    För skyddet upphör ju inte direkt pang bom efter exakt fem år men det fasas ut och mer än ett halvår bör man väl inte vänta med att byta iaf om man verkligen inte vill riskera en graviditet och kanske dessutom en som går illa pga spiralen.

    Dock - är man över 40 år när man fått en ny spiral insatt så behöver man inte byta efter fem år, eftersom fertiliteten ändå är så väldigt låg i den åldern (45/46), så den kan gott sitta kvar tills 50-årsåldern. För många är hormonspiral väldigt bra i den åldern då den dels minskar blödningar som många får problem med då och dels är den perfekt som uppvägande gulkroppshormon om man får östrogentillskott.
    Ung så här är det ja
Svar på tråden Spiral, när bör man byta den?