• Hellström

paj m äggstanning

Måste få lite hjälp ,när jag gör paj m äggstanning blir den jätteblöt har provat olika recept m blir samma sak varje gång ska den stå en stund efter gräddning ekker ngt annat tips?

• Svar på tråden paj m äggstanning
  • Hallonmumsan

Innehållet undrar jag med över. Jag gör en paj som innehållet körsbärstomater och är tomaterna stora blir pajen blöt.

• Amber1975

Var har du i den? Om jag inte har nog fet mjölk eller grädde blir min rinnig också, men inte med standardmjölk eller vanlig grädde. Det är ju samma med omelett, om man gör med mellanmjölk blir den jätteblöt.

• Eleonor01

1 ägg till 1 deciliter vätska e grundregeln. Om du sen har blötta ingredienser så måste du antingen dra ner på vätska eller bryna ingredienserna först för att det ej ska bli mer vätska för då stannar inte äggen

• Hellström

Idag hade jag pajdeg m kesella,fyllning rökt skinka, purjo o ruccola som man brynt i smör först oliver o ost sen en äggstanning ovanpå det med 3 ägg o 3 dl mjölk +kryddor själva fyllningen var jätte blöt så botten vart ganska svampig tur att smaken var bra iaf sen när vi ätit halva o den stått ett tag så hade den "torkat till"

• Amber1975

Jag tror helt klart att det är kesella och mjölk som gör att det blir vattnigt. Behövs något med högre fetthalt för att göra den krämig och inte vattnigt.

• Eleonor01

Hellström

Om du vill ha skalet mer hårt så föreslår jag att du förgräddas det. Skal som e gjorda på fullkornsmjöl blir knaprigare, upplever jag det som iaf. Kalas att äggstaningen blir bra! :)

Svar på tråden paj m äggstanning