• Anonym (student)

SGI - studiemedel - sommarlov

Hej!

Bakgrundsfakta:
    Jag studerar just nu heltid på program med 50%-igt studiebidrag. (Eftersom SGIn sjunker om jag inte har studiemedel samt att mina veckor med studiemedel börjar "ta slut".)
    Jag ska bli förälder för andra gången i början av maj. 
    Jag är angelägen om att skydda min SGI pga en kronisk sjukdom.
    Min SGI är skyddad under sommaren eftersom jag studerar på program.

Fråga:
    När mitt barn är fött, i början av maj 2012, är det klokt att betala tillbaka de csn-pengar jag får/fått för att spara veckor? Dvs om jag istället tar ut de veckorna efter att mitt barn fyllt ett år, maj 2013, är min SGI skyddad under sommaren 2013 då, eftersom jag studerat med studiemedel de sista veckorna innan sommaruppehållet? (Så länge mitt barn är under ett år är ju min SGI automatiskt skyddad.) Eller måste jag ta ut föräldrapeng 5 dgr/vecka fram till studierna börjar på hösten för att skydda SGIn?

Hoppas du förstår vad jag menar.  

• Svar på tråden SGI - studiemedel - sommarlov
  • Försäkringskassan

Hej!

Tolkar jag rätt så kommer du studera med studiemedel när barnet har fyllt 1 år tills vårterminen är slut 2013. Om du har studiemedel på hösten 2013 när du börjar dina studier igen så har du automatiskt skydd under sommaren.

Får du inte studiemedel till hösten 2013 kan du skydda hela din SGI från den dagen när din studiemedel tar slut (vårterminen 2013) med att ta ut föräldrapenning minst 5 dagar i veckan, anmäla dig arbetslös eller arbeta heltid.

Hälsningar
    Kim, handläggare  

• Anonym (student)

Okej.

Då borde alltså det smartaste för att skydda min SGI vara:

Betala tillbaka de "sista" veckorna vt12 (då barnet är fött).

Föräldraledig med fp under ht12 och vt13 tills barnet blir 1 år. Från barnets 1-årsdag ta de veckor jag har "tillgodo" från vt12. (Förutsatt att jag kan studera med barn hemma.)

Ht13 och vt14 återigen studera med studiemedel.