• Anonym (student)

SGI - studiemedel - sommarlov

Hej!

Bakgrundsfakta:
    Jag studerar just nu heltid på program med 50%-igt studiebidrag. (Eftersom SGIn sjunker om jag inte har studiemedel samt att mina veckor med studiemedel börjar "ta slut".)
    Jag ska bli förälder för andra gången i början av maj. 
    Jag är angelägen om att skydda min SGI pga en kronisk sjukdom.
    Min SGI är skyddad under sommaren eftersom jag studerar på program.

Fråga:
    När mitt barn är fött, i början av maj 2012, är det klokt att betala tillbaka de csn-pengar jag får/fått för att spara veckor? Dvs om jag istället tar ut de veckorna efter att mitt barn fyllt ett år, maj 2013, är min SGI skyddad under sommaren 2013 då, eftersom jag studerat med studiemedel de sista veckorna innan sommaruppehållet? (Så länge mitt barn är under ett år är ju min SGI automatiskt skyddad.) Eller måste jag ta ut föräldrapeng 5 dgr/vecka fram till studierna börjar på hösten för att skydda SGIn?

Hoppas du förstår vad jag menar.  

• Svar på tråden SGI - studiemedel - sommarlov
  • Försäkringskassan

Hej!

Tolkar jag rätt så kommer du studera med studiemedel när barnet har fyllt 1 år tills vårterminen är slut 2013. Om du har studiemedel på hösten 2013 när du börjar dina studier igen så har du automatiskt skydd under sommaren.

Får du inte studiemedel till hösten 2013 kan du skydda hela din SGI från den dagen när din studiemedel tar slut (vårterminen 2013) med att ta ut föräldrapenning minst 5 dagar i veckan, anmäla dig arbetslös eller arbeta heltid.

Hälsningar
    Kim, handläggare  

• Anonym (student)

Okej.

Då borde alltså det smartaste för att skydda min SGI vara:

Betala tillbaka de "sista" veckorna vt12 (då barnet är fött).

Föräldraledig med fp under ht12 och vt13 tills barnet blir 1 år. Från barnets 1-årsdag ta de veckor jag har "tillgodo" från vt12. (Förutsatt att jag kan studera med barn hemma.)

Ht13 och vt14 återigen studera med studiemedel.

Om jag gör så, så borde min SGI vara skyddad sommaren 2013 också, eller?

Eller är det bättre att ta ut "tillgodo" veckorna från vt12 i början av ht14 och på det sättet skydda min SGI både sommaren 2013 och 2014? (Med vetskapen att "Om du har studiemedel på hösten 201X när du börjar dina studier igen så har du automatiskt skydd under sommaren.") Till saken hör att mina studiemedelsveckor är slut till jag ska börja min sista termin. (Såvida inte csn ger mig fler veckor pga "synnerliga skäl",men det har jag förstått är svårt att få nuförtiden).   

• Försäkringskassan

Hej!

Har du studiemedel vt 13 och ska fortsätta studera med studiemedel ht 13 så är din sgi skyddad sommaren 2013.

Det sista du skriver förstår jag inte hur du menar. Tänker du ta ut föräldrapenning när barnet fyllt 1 år och hela sommaren till höstterminen börjar? Isåfall är det helt ok. Då skyddar du din sgi.

Hälsningar
    Tella, handläggare

• Anonym (student)

Det jag är osäker på är markerat med fetstil nedan.

Ex.

vår - csn+fp (barnet föds)
    sommar - fp 
    höst - fp

vår - fp (barnet blir 1år) Är min sgi skyddad under sommaren även om jag skulle studera några veckor utan csn, dvs tjuvstarta på sommarlovet? Eller ska man ta csn alt. fp fem dagar/vecka tills kurserna är slut?
    sommar, sgi är skyddad (för att jag tar csn under hösten)
    höst - csn 20 veckor

vår - csn 20 veckor
    sommar - (skyddad sgi???)
    höst - csn 3 veckor  

De sista 3 veckorna med csn, är det smartast att ta dem direkt efter barnet fyllt 1 år, dvs innan sommarlovet har börjat? Eller är det bättre att ta dem följande höst för att sgin automatiskt blir/är skyddad under sommaren  då.

Svårt att förklara vad jag menar, men jag är ute efter att skydda min sgi så lång tid som möjligt dvs så många somrar som möjligt.    

• Försäkringskassan

Hej!

När barnet är 1 år så skyddas enbart din sgi om du studerar med studiebidrag från CSN.
    Om jag tolkar dig rätt så menar du att studera utan bidrag på vår/sommar och sen ha bidrag från CSN på hösten när barnet är 1 år. Då skyddas inte sommaren, för att du ska skydd över sommaren så ska du ha studiebidrag tills vårterminen är slut och sen få nytt studiebirag till hösten när dina studier påbörjas igen.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Anonym (student)

Ok, tack för bra svar! Då vet jag hur jag ska planera min "inkomst". =)

Svar på tråden SGI - studiemedel - sommarlov